Hörsel piloter
Hej!
Har en fråga. Kan man ha tinnitus och bli pilot? Man tycker ju att när det finns så många som har tinnitus måste en del piloter ha det också. Men dem kanske har fått det efterhand och inte hade det när de började sin utbildning? Men även de måste ju genomgå hälsokontroller så hur funkar det?
svar
Jag undrar var man hittar hörselkraven vid förnyelse av klass 1 medical?
Vaaaaaa,säger du
Viss hörselnedsättning får man ha. Gränsvärdet är 35 dB i hela frekvensspektrat man testar vid ett audiogram. Jättelätt att höra de svaga tonerna när man hör pulsen i öronen!
Newcastles bortaställ är riktigt fult. .
kan man döva jobba med pilot?
Diskomusik har skadat flera öron än annat buller………
Jag har mild tinitus med klass1, märktes doc inte äns på hörseltestet, fick 100% där.
Har lite samma funderingar, har tinnitus och ett medical klass1, och letar flygjobb i plan med låg ljudnivå i cockpit, sägs att MD 80 har en bra miljö vad avser buller i cockpit, finns det andra plan? vad rekommenderas för headset för att undvika bullerskador?
mvh/
Jonas
VA?
Vad säger flygläkaren om det piloten? Det är okej alltså?
Jag är döv på vänster öra. Flyget på ett stort “norskt” flygbolag. Men det är ingen fara så länge det är på båda öronen.
Hej! Ursäkta mig att jag skriver så långt efter att tråden startades, men jag har en fråga.
Måste man ha perfekt hörsel på båda öronen vid första kontrollen, eller kan man ha lite sämre på ena och perfekt på andra eller måste båda vara perfekt?
‘
Tack för svar!
Visst är jag det.
Du hittar alla medicinska krav i http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF321.pdf
Där finns det mesta. Aktuella ändringar finns på en annan del av sajten.
Se speciellt JAR-FCL 3.235 Hörselkrav.
Vid förstagångsundersökningen för ett
medicinskt intyg klass 1 får det inte finnas en
hörselnedsättning på något av öronen, då de testas
var för sig, som är större än 20 dB (HL) vid någon
av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller
större än 35 dB (HL) vid 3 000 Hz.
Tinnitus drar många på sig med åren. Det viktiga är att det är konstaterat att det inte beror på tex hjärntumör eller något annat som kan sätta balansen ur spel. Har man “ipod” öron brukar det leda till försämrad hörsel gradvis men inte mer än så.
Har jobbat som tekniker över 20år och har fortfarande perfekt hörsel. Har kanske inte med trådens fråga att göra men konstigt är det iaf. Flygplatsbuller, motorkörningar och APU tjut har inte gjort skada än. Vi gör också hälsokontroller som flygande personal. Inte bara buller kan vara skadligt, kan vara genetiskt också?. Jaja, en passus bara
Tack för alla svar!
När jag mönstrade i höstas hade jag tro det eller ej full hörsel trots tinnitus. Men det var verkligen på gränsen och jag är väldigt osäker på om jag skulle ha det idag…
Nisse om du är inne och läser här igen, är du pilot?
Till MR:
Det låter som om du är rädd om dina öron eftersom du skriver att du har ett bra headset. Hjälper inte top-notch-headset mot eventuella hörseldeffekter?
Vid förstagångsundersökningen kan det bli problem då grundkraven är tuffa.
Vad gäller tinnitus beror det på hur mycket du lider av det samt att det inte är ett symptom på något annat.
Tag kontakt med en bra ÖNH läkare du har förtroende för.
Om din flygläkare säger ok är det bara att tuta och köra.
(Tinnitus sedan 25 år)
Turboprop öra skulle jag tro….
Vet dock inte vad som är värst, brummet från turboproppen eller det höga vindtjutet från ett jetflygplan…
Ipod-öra?
När jag gjorde min första klass1 så hade jag perfekt hörsel.
Men efter snart 5år som flygande pilot har jag 5% nedsättning på ena örat, och det är inga problem. Har inte någon jätte allvarlig tinnitus men visst piper det lite, framför allt när det blir knäpp tyst i omgivningen.
Det roligare – jag är bara 28år, har ett grymt headset, så var kommer detta att sluta när man börjar närma sig 60?