Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tor air expanderar med 2 737

Tråden startades av Hasse

Tor Air leasar in 2 737-300 för uppdrag i UK och Mellanöstern.

Publicerad den 2011-02-04 21:43
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Beach 2011
2011-02-06 13:52

Har den här Uhr något med Tor Air att göra? Han verkar ta allt snack väldigt personligt så ma kan ju undra. Bland allt skitsnack (som det blir på publika forum) så får man lite skvaller som kan ha lite korn av sanning i sig.
Ta det för vad det är.

Hasse
2011-02-06 12:41

Till Af Uhr lite oseriöst språkval kan man tycka.

Kalle
2011-02-06 09:47

det ryktas att BPI (Black Pearl Investments) köpt in sig i Tor Air. någon som vet mer?

det är gänget bakom konkurserna i XL airways, Kiss flights och nu senast Viking Airlines.

Ola Ullsten
2011-02-06 09:22

Bra sagt Af Uhr!!
Om Torair skaffar en eller två eller tre nya maskiner har de nog kollat på range vs. destinationer de har kontrakt på. Skulle det sen blir att de får ett kanon pris på en kärra som inte räcker hela vägen kan man ju alltid mellanlanda…

Af Uhr
2011-02-06 00:47

OK, då byter vi väl kärra! Jag visste inte att 400:an skullle innebära problem. Ni har ju sådan j-vla koll så jag kommer anlita flygnördrna här på torget innan jag tar några operativa beslut.
Har ni någonsin haft en flickvän? Hur orkar ni sitta och snacka prestanda, performance tow å skit! Vi kör 100LL-kärra så att ni känner er hemma.. Suck. Ett hett tips. Det blir inte Iraq det blir England -> semesterorter i Europa era jävla flygnördar!

Fo
2011-02-06 00:08

Konstigt att flygläraren under ATPL tjatade om performance och OAT. Han måste ha skojjat?
Var det inte något med densitet och temperatur?

Gungner
2011-02-05 21:58

En anledningen till att Viking fick problem, var 737-300:orna på Irak. Det visade sig att den klarade inte att ta med sig fullt med betalande last på sträckan.
Airbus är ett bra alternativ, om Tor kan få tag på besättningar, Moose har ju problem med det. Bäst är NG eller B757 på Irak.

Lekledaren
2011-02-05 20:58

Ja oavsett om det skrivs en del dynga här så är det precis att en 737-400 klarar Erbil – Arlanda under sommarperioden. Vintertid kan även Bagdad fungera men eftersom min req är drygt 15,5 ton från Bagdad (beroende på vindar) och max är 16 ton så ligger gränsen ganska nära. Om bränslet är varmt kanske 15,4 blir max vad man får i tankarna och begränsningen blir i allra högsta grad kännbar.
En 320 har klart bättre range och ett bra alternativ för sommarsäsongen.
Go for it, Tor Air!

Åke
2011-02-05 20:05

Tor Air, är det samma Tor som hade Torflyg AB i Katrineholm? De opererade väl en DC3:a och flög gruvarbetare till Sala silvergruva om jag minns rätt?

Åke
2011-02-05 20:05

Tor Air, är det samma Tor som hade Torflyg AB i Katrineholm? De opererade väl en DC3:a och flög gruvarbetare till Sala silvergruva om jag minns rätt?

På riktigt
2011-02-05 19:59

Vilken dynga här skrivs. Som om någon här hade den blekaste aning.

Temperaturen på bränslet spelar bara roll när man verkligen måste fylla tankarna till max volym. Något som mycket sällan behövs även för de längsta rutterna. Det kommer för det mesta andra begränsningar med in i bilden.

Dock kan man inte med säkerhet säga att det går/inte går att flyga en sträcka bara genom att jämföra distans vs range. Man måste ta med i beräkningen vilka tillgängliga alternativflygplatser som finns och hur långt dessa är belägna från destinationen. Hur lång den verkliga rutten blir längs alla olika luftleder. Hur de vanligaste vindarna ligger osv. Till det kommer alla de operativa bränslekraven som man tar i beräkning den aktuella dagen såsom väder av olika slag. Har ni kollat upp detta ännu?

performance
2011-02-05 13:15

Eller när det är 40grader varmt i sandlådan!

Grävlingen
2011-02-05 12:48

Airbus 320 är det,
737-400 får problem Stockholm – Bagdad även om Erbil fungerar. Värre blir det dessutom i sommar då bränslet blir varmare och tar större volym. Då blir det ännu mer marginellt.

Hasse
2011-02-05 12:38

737-300
Max cruising speed 908km/h (491kt), long range cruising speed 794km/h (429kt). Range with 128 passengers and standard fuel 3362km (1815nm), range with 128 pax and max fuel 4973km (2685nm). High gross weight version max range 6300km (3400nm) with 140 passengers.

737-400
Max cruising speed 912km/h (492kt), long range cruising speed 813km/h (439kt). Standard version range with max payload 4005km (2160nm), typical range with 146 passengers 3630km (1960nm). High gross weight option range with 146 passengers 3850km (2080nm).

737-500
Max cruising speed 912km/h (492kt), economical cruising speed 795km/h (430kt). Standard range with max passengers 2815km (1520nm), higher gross weight option range with max passengers 4444km (2400nm).

Distansen mellan Göteborg och Bagdad är 3642.9km
Det borde alltså funka flyga Bagdad-Göteborg nonstop med marginal.

Hasse
2011-02-05 12:17

Ngn, pilot som kan bekräfta om Göteborg-Bagdad inte går att flyga direkt då Malmö Bagdad funkar utan mellanlandning.
Erbil-Göteborg funkar iallafall med 400 varianten. För övrigt har Torair ingått avtal med SkyMiddleEast/Aerolympic att flyga Sverige-Irak.

Pelle
2011-02-05 12:08

Ni får specificera lite mer än att säga Sverige-Irak.
Göteborg-Baghdad går till exempel inte att flyg direkt med en B737-300.

Kurt
2011-02-05 10:23

Går alldeles utmärkt att flyga Sverige Irak utan mellanlandning. Vad pratar du om Thomas?

thomas
2011-02-05 10:13

det är opposit, Iraq flygningarna från Tyskl, Engl, Sverige kommer inte att fortsätta
fel flygplan 737 300 eller 400 har inte tillräcklig range och load kapacitet

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500