Ger upp….
Jag till hör dom piloterna som just nu bara står och trampar och har alltid tyckt att köpa en rating suger, och tänker inte göra det. Vill gärna hålla denna bransh lite schyst ett tag till…
Men nu har jag gett upp hoppet totalt. Har man större chans med en TR? Kanske… men inte utan tid på typ känns det som ändå.
Någon som vet något bra ställe där man t.ex. kan köpa en 737 rating och 500h på typen?
Helt jävla fucked upp bransh detta.
svar
Att trycka in alla i en och samma form kan tyckas tråkigt men det är säkert och så det moderna flyget ser ut. Passar det inte så kanske man inte skall sträva efter de större bolagen.
O, Under en type rating vill man främst se att du klarar av vissa moment, och inte vad som sägs.
Sista posten, jag lovar 🙂
Qatar matchar din erfarenhet och söker nu.
http://www.qatarairways.com/global/en/flightdeck-req.html
First Officers
Minimum of 1,000 hours in one of the following categories:
– Multi Crew, Multi Engine Jet Aircraft
– Command Turbo-Prop above 20,000kg MTOW
– High Performance Military Jets
Valid ICAO ATPL or Frozen ATPL
Valid Instrument Rating
Valid Class 1 Medical.
ICAO English Proficiency Minimum level 4.
Age below 50 years at date of joining
Experience Commensurate With Age
Lycka till!
Det kräver sin pilot att lära om från t.ex ‘SET’ till ‘CHECKED’ när man byter bolag.
TTT: Något du har glömt bort är att det kan vara bra att ha med sig gamla procedurer och vanor i bakhuvudet. Inte bra för dig som instruktör nej eftersom du bara vill ticka av alla boxar att han / hon säger bla och blä vid olika tidpunkter. Men ur ett bredare perspektiv så är det inte alls tokigt att ha med sig så mycket erfarenhet som möjligt när man lär sig nytt. Som någon redan påpekat så handlar det mer om inställningen hos individen som gör om man är beredd att ta till sig nytt eller köra i gamla banor. Åter igen som någon redan skrev så säger det mer om dig och dina anhängare till inlärningsteorin än om alla människor i sin helhet. Ja fakta är att det är lättare att lära sig nytt än lära om…. men observera lättare…. återigen, jobba med rätt sortens människor och du ska se att du inte har några problem att konvertera dem in i din massproduktion.
T
Nu hade du ju stavat rätt och var inte alltför dryg. Härligt att se.
Flyg försiktigt – TT
Jag lovade att inte skriva igen men vi har ju så roligt, jag kunde helt enkelt inte låta bli. Vart någonstans skriver jag att erfarenhet är dåligt? Det enda jag påpekade var att det tar längre tid att glömma bort för att sedan lära nytt. Kul att du öppnade en bok och lärde dig något nytt föresten. Beröm till dig. Du förstår nog själv att den extra träning, även om inte allt för omfattande kan sätta små käppar i hjulet.
Varför fungerar det att flyga med helt nya och oerfarna styrmän? Jo, för att det sitter en erfaren kapten bredvid. Erfarenhet är inget man kan läsa sig till och är ofta helt avgörande i många situationer. En självklarhet som jag trodde inte behövde nämnas.
Så TT du kan vrida och vända på mina meningar hur mycket du vill. Men jag tror nog att du förstår vad jag menar, du som är så bra på att stava och allt 😉
TTT:
Då jag förmodar är du är en low timer med enormt ego så ska du få ett tips. I CRM om du nu kommit så långt nämns ordet “assertive” som du säkert i sånt fall sugit åt dig som en törstig kamel. Det betyder inte att vara så dryg som möjligt 😉
Enligt din teori så borde endast de färska styrmännen på sin första typ vara de mest ideala piloterna. De stackars satarna i vänstersätet som inte bara behövt byta stol utan dessutom rätt ofta bytt typ ett antal gånger måste vara rent usla på att flyga. De har ju behövt “lära om” precis allt massor med gånger. Du kanske ska tipsa de vilsna själarna på JAA om att de fjantiga ATPL-kraven på 1500hTT, 250PIC, 100night m.m. bara är skit för då har man bara rört till allt redan.
Sen eftersom ju SOP inte alls har någon generell likhet mellan olika bolag och särskilt inte alls bygger på samma grunder så har man ju ingen som helst nytta av tidigare erfaranhet (slå upp ordet “ironi” på wikipedia om du känner dig vilsen nu)…
Sen är det ingen raketforskning att flyga flygplan så ta ett chill pill och säg god morgon till världen. F/O är varken inte guds närmsta polare eller personlige rådgivare. Det är bara om man besitter ett intellekt som enbart klarar en sak i taget man kan få problem att “lära om” allt, är det kanske så för herr TTT?
/TT
“- Blir det svårare att lära sig ett ytterligare språk jämfört med det förra?”
Givetvis inte, men om du av någon anledning måste tala och skriva språket på ett annat sätt än vad du alltid tidigare gjort. Till exempel du skall nu alltid säga “idiot” istället för “2T” det kan vara svårt i början att vänja sig vi det.
2T som svenska fröken förstår jag att du inte har så goda kunskaper av flyget, och av naturliga skäl inte har varit i närheten av en cockpit. Men jag kan berätta att vi i flyget använder oss av standard procedurer i nästan allt vi gör. Vi försöker göra likadant i princip i alla lägen. Dessa procedurer nöts in i ryggraden. Att sedan glömma detta tar tid.
Gå och läs en bok i ämnet utbildning/träning, jag kommer inte lägga ner mer tid på dig och denna frågan.
Har du anmärkningar på hur jag skriver, skit ner dig!
Hur tänker man i flygvapnet när det gäller rekrytering? Där ska man väll inte ha erfarenhet av något i livet, eller?
ttt:
Så det är ett totalt faktum att det är svårare att glömma jämfört med att lära sig nytt… Var förutom av ryan har du lärt dig ngt sådant befängt?
– Blir det svårare att lära sig ett ytterligare språk jämfört med det förra?
– Blir det lättare att lära sig hjärnkirurgi före man opererar ett födelsemärke?
– Lättare lära sig hoppa innan man går
– Kanske skippa någon mer omfattande flygutbildning för man lär sig ju ändå allt man behöver på sin pay to fly-kurs.
Listan kan göras enorm men de som stegvis lär sig mer, förbättrar och förändrar har nog redan förstått andemeningen. Tror till och ed Darwin var inne en smula på att saker vidareutvecklas även på större skala, men vad vet väl jag, har ju inte betalat för min TR 😛
Skall man hitta undantag gällande kontinuerligt lärande får man nog förutsätta att flygandet är så pass enkel process som inte kräver ett dyft till grundkunskaper eller basfärdigheter. Men till och med då blir det f** inte lätt att komma på något vettigt som tål granskning.
Ska vi anta att du knappast har en akademisk bakgrund TTT?
Bra mustigt svengelskt citat av trådskaparen trots sin grammatiska speciella karaktär “Helt jävla fucked upp bransh detta” 😉 Hallelluja
/TT
“Att göra ett sådant uttalande oavsett vem som gör det visar bara på vilken dålig människokännare den personen är”. Säger Olle som tycke att 60% av kåren inte är lämpade?!
Olle, jag förstår att du inte har arbetat med träning tidigare, men det är så den mänskliga hjärnan fungerar och det gäller ALLT lärande. Det svåraste är att glömma det som tidigare lärts.
Jag arbetar inte för RyanAir men jag kan förstå att i en organisation där allt skall vara konstandseffektivt väljer bort dessa piloter.
Observera att jag inte skriver att de inte kan lära sig, det tar bara lite längre tid.
Trampade tydligen på någon ond tå när jag ondgjorde mig över fenomenet särskrivningar. Sjuk sjuk syster kanske?
TTT: “Det är ett faktum att det är svårare att glömma bort än att lära sig nytt.”
Ja det är svårare för kanske 60% av pilotkåren??? Men dessa 60% är också dessa som aldrig skulle ha blivit piloter. Av den erfarenhet jag har så har INGA piloter som kan sitt yrke bra några svårigheter att ta till sig nya procedurer. Hela det uttalandet bygger på att man anpassar sig till alla de som inte borde gett sig in i den här branschen. Jag har flugit med 60 åriga gubbar som kan anpassa sig, 22 åriga killar som kan anpassa sig och med 60 åriga gubbar igen som definitivt inte kunde anpassa sig och även 22 åriga fjunisar som inte heller kunde anpassa sig.
Att göra ett sådant uttalande oavsett vem som gör det visar bara på vilken dålig människokännare den personen är.
En B737 TR med base check kostar minst 200 000 SEK.
500 timmar B737 ca 170 000 SEK. eaglejet.net
Räknar man med 2 månader av TR, 7 månader line training, och troligen minst 3 månader av dödtid i väntan på start, så totalt talar vi om 1 år. Lån, mat och hyra skall betalas under denna tiden, vilket blir ytterligare en 150 000SEK beroende på dina fasta kostnader.
Ett år senare och minst en halv miljon fattigare har du förhoppningsvis din B737 TR med 500 timmar utan jobb garantier. Men det finns smidigare vägar speciellt för dig som redan har 2000TT. Marknaden har redan vänt och passagerarantalet ökar. Om du har tålamod att vänta lite så skall du se att det öppnar sig för dig med 2000TT (Med reservation för att din personlighet går inom ramen för vad bolagen letar efter).
Vilken type flyger du idag?
@Pilot till Salu
Provat Wideroe och Norwegian?
Enl dina kvalifikationskrav borde du kvala in till de bolagen…
Nilson, om ett av hans mål var att komma till Ryan så är det ingen nyhet vilka de tar in. Lika så att finanskriser inte heller är någon nyhet, de kommer i runda slängar vart 6 år precis som att högkonjunktur följer därefter.
Allvarligt, vad är detta för resonemang?
“Jag till hör dom piloterna som just nu bara står och trampar och har alltid tyckt att köpa en rating suger, och tänker inte göra det. Vill gärna hålla denna bransh lite schyst ett tag till…”
för att in andra andetaget skriva:
“Någon som vet något bra ställe där man t.ex. kan köpa en 737 rating och 500h på typen? Helt jävla fucked upp bransh detta.”
Skulle det på något sätt rättfärdiga att man tycker det är fel?!
Våga i alla fall stå för dina val.
Det är ett faktum att det är svårare att glömma bort än att lära sig nytt.
Alla skall in i samma form, billigt och smidigt. Din träning kommer troligen att ta för lång tid. Detta är ingen nyhet, och något du kanske borde tänkt på tidigare när du gjorde dina val. Men det är inte kört för det, många stora bolag tex i mellanöstern har 4500TT som minimum.
Undrar som sagt om massmedia vet om hur sjukt det är.
Att den som dom flyger med inte fick jobbet för att han/hon var erfaranen, utan för att piloten är billig och “lätt att bygga”. Inga tidigare in arbetade rutiner som enligt vissa bolag inte går att arbeta bort, vilket i sig är skit snack.
Money talkes…. tyvärr. Tills passageras liv förloras pga oerfaren besättning.
Samma resonemang på Nextjet. Har du 2000 timmar vill de inte ha dig. Har du däremot 200 h totaltid och ingen erfarenhet på typ då är du anställd.
Önskar dig lycka till i alla fall!
Ja, hopplöst.
Tyvärr har jag haft ett jobb tidigare, så jag har “för många timmar” enligt ett mail från Ryanair. Sniffar på runt 2000h TT.
Så, där fick man för att man har jobbat och fått erfarenhet i luften. Jösses, lite som “Ior” skriver. 250TT och 500TT Jet är det man ska ha…. Man vet ingenting men man kan flyga Jet….