Fjärrstyrda flygledartorn snart verklighet
Hur styr man “ficklampan” från tornet för att skicka ljussignaler till ev. com-failure flygplan?
Hur ger man visuell information till ett flygplan i nödläge, t.ex med trasig gear-lampa som vill flyga förbi tornet och bekräfta att hjulet är ute?
Hur kommer segelflyget på dessa flygplatser, om det nu är aktuellt, att hanteras – separation till övrig trafik?
Vore väldigt intressant att höra lösningen på detta? Är förvånad över att man inte infört detta tidigare, men flygbranschen vadar ju oftast fram i sirap när det gäller ny teknik som ska godkännas av allt och alla till sjuka kostnader. 😛 Kanske på gott eller ont?
/Fundersam
svar
….ÄÄÄntligen!!!
Som vanligt en feg regering som inte säger stopp. Guldläge för oppositionen att försöka få stopp på detta vansinnesprojekt byggt på lögner.
Det är enbart projektet med centralen på Arlanda som blir minst 60 mille dyrare och minst ett år försenat. Sedan har de ju ingen personal att bemanna upp centralen med. Hela RTC projektet från tidigt idé till där vi är idag har passerat miljarden.
60 mkr dyrare! Räknat från? Hittills minst 600 mkr har RTS kostat och bildövering fortfarande under all kritik. Undrar hur mycket de anställda på SDATS tjänar per månad och vad de kostar i resor mm. Per idag inte sålt ett enda system. Bara placerat ut dyra anläggningar för showa…..
Vilket junk, dessutom som vanligt dyrare än väntat!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fjarrstyrda-flygledningen-forsenas-osakerhet-i-umea
Peps Blodsband – Falsk matematik
Inre kretsen vet vad allt handlar om….;)
Varför inte nischa flygledarkåren istället? Eftersom tanken är att stänga övrig tid då ingen linjefart bedrivs, så kan ju flygledarna användas till mycket annat på flygplatserna under “stängd tid”. Jag tror inte att flygplatscheferna vill överlämna driften av sina flyplatser till LFV flygtrafikledning, och den teknik som allt hängs på.
Känns ju som att systemet skulle bli väldigt oflexibelt, eftersom flygplatscheferna blir helt i beroendeställning till LFV då det gäller flexibilitet i öppethållning pga annan trafik och/eller förseningar/ändringar som ofta kommer på kort varsel. Hela systemet måste ju bygga på slottider till flygplatserna, för en ev personalbesparing försvinner ju om det ska sitta en “fjärrflygledare” beredd för varje flygplats.
Kan däremot tänka mig att konceptet passar bättre in i mer tillfälliga och utsatta miljöer, typ krigsbaser.
Enda förloraren är flygbranschen och vi passagerare som står för denna extremt dyra nota. Kan aldrig bli billigare än idag. Dessa två flygplatser behöver istället flygledare som även kan integreras i övrig flygplatsdrift. Mindre flygplatsser måste drivas som familjeföretag!
Ska bli mycket spännande när någon duktig journalist börjar gräva i vad detta har kostat och kommer att kosta branschen. Kan aldrig återbetalas sig.
Grattis GD!
Hoppas att du får fin avkastning på dina SAAB-aktier.
Kul att man i pressmeddelandet skriver: “..framgångsrika tester i skarp miljö vid
flygplatserna i Ängelholm och Malmö.”
Då har man nog inte frågat de som var inblandade i testerna…! 🙂
Ja, jag vet mycket väl att det finns en massa NDB:er landet över. Grejen är att jag har en G1000 som ger fantastiskt mycket bättre precision än en gammal skramlig ADF. Exakt så.
Ja ADF kraven försvinner nog samtidigt som alla NDB fyrarna….
Är du bekant med det faktum att långt ifrån alla flygplatser har ILS? eller tänkte du skramla ner på din fina G1000?
Man kan nog lösa det mesta tekniskt men nålsögat i det här fallet kommer bli att övertyga Transportstyrelsen om att allt fungerar. Provdrift är en sak men att driftsätta det skarpt kräver mycket mer.
Varför ska LFV ta fram konceptet och stå för riskerna? Bättre vore om något företag som tror på iden tar fram ett fungerande system, certifierat och klart, som LFV kan köpa in.
Förmodligen något väldigt bra det här, MEEEEN; om man nu kan tillåta fjärrstyrda torn, när ska man sluta hålla på och tramsa med ADF-krav för IFR-flygning?
Segelflygsproblemet löser man nog genom att förbjuda segelflyg på flygplatsen.
Du har inga studieskulder va? Det finns lösningar på det mesta inklusive det som du ser som olösliga problem.