Scanair 2.0
Enligt min uppfattning( nostalginerven) borde SAS damma av varumärket Scanair och börja flyga renodlad charter med tex A340-300. Scanair var ett fantastiskt bolag med alltid fantastiska besättningar. När SAS tar leverans av nya Airbus passar det fint att låta några äldre A340-300 flyga r charter old school…
svar
Jag säger bara en sak, Transwede. Ett 100% Svenskt charterflygbolag av högsta klass.
Jag var tekniker på Scanair sent 80 tal.
Visst höll vi cabinen hel och ren för våra pax men vid små checker
öppnade vi upp paneler i taket för el och arbeten på rörsystem etc
På den tiden fick man ju ännu röka på flygningar.
Svar ja
Hela innertaket innanför luckor där inkl all teknik därinne
var brunt och kladdigt av all äcklig rök å nikotin.
Nej jag minns att jag hatade att jobba med denna del av planen.
DC10 planen var annars mkt trevliga att jobba med.
Gott om plats för tekniken ombord.
En bra period i mitt liv. Sedan vart det pension.
Som flertalet har påpekat, chartermarknaden har förändrats. Nu finns det fler valmöjligheter och många misstycker inte att sätta samman sin egen resa och på det viset spara en hel del pengar. Så var det inte förr i tiden då t.ex. Scanair var ett av de ledande charterflygbolagen.
Jag menar det ursprungliga Sterling Airways och inget annat.
Sterling var det sista high cost charter bolaget!
Glöm inte det riktiga Sterling Airways.
Vad kostar wifi på Norwegian? Nada!
Pytteliten TV på DK? Tillräckligt stor, för de med normalsyn. Maten är dessutom mycket bra i Sun Class.
Tar in kontraktfolk som inte vill flyga?
Vill de inte flyga flyger de ju inte. Man tar in folk som betalar för att flyga, det är värre än värst.
Håller med till fullo.
Har bara funnits 1 charterbolag & det var Scanair??Proffsig personal man fick det man betalade för och rena fina kärror.
Rutinerade Crew som älskade sitt jobb.Kan ej bli bättre.
Skrämmande idag,ta in på kontrakt folk som ej vill flyga.
Självklart betalar passagerarna lite extra för extra service. Hos Thomas Cook betalar de extra för fem cm extra benutrymme, frysmat, dryck och en pytteliten TV, hos Norwegian finns det passagerare som betalar extra för WIFI som knappt fungerar och hos SAS betalar folk gladeligen för mat de inte direkt gillar och tre “fria” drinkar de får tjata till sig i premiumklassen Plus. LH, BA, AF och KLM vill fortfarande ha tio gånger pengarna i premium men så ekar det också ganska tomt.. Kan inte något flygbolag slå ihop dessa tillval och erbjuda vad vi en gång i tiden brukade kalla vanlig standard “ekonomiklass?
Det är långt mer folk som köper charter resor än vad du tror. Köpstarka pensionärer (i alla fall i Sverige) tycker att det är enklare, att någon annan gör jobbet med att snickra ihop en bra resa efter sina önskemål..
Titta på Thomas Cook Northern Europe. De går alldeles lysande, med high density A330 och A321.
Vad menar du med att SAS behöver “Damma av” varumärket? Scanair gick ihop med Conair och bildade Premiair som sen blev Mytravel airways som nu heter Thomas Cook, så nog lever Scanair och en hel del av personalen kvar.
Internett, hvor folk selv er idag langt mer bevisste på å sette sammen sin egen ferie, er blitt en utfordring for charter.
Da kan high-density A-340 bli langt for stor, selv på sommeren, hvor den må gå to rotations middelhavet per døgn for å være lønnsom. På vinteren lavere frekvens, men mulig lengre ruter.
Tvilsom lønnsomhet.
Men idag får inget kosta. Ingen vill betala för något extra utan man vill bara ha och ha hela tiden. Räkna med att man får standard flyg med billig arbetskraft kombinerat med de som betalar för att arbeta. Flygbolag som tar extra betalt för allt som är nödvändigt.
Håller med till 100%Scanair the best.Erfarna crew bra kärror fina uniformer mm!
Det gick bra förut när chartern i huvudsak gick från de stora flygplatserna, men nu är trenden att flyga på mindre orter som Scanairs dc-10 374 stolar, svårt fylla stora plan från mindre orter.