Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Starta flygbolag

Tråden startades av Dr. Flyg

Hej alla,

kan inte ni som vet, berätta lite om hur det går till att starta och driva flygbolag. Det är främst ekonomin jag är intresserad av.

Hur går det till med leasing av flygplan. Vad kräver normalt sett leasingbolaget innan de våger lämna över ett flygplan till ett bolag.

Vad kostar försäkringarna?

Teknik och driftkostander?

Om vi rent hypotetiskt säger att vi vill äga “en” airbus A320-300.

Vad kostar den om den står på marken en månad på Arlanda.
Vad kostar den per producerad timme.

Det skulle vara kul att veta hur det går till.

Publicerad den 2010-09-22 18:29
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Styrelsen
2010-09-23 17:56

För att kunna ACMI / wetlease (ja, i princip samma sak) så krävs ett AOC.

Kunskap?
2010-09-23 17:48

Finns det ingen som kan svara på lite enkla frågor?

ACMI
2010-09-23 07:25

Är “ACMI” samma sak som “wet lease”?

Wetlease
2010-09-23 07:03

Vad kostar en A320 och vad kostar en MD81 att wetleasa?
Vad ska man tänka på när man pratar om att wetleasa?

Finns det något mer än priset som skiljer en bra affär från en dålig?

Maintenance
2010-09-22 20:16

kostnad för en A320 ligger som redan sagt på 300.000 – 500.000 men i USD per månad.

Pilot
2010-09-22 19:11

Det är nog klokt att i början flyga under ett annat bolags AOC “wet lease”. För att se om din idé fungerar innan allt för stora pengar är spenderade.

Kontorspiloten
2010-09-22 18:47

Du måste betala en förskottsavgift på 3-5 månader för att ens få leasa planet, en Airbus320 går väl på runt ca 300000-500000/månad i leasing, beroende på status, ålder o utrustning.

Försäkringarna beror på vart i världen du flyger, hör med ett försäkringsbolag som sysslar med flygplansförsäkringar.

Driftskostnader beror på hur höga löner du har på ditt crew, hur omfattande ditt maintenance-program du har o vilka priser du får på bränslet. Överflygningskostnader och landningskostnader är inte gratis heller.

Du måste också betala in en viss summa till något som kallas en “fond” som följer med flygplanet ägare till ägare som ska vara till för större arbeten så som motorbyte, landställsbyte osv.

Utöver detta så ska du ha en administrativ personal.

Har säker glömt många kostnader så fler får gärna fylla på…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500