Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Krävs för att bli av med Cert?

Tråden startades av Fundersam....

Som rubriken lyder, vad krävs egentligen för att bli av med sina certifikat?
Begår man grovt kriminella handlingar kan jag förstå att dom drar certen!
Men t.ex bli av med körkortet en tid?
Svartflyg och i hur stor utsträckning?
Ringa brott?
Listan kan göras lång! Svar med någon hänvisning uppskattas!

Hur bra kommunikation har luftfartsstyrelsen med andra statliga verk? Med tanke på att det verkar finnas personer som kan flyga 12 år kommersiellt utan att ha cert, så hur bra koll har dom egentligen?

Själv har man klantat sig 2 gånger dom senaste 2 åren med forkörningsböter som följd. Dock på det lägsta bötesbeloppet men likaväl fortkörningsböter…

//Kommersiell pilot

Publicerad den 2010-10-04 16:39
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Max
2010-10-07 18:11

Hade körkortet inndragen innan sommaren, ingen rörde min sert

ugh
2010-10-07 16:42

ja man blir av med det för en begränsad tid tills man får kk åter

cargo
2010-10-07 15:34

Teori och praktik är två olika skolor

I praktiken blir du av med certet :
a. när du är död
b. om du blir blind

Vid berusning blir du inte av med certet du blir suspenderad under en tid….

ugh
2010-10-06 17:50

Har kollegor som blivit av med KK och då förtiden LFV temporärt återkallade teknikercertet. och även en annan händelse en i min grupp vi skulle in på en flygplats i eu och han luktade alkohol och utandningstest visade 0,8 promille då vart han avhyst (hemskickad) och cert återkallat så det är att tänka på

Ola Ullsten
2010-10-06 17:19

Äe det inte så att ju längre man har haft certifikat ju mer krävs för att bli av med det… För en 15 år sedan sådär var en känd uppvisningspilot och en TFU elev ute och flög en PA-28 tillsammans med en mindre respekterad herr-tidning. Biderna på det hela publicerades och om jag är rätt informerad blev eleven av med elevtillståndet medan den mer meriterade piloten flög vidare med bara en reprimand… det var iaf ryktet som gick på den tiden…

Hkp
2010-10-06 16:56

I Sverige verkar man kunna göra vad som helst, transportstyrelsen är förbannat mesiga. I helikoptersvängen finns det vissa som kommer undan med allt möjligt skit fast transportsyrelsen vet vad som händer…fy fan.

ugh
2010-10-05 14:34

yess så är det

jan
2010-10-04 20:53

Att tänka på är att det gäller för tekniker med. Om man blir av med körkort så ifrågasätts lämpligheten att hantera certifikats privilegiet under tiden som KK är återkallat.

mats d
2010-10-04 20:48

Om du åker fast i nykterhetskontroll och är berusad rapporterar Polisen till länsstyrelsen som sedan samkör register med Transportstyrelsen.

D.O.A
2010-10-04 18:56

Mycket som ryms under 16:6……Tolkningsfråga, men det är ju som vanligt!

X
2010-10-04 18:14

Återkallelse och begränsning av elevtillstånd eller flygcertifikat
16 § Ett elevtillstånd eller ett flygcertifikat ska återkallas

1. om innehavaren har gjort sig skyldig till brott mot 13 kap. 2 eller
3 §,

2. om innehavaren vid utövande av luftfart har gjort sig skyldig till
grov oaktsamhet eller har visat uppenbar likgiltighet för andra
människors liv eller egendom,

3. om innehavaren genom att upprepade gånger överträda de
bestämmelser som gäller för luftfarten i väsentlig grad har visat
bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter bestämmelserna,

4. om innehavaren i annat fall vid utövande av luftfart har brutit mot någon bestämmelse som har väsentlig betydelse för flygsäkerheten,

5. om innehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende eller genom bruk av annat ämne än alkohol inte kan anses lämplig att inneha ett elevtillstånd eller ett flygcertifikat,

6. om det med hänsyn till annat brott som innehavaren har gjort sig
skyldig till kan antas att han eller hon inte kommer att respektera reglerna för luftfarten och visa den hänsyn och det ansvar och omdöme som krävs av en innehavare eller om han eller hon på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig att inneha ett elevtillstånd eller ett flygcertifikat,

7. om innehavarens förutsättningar att fullgöra den luftfartsverksamhet som elevtillståndet eller flygcertifikatet avser är så väsentligt begränsade genom sjukdom eller skada eller av någon annan sådan orsak att han eller hon av flygsäkerhetsskäl inte längre bör inneha ett elevtillstånd eller ett
flygcertifikat,

8. om innehavaren annars inte uppfyller fastställda krav i fråga om
kunskaper och skicklighet,

9. om innehavaren inte följer ett föreläggande att genomgå kontroll av att han eller hon kan förrätta den tjänst som elevtillståndet eller flygcertifikatet avser eller ett föreläggande att lämna intyg angående sin fysiska eller psykiska lämplighet som innehavare av elevtillstånd eller flygcertifikat,

10. om innehavaren själv begär det.

13 kap.

2 § Den som manövrerar ett luftfartyg eller i övrigt ombord på ett
luftfartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten
efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter fullgörandet av uppgifterna uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för flygfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma gäller den som utövar tjänst som anges i 6 kap. 20 §.
För flygfylleri enligt första stycket döms också den som manövrerar ett luftfartyg eller i övrigt ombord på ett luftfartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten eller som utövar tjänst som anges i 6 kap. 20 § efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter fullgörandet av uppgifterna finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.
För flygfylleri enligt första stycket döms också den som manövrerar ett luftfartyg eller i övrigt ombord på ett luftfartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten eller som utövar tjänst som anges i 6 kap. 20 § och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan fullgöra sina uppgifter på ett betryggande sätt.
3 § Är ett brott som avses i 2 § att anse som grovt döms för grovt flygfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen
1. har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat
medel, eller
3. fullgjort sin uppgift på ett sätt som inneburit påtaglig fara för flygsäkerheten.

jan
2010-10-04 16:55

börja med indraget kk för rattfylla tex

??
2010-10-04 16:53

Bra fråga. Jag undrar detsamma. Hörde för ett par veckor sedan av en som trodde att polisen måste informera Transportstyrelsen om brott har begåtts. Dock visste han inte hur allvarligt brottet eller förseelsen skulle vara.

Finns det inte en lag som säger att myndigheter inte får samköra register för att skydda den enkildes integritet?

Men vore intressant att veta vad som gäller och hur saker förhåller sig.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500