Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Utsläppstak Landvetter

Tråden startades av Kalle Klyka

Hallojsan, allihop! Arlanda har som dom flesta känner till ett utsläppstak. I.o.f utmärkt om den hade varit rimlig. Men nu är det så att även biltrafiken till/från Arlanda ingår av någon märklig anledning i detta tak. Förhållandet mellan biltrafiken-Arlandas egna utsläpp är i procent räknat 60-40, om jag är rätt underrättad. Redan nu ligger Arlanda precis under takgränsen (ibland över), vilket gör att Arlanda inte alls har samma möjligheter att växa och utvecklas som konkurrenterna i våra grannländer och detta kommer att få negativa effekter. Inte bara för Stockholm/Mälardalen utan även för Sverige i stort. Vad jag har förstått är Arlanda
ganska ensamma om att ha ett sådant tak. Min undran är om någon därute känner till om Göteborg-Landvetter har något utsläppstak liknande det som finns på Arlanda. Tacksam för svar.
Trevlig helg, allihopa!

Publicerad den 2011-02-04 10:53
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

Kalle Klyka
2011-02-04 14:21

Tack och bock för ditt klarläggande, Dr Sundh! Det där med linbana låter ju rätt spännande. Vi får se vad det blir av det. Lite nytänknade är det ju i alla fall.
Trevlig helg!

Dr Sundh
2011-02-04 12:49

Du har helt rätt. Jag borde varit tydligare. Förhållandet 40/60 gäller Landvetter flygplats och anger fördelningen mellan utsläpp från luftburen och markburen trafik.

Trängseln skall alltså lösas redan från Göteborg stads stadsgräns (likt Stockholm stads trängselavgifter) som anses vara orsaken till det stora trafikflödet (alltså inte i anslutning till Landvetter flygplats). Detta skall då ge incitament att välja kollektiva lösningar för att ta sig mellan Göteborg och Landvetter.
87% av resenärerna till och från Landvetter härrör eller passerar Göteborg stad, vilket gör att en påverkan på detta trafikflöde direkt skulle påverka volymerna av ensam/fåpersonstransporter.
Då miljöskyddet inte tillåter liknande lösningar som Stockholm har med spårbunden trafik (Arlanda Express), så återstår linbana som enda tänkbara trådbundna alternativ. Testet med linbanan skall finansieras helt av Göteborg kommun även om den vid tre skärningspunkter berör andra kommungränser.
Gott så, god helg!

Kalle Klyka
2011-02-04 12:29

Hej, Dr Sundh! Tack för ditt svar. Dock finns det några frågetecken i ditt svar jag vill be dig räta ut. Du sade att omvända förhållandet gäller mellan flyg-markburen trafik. Är det Arlanda eller Landvetter du syftar på då? Sen sade du att Göteborgs kommun ska införa trängselavgift och krav på partikelfilter. Sen nämnde du en ev linbana. Men allt detta gäller väl bara Göteborg stad, eller hur? Landvetter ligger ju i Härryda kommun. Min hemkommun, för övrigt och jag har inte hört ett knyst om några planer om avgifter eller linbanor på Landvetter och sådana beslut kan ju bara Härryda kommun ta, eller hur? Så vad har allt detta med Landvetter att göra? Om du ursäktar, jag blev en smula konfys av ditt inlägg. Kanske du kan göra lite klarlägganden (eller vad det nu heter)? Tack på förhand!!

Dr Sundh
2011-02-04 11:45

Bäste Kalle,
Visst finns det ett utsläppstak på Landvetter. Dock föreligger den omvända fördelningen av utsläppsbelastning mellan flyg och markbunden trafik (40/60). För att komma tillrätta med detta problem har Göteborgs kommun beslutat att införa trängselavgifter i kombination med införandet av krav på partikelfilter. Dessa åtgärder kommer att implementeras under hösten 2011.
Vidare finns ganska långt gångna planer på att ta in testverksamhet med luftburen marktransport (läs linbana) från ett företag i Hong Kong (NP 360) som specialicerat sig på infrastrukturlösningar.
Detta blir mycket spännande att följa.
Trevlig helg!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500