Hur svårt är det att stänga av sin mobiltelefon?
Jag flyger väldigt mycket, och varje gång undrar jag hur man kan missa att elektronik som innehåller radiosändare samt mottagare ska vara helt avstängda. Mobiltelefoner med flight mode är inte tillåtet att ha på under start och landning.
Även fast detta sägs flera gånger innan start så är det alltid flera som sätter sina iPhones, Blackberry och andra mobiltelefoner i Flight mode.
Samma sak när man landar, så piper det till i flera telefoner innan man ens hunnit av rullbanan.
Är det så svårt att förstå vad flygvärdinnorna/värdarna säger? Ni som gör såhär, kan ni förklara för mig varför ni inte bara stänger av er telefon?
svar
@Sjökapten:
Ditt fartyg sjunker inte när dina instrument inte funkar. I luften har man inget val utan man tar det säkra före det osäkra. Det har hänt att PFD-skärmar har slocknat på grund av störningar från mobiltelefoner. Förvisso momentant de flesta gånger, men väldigt olustigt ändå och särskilt i IMC.
Jag måste medge att jag är lite förvånad över att man skulle störa navigationsutrustning / kommunikationsutrustning på ett flygplan pga mobiltelefoner.
Ett fartyg har också kommunikation / navigation mm och vi blir inte störda av mobiler, och, då kan vi ha kanske 5000 personer ombord som använder dessa.
Givetvis använder man inte mobiler inne i ett transmitter rum men dessa är isolerade.
Verkar märkligt att flygplan skulle vara så lättstörda, skulle i sådana fall tyda på att man har utrustning av VÄLDIGT dålig kvalité.
Om man vore känslig för radiovågor så borde man få störningar vid flygplatserna när man skall samsas med all annan radiotrafik såsom mobiler på marken, trådlösa telefoner osv osv.
Antar dessutom att kanske 10% glömmer av att stänga av sina mobiler när de ligger i handbagaget.
Däremot kan man bli störd i ”tredjevärlden” av ”illegala” sändare som använder fel frekvensband och därför stör tex radiotrafiken.
Och än mer irriterande, i vissa länder tex Nordafrika kan någon uttråkad idiot sitta och ropa ”fuck your mother bla bla bla” på frekvensen………..
Svar till Nisse.
Jag är också en som vet, det har förekommit tillfällen då mobiltelefon
har stört både navigation samt även autopilot som kopplat ur, även navigationsinstrument av modernare modell har blivit störda och modifierats av tillverkaren. När du talar om nya plan så är dom betydligt säkrare men inte helt, dessutom så kan nya maskiner vara utsatta för skador i skärmar runt kontaktdon samt ledningar som i sin tur kan inducera överfrekvenser som kan förstärkas i känsliga processorer så jag tror att du nog får forska lite till.
När det gäller gammla maskiner så är risken mycket större både pga konstruktion
samt slitna misskötta ledningar. En stor del av maskinerna som flyger idag är av gammal modell, (Charter + annat 20- 30 år gammla maskiner även äldre med nya inredningar) ska vi då ha regler som förändras under dagen beroende på vilken maskin vi flyger eller bolag, skall besättningen ha en lista med 2-3 olika regelverk.
Nu på morgon turen så är det rätt så säkert, på efftermiddagen så är det mindre säkert och nästadag så är det väldigt säkert eller?
Gällande dendär artiklen kan jag säga att det finns en stor skillnad på Ambulanser och moderna flygplan. I moderna flygplan är alla navigeringsmedel isolerade = helt omöjligt att störa med hemelektronik.
Kan du förklara lite varför du blir så jävla förbannad? Lite onödigt kanske? När du lix vet att det inte gör någon skada…
//En som vet
D är bara att följa reglerna ombord, passar d inte ta bilen el åk med SJ där kan du prata, appa eller wtf du vill!!!!!!
Blir så trött på arroganta idioter som inte stänger av mobilen när de ska!!!!!!!!!!
Folk är så kära i sina mobiler, iphoner och appar nu för tiden att det inte får gå en minut utan att man måste vara uppkopplad. Därför har man så svårt att stänga av dem under flygresan också. Helt otroligt, hur vore det om ni slängde bort möget och försökte bota ert beroende…
Om man hade rimliga regler så skulle folk ha följt dom. Men att stänga av ALL elektronik på ett modernt flygplan år 2012 känns väldigt förlegat. Det blir ju inte bättre när man ser/hör att piloter och besättning ha sina mobiler på. Anpassa reglerna till 2012 och dagens flygplan så kanske folk följer reglerna!
Hur många flygplan i världen har havererat eller avvikit från sin klarerade bana där mobiltelefoner har befunnits vara den felande faktorn av utredande myndighet (typ SHK) ????
Skulle vara mycket intressant att veta det….
En storm i ett vattenglas !
TS, om alla elektriska apparater ska vara avstängda vid start och landning utan undantag, hur tänker du då att personer med t ex pacemaker ska kunna flyga?
Kanske bättre med lite rim och reson och stänga av radiosändare istället
Väldigt konstigt resonemang många har.
Visst kan det finnas tvivel om nödvändigheten att slå av mobil helt vid start och landning, men det är ju ett krav.
Ett krav är bara att följa! Inte ifrågasätter ni de veteskapliga bevisen för hastighetgränser och anser er få köra hur fort som helst tills vetenskapliga bevis lagts fram för just den hastigheten på just den sträckan… eller?
Anser ni generellt här på forumet att alla passagerare själva får avgöra vad som är ok eller inte under flygning? Det är ju faktiskt det ni gör när ni säger att ni inte följer cc anvisningar.
Visst skriver en del på det här forumet massa strunt bara för att få uppmärksamhet men jag har själv hört och sett många som har på mobilen i luften så jag är sorgligt medveten om att tyvärr många syndar här.
Tänkt till nästa gång. Följ cc anvisningar!
Tro mig mina vänner, flyginstrumenten i moderna flygplan påverkas inte äns en gnutta om så alla skulle sitta och prata i mobilen samtidigt under en flygning.
Jag jobbar i kabin. Jag lägger ingen energi på dessa pax. Så länge man inte ringer i den i luften.
Ha den påslagen i flightmode, inga problem. Tyvärr är crew värst själva! Har många kollegor som slår på sina mobiler vid taxi. Glömmer stänga av helt. Händer ofta, surt då batteriet tar slut…
Tudelu: Du förlöjligar ju dig själv om du skulle säga så, troll.
Skönt med ett vettigt inlägg.
Min orsak till att endast sätta iPhonen i flightmode är att jag vill se på film i den under flygningen.
Den batterisnålaste applikationen för att visa film i samtliga format är VLC-player och den säljs inte på appstore, därför måste man ha en “jailbreakad” telefon för att kunna använda den. Med senaste iOS måste telefonen startas inkopplad i dator för att kunna köra programvara som inte certifierats genom apple.
Så för att slippa böket med att starta telefonen med dator stängs gsm-sökandet, wifi, bluetooth etc av och iPhonen är lika aktiv som ett armbandsur eller mp3-spelare under flygning.
Problem? Ta det med vetenskapen och bevisa faran med denna enhet där all trådlås kommunikation är avstängd och jämför även med armbandsur, hörapparater, pacemakers och liknande enheter som isåfall också bör vara avstängda.
Kan bara hålla med om att jag blivit störd ett par gånger pga att mobiltelefoner eller dyl ger det där störande ljudet i headset.
Oftast har det varit passagerartelefoner men några gånger har det de facto varit besättningsmedlemmars telefoner eller “flygplanstelefonen” som finns på FD.
Hur som helst är det störande och jag har missat ett clearance från approach ctrl just pga detta, antar att det dessutom har att göra med att telefonerna börjar få täckning på tre till femtusen fot under inflygning.
Sen är det säkert som vissa skriver att olika flygplanstyper är mer eller mindre känsliga men tre typer jag själv flugit är känsliga och det skapar oljud i headset.
Flightmode vet jag inte alls om det påverkar men om de inte är satta i sådant mode så är det en säkerhetsrisk eftersom telefonerna har mottagning just under critical phases of flight och stör VHF/headset/högtalere på FD.
Om all elektronisk utrustning skall vara avslagen brukar påminna flygvärdinnorna att för säkerhets ta ur batteriet ur armbandsur de eventuellt bär på sig.
till Ringblom, No job is so important that you have to have your friggin mobile phone on 24/7. Get a life and relax those 45 min between BMA and GOT.