Uppsala Flygskola?
http://www.uppsalaflygklubb.se/index.php/motorflygarna/flygskolan
Någon som har gått eller kan berätta mer om flygskolan på Uppsala flygklubb?
Bra flygplan?
Bra lärare?
Bra pris?
Möjlighet till vidare skolning?
svar
Bullerproblem har alla flygklubbar: Det finns alltid gårdar,
kyrkor m.m. som blir störda av buller.
Av den anledningen är Inflygningen/start är alltid
begränsade i tid och rum.
Konstigt att ingen ännu gjort en effektiv ljuddämpare
på dessa utbildningsplan:
Mitt framtidsplan bullar lika lite/mycket som en modern
bil och är därför inget bullerproblem. Med lite vilja
går det att göra idag.
Bästa sätt att komma in i flygkulturen är att gå med i
en flygklubb. Då får man veta vilka krav det ställs på
piloter, arbetsmarknaden och mer eller mindre goda
råd av yngre/äldre erfarna piloter.
Obs: En pilot skrattar inte i onödan, pratar inte för mycket,
uppträder behärskat och förtroendeingivande, såsom
fåglar (har aldrig sett en leende fågel)
Detta får man bland annat lära sig i klubben.
Dessutom får man lära sig markvård, tillsyn av
flygplanen, banskötsel m.m.
Naturligtvis vinklad till fördel för UFK eftersom jag också tog mitt PPL där för ett par år sedan.
Jag tycker det är en bra och trevlig klubb, bra flyglärare och bra flygplan. Ett bra ställe att börja på men har inte så mycket vidareutbildning. Vill du gå vidare blir det nya skolor. Däremot är det många trafikpiloter som är aktiva medlemmar. Priserna är som sagt diskuterade nedan.
Inte influgen på nya Cessnan men den ser grymt nice ut. PA-28:an går som ett skott (nåja).
Enda nackdelen kan vara att fältet är stängt varannan söndag av bullerhänsyn till grannarna.
Lycka till med valet!
Gratislektioner
Förberedande flyglektioner är gratis och roligt.
Studera fåglarna och du kan lära dig mycket förberedande flygteori.
De starta och landar i motvind (gäller också flygplan)
.De svänger vänster/höger genom att “gira”/Skeva
Höger/vänster. Detta gäller också flygplan.
.Det “stallar” vid en perfekt landning såsom flyplan.
. De ökar vingarean vid landning- Flygplan fäller ner klaffar
. De ökar farten då de sjunker och minskar farten då de stiger.
Detta gäller också för flygplan.
Det 2 första lektionerna är gratis: tacka fåglarna för det
De 2 sista lektionerna är också gratis och fåglarna står
också för dem också
De flyger formation på bärvågen som de alstrar. Det ser ur
som ett v-form. Detta blir mest ekonomiskt och det gäller
också flygplan i flock.
Nej det stämmer inte.
Dom har två C-172 en C-152 och en PA-28
Kan tillägga att de även har en Kingair, en Beech, två Bae ATP och en SAAB 340.
råttan.
Mycket bra.
Under 1000-lappen för en Cessna med G1000, det är billigt!
Jo jag flyger även jag på UFK.
Jag tog cert på flygskolan för ett par år sedan.
Skolan fungerar bra, priset är mycket bra.
Det enda dåliga var väll klubbhuset och delarna runt det.
I dagsläget håller klubben dock på att bygga en helt ny över 300kvm stor klubbstuga med riktigt breifingrum, servering, SPA osv…
Jag kan starkt rekommendera UFK.
Jag är medlem i klubben och gillar den. Det har hänt ganska mycket det senaste året efter att vi fick vårat arrende förlängt 20 år!
Vi har köpt ett nytt plan, ny snöslunga, ny traktor och de håller på att sätta upp en ny klubbstuga.
Flygplanen är i bra skick. Ett par gamla arbetshästar som fungerar i ur och skur och en ny 172a från 2006 med G1000.
Lärarna är endel gamla herrar och ett par unga också. Han jag flög med var riktigt bra i alla fall.
Priserna på flygplanen är väldigt bra tycker jag. Man kan välja 3000 kr i medlemsavgift (istället för 1600) så får man hyra alla planen under 1000kr/timmen. Riktigt bra om man ska skola.
Vidareutbildning finns nog bara mörker och G1000 (för de som inte har) men nåt mer vet jag inte.
Jag vet att det låter som billig reklam men jag tycker klubben är bra!
Lycka till!