Familj + Pilot = Ej möjligt idag?
Nu blir jag snart trött på flygbranchen.
Finns det något flygbolagsjobb/bolag idagens sits där man kan jobba utan att jämt och ständigt behöva byta bas efter några år, bli uppsagd, varslad och behöva söka sig till ny ort.
Är det en omöjlighet idag att vara pilot, hitta ett flygjobb som pilot och samtidigt kunna bilda en familj??
Man är inte trygg någonstans inom denna branch. Är det så det är att alla som vill bli pilot inte får skaffa sig en kvinna i sitt liv, barn o familj m.m. ?? Om det är det faktum världen står i ja då söker jag mig till något annat.
Tack!
svar
Så sant. Jag har inte träffat alla avarter. Men jag har en svärfar som jobbat som longhaul i över 30 år och han har två barn och fortfarande intakt äktenskap. Andra jag känner har jobbat med basering i södra England men är bosatta i norra fast med tex 4/4 schema eller dylikt. Andra har oturen att vara stationerade i andra länder än sina hemländer men de allra flesta har lyckats få det att gå ihop med familj.
Jag säger inte att det är gjort i en handvändning bara att det aldrig är för sent att ge upp. Men innan man ger upp så kan man ju testa på. Själv har jag jobbat på 14/14 schema och har familj. Det har inte varit enkelt alltid men vill man verkligen något så kan man försöka få det att gå ihop.
Mvh
*suck*
har varit en dröm och tagit mina cert. Men har ännu inte något första bolagsjobb mer än som instruktör.
Har en tjej som inom något år kommer behöva bosätta sig på en ort för hennes jobb.
Om jag då får ett bolagsjobb på en annan ort så måste ju hon flytta, säga upp sig från sitt jobb. Jaha, sen på nya orten så kanske inte mitt jobb håller och så är det samma visa igen, flytta till ny ort, hon kan aldrig heller stanna på sitt jobb längre än vad mitt bolagsjobb tillåter. Mycket påfrestande.
Hur i hela friden ska man kunna skaffa barn i sin tur sen då. Finnas till hands, skaffa en familj som är något jag vill ha i livet också.
Vill inte släppa flyget ur mitt liv, men man kanske skulle satsa mer på instruktörsbiten och helt enkelt involvera flyget på så vis, kanske på sikt bli kontrollant och såna saker. Detta borde inte påfresta bostadsorten på samma vis. ?
Tack för era svar och tankar.
Piloter har högst skilsmässofrekvens av alla kategorier. Om du bara jobbat 12 år i branschen så har du inte träffat på alla avarter och haft tur och hamnat på ett bolag med kanske bara stationering på en central ort. Bra för dig, men försök att se dig omkring på hur många andra bolag behandlar sin flygande personal där det finns multibassystem med väldigt flexibla lösningar. Lönen är inte så bra om man tvingas till dels pendlingskostnad och dels dubbelboende, då är det sämre lön en t.e.x en byggnadsarbetare som bor i husvagn på olika orter månader i taget. Dom vår traktamente mm.
I mitt fall kunde jag inte kombinera pilotlivet med familjelivet på ett bra sätt. OM man ändå vill bli pilot är min rekommendation att göra det innan man fått barn och helst medan man fortfarande är singel.
Delar gärna med mig här av min egen historia:
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=45828
“Frånskiljda trashankar”? Soppkön nästa”? Jag har jobbat i branchen i 12 år och hittills aldrig sett en trashank till pilot i soppkön…den kön är reserverad för tekniker och kabinpersonal.
Visst finns det piloter som sliter hund och aldrig får se sina familjer men nog måste man väl ändå säga att som pilot har man aktivt valt ett “statusyrke” som många vill ha men är få förunnat att nå fram till. Speciellt om man inte har lite klirr i kassan från början. Även om det klagas en del på löner för piloter här på forumet så är det ju inte dåligt betalt för insatsen man gör.
Som Albin 7 år säger “när jag blir stor vill jag bli pilot, annars måste man ju jobba på riktigt…” 🙂
Jag tror dessutom att det visst går att bolla familj och att vara pilot. Det stora flertalet av de piloter jag känner har mycket bra familjeförhållanden. Men det är ju lättast om man kan få vara hemma några dagar i stöten varje/varannan vecka som någon tidigare nämnde.
Hoppas du inte tappar suget Vilsna Piloten…man måste ge sin dröm en chans eller två först.
Jovisst, det finns fortfarande “anständiga” bolag kvar, men trenden är tydlig. Av konkurrensskäl måste snart dom “anständiga” bolagen försämra sina villkor. Därför är det så viktigt att pilotkåren står enig mot trenden, kräver rimliga avtal och villkor så att dessa inte utgör konkurrensmedel.
Det finns bolag som erbjuder tex 6 dagar på 5 dagar av. Basen skiftar, men du kommer alltid hem 5 dagar i stöten. Kan kanske vara ett alternativ?
Helt riktigt! Det är den enda möjliga vägen. Att vi står enade mot rovgiriga bolagsägare. Tyvärr finns det för många flygsugna unga piloter som offrar vad som helst för ett flygjobb. Sen tar det några år innan dom inser vad dom hamnat i. Pilotkåren kommer snart att bestå av frånskilda trashankar i husvagnar beredda att när som helst flytta till nästa bas. Soppkön nästa……
Instämmer med inläggen men för att lyfta lite ljus i mörkret så kan man ju faktiskt också argumentera att så här är det i många branscher. Speciellt när man ska få sitt första jobb, och har du en flickvän som också är karriärsinriktad så gör det sannolikheten att ni ska kunna bo på samma ort ännu mindre. Arbetsmarknaden i Sverige för nya högutbildade personer är allt annan än bra.
Jag vet precis vad du menar och står själv i samma sits..
Börjar ifrågasätta om det är värt det eller ej. Om man ska plugga till något annat bara för att få komma hem och skapa ett stabilt liv tillsammans med någon.
Tyvärr kan jag inte visualisera mig att det kommer bli bättre inom denna bransch, iaf inte vad gäller denna aspekt. En pilot kommer alltid leva i en resväska, alltid vara ensam och aldrig vara nöjd..
Tragiskt men sant.
En flygbolagsägare vill tjäna så mycket pengar som möjligt och då måste den anställde tjäna så lite som möjligt och jobba så mycket som möjligt. Dessutom skall hotellboende och traktamente vara ett minimum och därför måste, enligt bolagsägarens uppfattning, det vara driftställesprincip både på bas och flygplanstyp och det anstår alltså den anställde att skaffa husvagn och flytta så ofta som ägaren önskar. Vill du inte det så får du tacka nej och sluta och ägaren anställer någon annan som vill vara just på DEN basen det gäller. Att jobba flexibelt är också ett krav. Helst 60 timmar per 7 dygn med 47,5 i snitt och 21 timmar på två dygn med 6 sektorer varje dag.
Om du som anställd inte vill göra detta så finns bara en möjlighet och det är att organisera dig, ställa krav på facket och själv aktivera dig inom den fackliga rörelsen och se till att alla bolag har ungefär samma villkor och löner så inget bolag konkurrerar på sämre villkor så att alla kan ha ett rimligt socialt liv på sidan av jobbet, oavsett vilken bas som läggs ned eller startas upp. Jobba ett antal dagar med hotellboende och sedan ha ett antal dagar lediga i hemmet oavsett var du bor. 5/4 brukar vara ett rimligt schema på många större bolag och det borde kunna vara rimligt även på de mindre regionalflygbolagen.
Men ALLA piloter, även de på tjänstemannanivå, måste hålla ihop och göra detta gemensamt och inte tillåta några frifräsare.
Ja, det verkar nästan vara så tyvärr. Det sjuka är att man i princip inte är intressant för arbetsgivarna om man inte kryssar i samtliga baser på ansökan och tar vad man får. Sen får man inte vara över 25 och helst inte ha för mycket jet-tid heller och se upp för PIC-tid – då får du aldrig något jobb.