Air crash investigation
Fler än jag som gillar denna serie?
Jag tycker avsnitten där human error har varit en avgörande faktor är de mest intressanta.
Jag har sett alla avsnitten och väntar på nästa säsong.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mayday_episodes#Mayday_.E2.80.94_Special
Någon som kan ge tipps på andra likande serier, eller kanske läsning?
svar
Programmet om SK751 gikk på National Geographic HD (Sky TV) i går. Interessant og spennende gjort !
“Sj var god dröj” är det du?
Allt är inte så enkelt som vissa tror.
Fel som beror på fel som inte är fel – OKsignal
då allt inte är OK.
Ex varnings lampor som inte borde varna eftersom
allt är OK. Eller varningsystem som borde varna
men inte varnar av olika skäl.
Det är de små felen som är värst. De stora felen är
inget problem eftersom alla ser dem och då råder
inga tveksamheter
Många små fel är värst och oftast grymmast.
Ex Små läckage som plötsligt blir stora läckage.
Ex
De som är på sjön och bara går på kompasskurs
går sällan på grund om kompassen visar 45 grader
fel – detta upptäcker man som orimlig kurs eftersom
felet är så stort.
Om felet i stället är ca 7 grader, då är det mycket illa
eftersom felet är svårt att upptäcka och man litar
på kompassen och kanske går på grund.
Det finns inga diskreta tillstånd: Nu går det illa resp.
nu går det bra.
Risken är en kontinuerlig variabel där gränsdragningen
är flytande.
Spöket heter material-UTMATTNING och material- ÅLDRING
Bra dåligt, Vad svamlar du om?
Om du vågat se ett helt avsnitt så skulle du veta att ACI ofta nämner flertalet gånger i varje avsnitt hur osannolikt det är att något som detta skall inträffa.
När man ställer en flygning är klart specificerat, det finns dokument som MEL, och övrig information om tex väderlek och is när man inte skall lyfta. Det är ingen chansning.
Det är även klart specificerat när det är en nödsituation.
Man kan alltid lära sig något hur dåligt ett program än är.
Dessa program borde vara vuxenförbjudna för vuxna
som är flygrädda. DVS borde finnas varningstext:
” Varning, de som är flygrädda bör ej se programmet
ensamma”
En sak är säker. Alla vill lära sig något och vill se
program som beskriver något som skett på riktigt:
Non Fiction
Man bör tänka på att fel uppstår. Allt som oftast
så går allt bra . Detta upplyser man inte om !
Det är bara i de fall ( ca 0,002 %) då det går åt
pipan som man beskriver.
Den dåliga mänskliga faktor är att många blir
avtrubbade med tiden:
Ex Det har gått bra så många år utan att något
skett trots att allt inte allt varit OK – det går säker
denna gång också.
Den svåra gränsdragningen är : När skall man
ställa in en flight och när är det ett nödläge ?!
Scandinavian Airlines Flight 751
Händelsen har kallats Gottröraolyckan eller Miraklet i Gottröra, eftersom flygplanet direkt efter starten tvingades nödlanda på en åker utanför Gottröra. Efter 25 sekunders flygning började den ena motorn att “pumpa” och efter drygt en minuts flygning (78 sekunder) hade båda motorerna havererat. Orsaken var att en beläggning av klar-is på ovansidan av vingarna bröts sönder och for in i motorerna och orsakade ett så kallat FOD (Foreign object damage). Motorhaverierna gav piloterna mycket kort tid att förbereda en nödlandning, då flyghöjden var låg, flygplanet var tungt med mycket flygbränsle och täta låga moln gjorde det svårt att hitta en lämplig plats för nedslaget.
Part 1 av 7
http://www.youtube.com/watch?v=aVW9OG4teio
Finns “Mayday Mayday” också…
Jo,man har sett de flesta avsnitten…CSI för flygnördar som oss:)
Ha det fint folket!
Seconds from disaster har ett tiotal flygrelaterade episoder.
Air Crash Confidential finns också.
Precis, en liten detalj kan vara starten på en kedja av händelser som får planet att störta. Tejp-biten var bara början i kedjan, sedan följde piloterna inte proceduren att avbryta starten vid 80 kt då de upptäckte felet med fart-mätarna, för att sedan begå fler misstag tills planet kraschade.
Precis som i Buffalo, Schiphol, och Zurich, relativt små händelser som sker dagligen världen över men som korrigeras, dock inte i dessa fallen, och katastrofen är ett faktum. Det är lätt att sitta hemma i trygga soffan och bli förbluffad hur detta kan inträffa, men den mänskliga faktorn skall inte underskattas. Man inser hur viktigt det är att piloterna strikt följer sina procedurer så avvikelser och fel lättare kan upptäcks och korrigeras. I fallen Buffalo och Schiphol hade piloterna inte fått tillräckligt med vila, och var utarbetade. Många inser kanske inte hur viktigt vila är för besättningen och hur fel det kan gå utan. Så visa förståelse nästa gång det strejkas om arbetstider, det är säkerhet det handlar om.
Jag gillar den serien skarpt, spelar in varje avsnitt då jag inte kan se den. Förstod inte förut hur små saker det kunde vara som får ett helt plan att störta, tex en tejpbit på en sensor?
FYI: Nya avsnitt sänds för tillfället på Nat geo.
Turkish Airlines @ Schiphol
http://www.youtube.com/watch?v=LilVxq4hcQ8
US airways @ Hudson River
http://www.youtube.com/watch?v=8HUCF0mAaHE
British airways @ Heathrow
http://www.youtube.com/watch?v=FcWTEhUJ0yA
Colgan Air @ Buffalo
http://www.youtube.com/watch?v=8X48_jWtuOQ
Crossair @ Zurich
http://www.youtube.com/user/LiLTMac123#p/u/3/a_I2k4V2nOA
SAS @ Gottröra (trailer)
http://www.youtube.com/watch?v=vhxL-Utz75I
Ior, du kanske sett den gamla amerikanska versionen av “Air crash investigation” ?
“Air Emergency” heter programmet i USA. Där klipper dom ihop flera scener på repeat och i övrigt värdelöst på alla sätt. Såg ett avsnitt av air emergency.
Jag höll på att bli galen. Tror att man fick se vissa scener 5ggr irad, i princip allt var på repeat och dåligt kommenterat.
Air crash investigation (UK)
(new episodes) är riktigt riktigt bra, dock måste man spola fram ca ~1 minut i början för att undvika spoilers.
http://img.zamunda.net/bitbucket/Air%20Crash%20Investigation.jpg
/Ny
Gillar också denna serie, däremot stör jag mig på att halva avsnitten går åt till snyft och “repriser” för att dumma Amerikaner måste se saker två gånger för att förstå….
Sen är det många intervjuer från passagerare som ska framstå som “experter” eller ögonvittnen på något sätt, även om piloterna eller kabinpersonalen överlevt så är det inte mycket från dom som vet något…. :s
Men bra animationer och slutsatserna är ju vettiga och bra i övrigt, men man kan se ungefär dom första och sista 10 minuterna.
Joda jag diggar den skarpt, tyvärr har jag sett alla minst 2ggr.