Missed approach
Hej, jag har letat efter proceduren på nätet.
Hur gör man en missed approach vid en circling?
svar
Jag förstår inte vad ni snackar om. Sjukt pinsam tråd med sjukt pinsamma inlägg. Vem fan landar inte efter en circling??? Shit… Relaxa lite och kötta ner planet för fan.
Glideslope gör sig troligen bara lustig.
Men för att svara på din fråga om hur du hamnar rätt under circling.
I en B737 kan du programera en flygväg med höjder (endast som referens). I en liten cessna så kan du använda dig av DME/VOR för att räkna ut vart du skall ligga när du svänger in på centerline. I båda fallen kan du använda dig av regeln:
Height/300=distans
Exempel: du siktar att på att baslinjen sjunka så du hamnar på 600′ (height) när du ligger på centerline då skall denna punkt ligga 2Nm ut från banan.
Nu ligger sällan VOR/DME vid tröskeln så du får kompensera för detta.
Detta är bara hjälpmedel och circling är främst en visuell manöver.
En liten fråga till dig GLIDESLOPE.
När/om du då ser banljusen på 500fot. Hur vet du hur mycket bana du har kvar?
OM det är approachljusen du ser, är det inte väldigt lätt att hamna i en väldigt jobbig situation?
Även om du dyker ner med 1000fot per minut, innebär det 30sek att komma ner dom 500fot och om din GS är ca 150kt med en jet i stroleken 737, innebär det att du färdats 1,25NM d.v.s. ca 2300m. Detta är helt utan ngn form av inertia utan bara baserat på att kärran börjar dyka direkt när du trycker ner den.
Ovanpå detta skulle jag tycka att det känns väldigt obehagligt att dyka med 1000fot per minut så nära banan.
Jag försöker inte vara smart utan vill ärligt veta mer då det verkar som o du vet vad du snackar om.
Jag har flugit med killar som gör saker och som vet saker som jag aldrig i mitt liv hade tänkt på och det är väldigt roligt att lära sig the tricks in the book så att säga.
Ha det
Tror det är dags att lägga ner. Evert vill bara vara dryg och se vilka reaktioner han kan få.
Man kan omöjligt vara så dum att man efter 25år inom flyget gör uttalanden om att man måste landa vid circling.
Trevlig helg.
Jo då,jag håller med Evert,förr eller senare så avslutas en circling med landning på 1 eller annat vis.
Ja du Evert, till exempel kan man läsa såhär i AIP SVERIGE ENR 1.3-2.
4.2 De i Sverige publicerade procedurerna för instrument-inflygning är konstruerade enligt ICAO PANS-OPS Doc 8168-OPS/611, VOL II. Flygoperativa förutsättningar framgår av PANS-OPS Doc 8168/611, VOL I.
Dessa “engelska påhittade regler” kallade PANS-OPS går att läsa här:
http://dcaa.slv.dk:8000/icaodocs/Doc%208168%20-%20Aircraft%20Operations/
Nej!
Du Evert, du har inte möjligen blandat ihop circling med proceduren bedömningslandning för motorseglaren. Motorseglare INTE godkännda för IFR, alltså ingen circle to land. BARA visuella trafikvarv VFR dager !
Läs på er BCL och återkom när ni har något vettigt inlägg!
Har aldrig hört talas om något regelverk som heter PANS!
Lura inte i folk massa engelska påhittade regler!
PANS-OPS I-4-7.4
7.4 MISSED APPROACH PROCEDURE WHILE CIRCLING
7.4.1 If visual reference is lost while circling to land from an instrnment approach, the missed approach specified for that particular procedure must be followed. The pilot will make an initial climbing turn toward the landing runway and overhead the aerodronie. At this point, the pilot will establish the aircraft climbing on the missed approach track.
Vilka misstag talar du om Evert?
Pucko!
Ni sitter ju bara och hittar på!
Vi har faktiskt transpånder i motorseglaren, så ni behöver inte bli oroliga.
Det är oftast vi privatflygare som får rätta oss efter den tunga luftfartens misstag.
Circkling avslutas ALLTID med landning!
Slut på diskussionen!
En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. I detta fallet delas luftrummet av okunniga som Evert. Där det bara är en tidsfråga innan något händer. Räck upp en hand alla som börjar svettas lite extra när man flyger in till en flygplats med hobby-flygare i närheten. Det borde vara krav på att alla som befinner sig i luftrummet skall ha XPDR, GPS, Radio, och CPL teori eller liknande. PPL teorin (som man läser in på en vecka) är bevisligen på tok för lite.
Evert? Evert? er du Lars-Aake fra Avia Express?? Err du Evert? er du Lars-Aake fra Avia Express??
Tur att det iallafall finns NÅGRA riktiga piloter här som vet vad de pratar om. Jag ser att majoriteten av de som skriver inlägg troligtvis (och förhoppningsvis) inte har flyget som yrke.
Gör såhär, sväng 360 grader norr om den senaste punkten du valde innan du tänkte svänga. Sjunk 1500 fot, sväng höger bas riktning 090.
Fortsätt svänga in för vänster final bana 09, strunta i ILSen. Den gör ändå ingen nytta i det här fallet.
Håll dig på 500 fot tills du ser banan. Om du inte ser den, dra på upp till 4500 fot och sväng höger till 165 grader. Fortsätt med samma procedur igen.
Trodde inte motorseglare var godkända att flyga IFR med över huvud taget!! Så vad är problemet? Det är ju ett visuellt varv i VMC under VFR-flygregler som gäller i det fallet!! I övrigt, missed approach enl. föregående talare (inte Evert) 🙂
Evert: Så om du har påbörjat din circling och banan blir blockerad skulle du alltså landa ändå? Skulle inte tro det.
De tidigare inläggen stämmer, följ proceduren för den instrumentinflygning du gjorde. End of story.
EVERT, vad snackar du för dynga!? En circling missed approach utförs enligt proceduren för ILS/LOC/VOR/NDB-inflygningen som användes (om inget annat är överenskommet med tornet för just det tillfället)…. PUNKT!
Evert, berätta vad du gör med din motorseglare om du tappar bankontakten under din circling på grund av moln/dimma? Ber till gud och dyker?