ACR annonserar efter flygledare
Äntligen är marknaden för flygledare öppen, (http://bit.ly/gwa6RD). Som FL har jag sett fram emot detta sedan jag blev operativ. Tror definitivt på ACR och att bolaget har stora förutsättningar att bli ledande i både Sverige och internationellt inom några år. Min arbetsgivare skriver på hemsidan att vi vunnit kontrakten på Borlänge, Jönköping och Säve! I konkurrens med vilka organisationer? Förlängningsavtalet med Jönköping var underskrivet i maj 2010 och är idag en nyhet på LFV hemsida? Vakna…
svar
“Egentligen har inget förändrats på de sista 30 åren.”
Jodåsåatt! Varför skriver du inlägg?
Peter har både rätt och fel. Att inte så mycket hänt inom vårt område (flygtrafiktjänst) de senaste årtionden är korrekt. De som säger emot där har ingen historia med sig. Nu sker det dock utveckling och ett under enligt minister Johansson, SAAB och LFV. Vi får väl se!
Jag följer utvecklingen utanför vårt lilla land och där sker det förändringar och det är bra för framtiden. Vi alla som arbetar in flygbranschen vill ju gärna att denna industri kan stå sig starkt mot andra trafikslag. En öppen marknad skapar arbetstillfällen och ger rimliga förutsättningar för aktörer med fokus på bra och kostnadseffektiva produkter/operations. Glöm inte hur det var på 80-90 talet!!!
Stod utvecklingen still innan avregleringen? Du kan inte jobba inom branschen, det förstår vi som varit med och utvecklat. Du är till och med oförskämd!
Hur tycker du teknikutvecklingen ser ut inom de övriga branscherna som är avreglerade i Sverige? 😀 😀 😀
Vilken fantasivärld lever du i?! Helt galet!
Teknikutvecklingen är ett resultat av konkurrents mellan flygplanstillverkare och inte mellan flygbolag. Det fattar du väl?
Hade flygbolag fått bestämma hade vi inte haft bättre flygsäkerhet om det kostade något.
Du får nog slipa dina argument lite bättre. Ditt svar är lite…? biege!
Teknikutveckling är en följd av att konkurrens råder och att de som verkar i branschen måste tänka nytt och framåt. Innan avregleringen så stod tiden stilla inom flygledning. Egentligen har inget förändrats på de sista 30 åren. Bara marginellt när det gäller det operativa arbetet. Den stora förändringen har varit på lönefronten. Flygsäkerheten har ökat sedan avregleringen om man ska tro på tillsynsmyndigheten.
Ville, det är skönt och tur för landets befolkning och inresande att veta att LFV finns då alla andra, branschfolk, politiker och tyckare, är idioter och outbildade.
Flygsäkerhet idag jämfört med tidigare är ju lite svårt att jämföra. Flygsäkerheten idag är ju bättre än för men du kan väl knappast påstå att flygsäkerheten är bättre idag för att man avreglerade flygbranschen?! Det handlar ju uteslutande om teknikutveckling! Flygbranschen idag är ju en rövarbransch där den som behandlar sina anställda OCH kunder sämst som anses vara ett föredöme.
Jag tror avregleringen av flygledning är ett spik i kistan för branschen. Inte nu, det brukar ta några år.
Du drar lite konstiga paralleller peter.
Har flygsäkerheten varit dålig under LFV;s tid? Har LFV någon “Västeråsincicent” att redovisa, som ACR har? Har LFV anställt avskilda elever?
Tror du att man kan ta lärdom av tidigare avregleringar?
Dessa och mängder med frågor till kan man ställa sig innan man skriver ett svar som ditt.
Jag menar att det är bra att det finns fler arbetsgivare som tvingas konkurrera om flygledare som är en bristvara i världen. Det är bra för MIG!
Det är inte bra för flygvärlden som riskerar att hamna i samma dödsspiral som alla andra branscher där man har avreglerat och bara tänker på nästa kvartalsrapport.
Med några undantag består ju ACR av flygledare som utbildats och “fostrats” i en LFV-anda där flygsäkerhet ALLTID är viktigast. Det går över… När man hämtar hem flygledare som snabbutbildats i…? Tja var var det nu och det gick ju inte så bra… Idioti!
Eller när nästa bolag kommer som inte har några skrupler alls och nyttjar regler och lagar ytterligare lite åt “fulhållet” och sen har vi samma visa som alla andra branscher vi har avreglerat i Sverige.
Att några få flygledare tycker det är kul att “leka provider” och ser “framtiden” och tio andra “floskelord” ska inte få förstöra en hel bransch.
Ja, det är bra för mig som får arbetsgivare att tvingas ge bättre avtal och villkor men inte bra för alla flygplatschefer och flygbolag.
Flygplatschefer… Tja, det är ett släkte för sig! Oftast outbildade personer som tror sig kunna branschen! Nu i efterhand vet dom vad som ingick i tidigare koncept och vad som ingår i det slimmade paket som ACR levererar. Dom hade inte en susning att det var skillnad och att dom nu tvingas betala för saker som var “gratis” när LFV var provider.
Det är få eller inga som har en helhetsbild över detta men många har åsikter som oftast är färgade av politisk övertygelse (läs nyliberal).
Ville, gäller din analys även flygbolag? Dvs flygsäkerheten är högre där monopol råder. Så naivt och dumt! Tvärtom om vi tittar bakåt.
Att det finns fler bolag är bra för flygledare men inte för flygbranschen.
Den här avregleringen har i alla fall lett till minst en provider som tar ansvar för flygsäkerheten. LFV är bara ett patetiskt skämt där föredettingar söker prestige hos andra föredettingar.
Ge mig en (1) annan lyckad avreglering av samhällsviktig infrastruktur. Där det inte slutar med att många giriga bolag utan skrupler tar över och nedmonterar hela infrastrukturen. Det är bara en tidsfråga.
Floskelmaffian från ACR verkar ha vaknat till liv igen! Rätt tjatigt.
Var negativ till ACR för ett år sedan.
Idag skulle jag betrakta det som en befrielse om
mitt ATS blev övertaget av ACR…
Vilket motstånd och ovilja det fanns i början. 98% av kåren var naiva, omoderna och rädda. Jag ångrar inte en dag att jag gick över till ACR när chansen gavs. Vilken skillnad på bolag, ledning och vilja att leverera. På ACR är man lyhörd mot personal och marknad och vill framåt och detta gemensam form. När jag pratar med gamla LFV kollegor så verkar det hopplöst och och alla känner sig utanför, “one man show” ledarskap. Kan bara sluta på ett sätt och inte konstigt att man flytta fokus till ett nytt affärsområde (RTS), som alla med analysförmåga vet inte kommer att vinna framgång i framtiden. Vem vill betala åtskilliga miljoner för ny teknik att sen betala ytterligare åtskilliga miljoner årligen till en gammal monopolist.
Att ACR lyckades är inte så konstigt. Gamla kompisar på TS och politiker som, milt sagt, kan beskrivas som nyliberaler är två viktiga komponenter.
Dock tvingades ACR till att ha en bättre, mer genomtänkt, personalpolitik.
Inledningen var usel och många blev kritiska. Idag ser det bättre ut.
En del av de första flygledarna som gick över från LFV till ACR var nog lite trötta på att vara flygledare och tyckte det skulle bli kul att “leka provider”. Helt utan kunskap och utbildning tyckte dom högt och ljudligt om saker som tex budget och personalpolitik. Nu har dom äntligen tystats ner lite och man har en mer sund blandning av arbetsgivare och arbetstagare som förstår att arbetsgivaren bevakar sina intressen och arbetstagaren bevakar sina intressen.
Yrkeskåren säger nog; Vi har högre lön än 2011 och två arbetsgivare är bättre än en. Det var nog ingen som trodde att ACR skulle misslyckas! Har du politiker som till varje pris vill avreglera en bransch är det svårt att inte lyckas!
RTS, tja, en teknik som ingen tror på mer än Olle och de politiker han lyckats lura. Vad leder det till? En hel del stackare tvingas flytta till Stockholm och få högre lön men dyrare hus.
Brist på flygledare i stort sett hela världen lär göra att de flesta idag levande flygledare lär få en behaglig resa till pension.
Synd inte övriga flygbranschen hade samma stake!
ACR lever kvar än. Inte många som trodde runt 2011. Det säger en hel del om vår naiva yrkeskår. Nu snart RTS större än traditionell flygledning. Om man ska tro på LFV ledning och våra S-politiker. Vad säger yrkeskåren om utvecklingen?
Halva TS är ju gamla lojala LFVare. Vad sägs om det och inte konstigt att LFV haft en röd matta att gå på alldeles för länge. Bra att vissa förstod problematiken i detta och började anställa utifrån.
Nils: det är nog inget konstigt med sena drifttillstånd. Ta nya tornet på arlanda tillexempel. Tror vi (lfv) fick drifttillstånd i ett väldigt sent skede då också.
Men jag håller med om att det luktar lite smått illa med fd TS anställda på acr