Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Turkish Airlines

Tråden startades av Håkan

Ska flyga Arlanda-Dubai via Istanbul med Turkish Airlines. Har någon erfarenhet av detta bolag, service, transfer på Ataturk, mat ombord etc ??

Publicerad den 2010-09-12 16:23
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

2017-01-27 13:53

@Sadi,
Jag tror nog du kan vara lugn med gamla stridspiloter. Dessa kan i regel flyga. Värre är det med de yngre datorspelarna.

Sadi
2017-01-27 09:15

Bolag med stridspiloter från den gamla skolan gör att jag aldrig skulle sätta mig på dessa bolag. Känns som Turkish har gott om sådana piloter. Gör mig skeptisk och senaste olyckorna med oförsvarliga misstag gör mig än mer anti.
Min personliga uppfattning…

Olle
2017-01-26 21:22

Sv Berra. Läste även att även om maskinen gått av banan så var det brandmännen som fick begära att PIC, via tower att utlösa “evacuations slides”.

Berra
2017-01-26 13:58

Skytrax handlar inte om säkerhet, det är resenärers omdömen. Känt för någonting man kan köpa och betala sig till.
Turkish är nog sista bolaget jag skulle välja. Har väl krashat två A330 och en A320 senaste två åren samt kanat av banan ett par gånger och sen incidenten i Nice mm.
Göra en RNP approach med LNAV, VNAV ner till 14ft och landa bredvid banan, enbart ett rent under att det inte slutade i katastrof…

Bertil
2017-01-26 13:09

Detta bolag är överrepresenterat när det gäller olyckor och allvarliga incidenter. Här är några av de senaste:

– 1976, 727 Antalya
– 1994, 737 Ferit Melen
– 1999, 737 Ceyhan
– 2003, AVRO RJ100 Diyarbakir
– 2009, 737 Amsterdam
– 2015, A330 Kathmandu
– 2015, A320 Istanbul Atatürk

Det hjälper tyvärr inte mot dålig säkerhet att mat och service i kabinen är bra när det är skit bakom spakarna.

Olle
2017-01-25 19:08

Det har ju gått av banan ett antal gånger senate året och sen haveriet i Amsterdam för 10 år sedan eller när det var. Skulle inte lita alltför mycket på de där mätningarna. Tror det är mycket politik inblandad.

AG
2017-01-25 16:20

Hittade två mätningar av flygsäkerheten:
Vad skall man tro? Kanske mäter man olika faktorer?

1.
JACDEC Airline Safety Ranking 2016: http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2016/
50:e plats för Turkish Airlines
————————————————————————————-
2.
The 2016 World Airline Awards – Skytrax: http://www.worldairlineawards.com/
7:e plats för Turkish Airlines
2015 Rating
1 Emirates (5)
2 Qatar Airways (1)
3 Singapore Airlines (2)
4 Cathay Pacific (3)
5 ANAs (7)
6 Etihad Airways (6)
7 Turkish Airlines (4)
—————————————–
En helt annan historia är resenärernas omdömen som oftast(?) inte gäller flygsäkerhet – det kan låta så här: “…. Till exempel serverar man inte påtår till kaffet.”
https://www.tripadvisor.se/Airline_Review-d8729174-Reviews-Cheap-Flights-or10-Turkish-Airlines#REVIEWS

thomas
2017-01-22 22:50

TK har ställt 30 plan på marken
bolaget affärside är transfer och det geografiska läget, 67% av paxen åker vidare från Turkiet, nu har bokningarna rasat på grund av det politiska läget, även TK personal har fängslats för påstådd inblandning i kuppen.

AG
2017-01-22 20:38

Hur är säkerheten i Turkish Airlines idag 2017?
Det diskuteras mycket om matstandard m m men vad har det för betydelse i förhållande till säkerheten.

H
2010-09-15 23:40

Priset styrde så jag fick biljetterna för 4600 styck. Qatar låg över 7000. Sas och några till runt 6000. Så denna gång får det bli med turkarna !

Kalle
2010-09-15 22:56

Fina flygplan. OK utrymme. Allt är gratis ombord men det går fruktansvärt sakta med servicen. Du får mat (räkna med att ditt måltidsval är garanterat slut såvida du inte sitter längst fram) och en omgång dricka. Mer hinner de inte med även om det är 50 pax. Kabinpersonalen är trevlig om du är trevlig tillbaks. Jag får känslan av att de upplever många passagerare på sina linjer som jobbiga.

Flygplatsen i IST (Ataturk) är fräsch men har urusel organiation. Personalen är lite mer än usel. Ungefär som ett sagoslott bemannat av idioter.

Personligen tyckar jag att TK är helt OK om du får en billig biljett.

Ska du till DXB skulle jag nog själv föredra Qatar. Likaledes usel transferflygplats (DOH) men en helt annan nivå på servicen ombord.

Flygprat
2010-09-15 20:49

Bolaget är utsedd till Syd-Europas bästa, de har världens bästa catering enligt Skytrax, Världens tredje bästa inflight entertainment system, Europas enda fyrstjärniga bolag…
De har en mycket stark närvaro i Sverige med ett tjugotal avgångar i veckan bara från Arlanda, plus Göteborg och Köpenhamn – detta gör dem väl till ett av de största på svenska marknaden också, skulle jag tro.

Jag rekommenderar deras svenska press-sida som är fullmatad med aptitlig information.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/turkish-airlines

A320
2010-09-14 11:36

Precis.

Någorlunda insatt
2010-09-13 23:05

Det är i alla fall nu Europas fjärde största flygbolag med över 25 millioner passagerare – ni talar om det som något obskyrt och obekant.
Bolaget privatiserades för några år sedan och det är efter detta expansion, modernisering och det grymma servicekonceptet vuxit fram.
Statistiken ni talar om tar med historier om ett bolag som är 75 år gammalt. Tror helt enkelt inte det är relevant längre.
Och Zlatan flyger ju glatt va det verkar. Och hela FC Barcelona. Och Man Utd. Jag litar på att deras bedömning övergår min. Och eran.

s
2010-09-13 20:36

Olla flyga med MD med SAS eller A320 med Turkish?

Ola Ullsten
2010-09-13 18:22

Håkan har en mycket bra poäng när han pratar om att han röker , snusar osv. och att det rent statiskiskt dödar fler än flyget. Även ett bolag med tveksam flygsäkerhets historia som THY, är det fortfarande ett förhållandevist säkert resesätt.
Man kan hålla på länge och diskutera statistik men hur man än vänder och vrider på just nämnda så förefaller THY som ett av de farligaste europeiska operatörerna…. googla så får ni se…

A320
2010-09-13 17:57

Jepp, ser ut att stämma. Jag hittade inte de olyckorna när jag letade runt. Inte så att jag la ner super mycket tid på det hela heller. Det var inte min avsikt att komma med 100% olycksstatistik, min poäng kvarstår – De flesta bolag har olyckor bakom sig. Jag vågar dessutom påstå att massor har skett inom bolag som Turkish under de senaste 10 åren eller så, vad gäller utbildning, säkerhetstänkande, tekniskt underhåll osv. Detta gör att det är väldigt svårt att bedöma flygsäkerheten som dessa bolag uppnått idag genom att se till de olyckor som varit långt tillbaks i tiden.
Tittar man (igen) 20 år tillbaks så har Turkish 147 dödsfall pga av olyckor, SAS har 110 (+4 i den citation som var inblandad) , Air France har 337 (+4 på marken som dog i Concorde olyckan).
Pekar inte finger eller hackar på SAS och Air France, bara ger en jämförelse till dom av er som verkar tro att det är förenat med direkt livsfara att flyga Turkish. Detta är inte bara skitsnack, utan ger även en totalt felaktig bild av det säkerhetstänkande som byggts upp i branschen de senaste 20-25 åren.

Ola Ullsten
2010-09-13 15:43

Men snälla A320, THY har haft betydligt fler olyckor de senaste 20 åren. Här är länken igen…
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/airline_detail.cgi?airline=Turkish+Airlines

A320
2010-09-13 14:59

Vems fel det är/var spelar tyvärr liten roll, människor miste liv. Oavsett så är det ingen som försökt anklaga någon iaf.

Hur många olyckor/incidenter per x antal år eller flygningar måste ju vara “måttstocken”, eller? Det var inte Air France piloternas “fel” att det låg bråte på banan när de lyfte med Concorden. Det var inte piloternas fel att DC 10an hade konstruktionsfel på cargo dörren när Turkish/AA/United hade sina olyckor.

Andreas
2010-09-13 14:44

Får jag påpeka att MD kraschen i Milan inte var SAS fel.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500