Piloter i bråk på Norwegian
Piloterna på Norwegian är tydligen missnöjda med att Norwegians ledning och Kjos i spetsen valt att ta in piloter till Helsingforsbasen från ett bemanningsföretag.
Gäller inte senioritetslistor och de fackliga avtalen i Helsingfors, och i så fall borde väll de nuvarande piloterna tillfrågas innan rekrytering sker från andra håll?
Vad gäller?
svar
http://tinyrl.com/Jannes-Flygblogg. Funker inte!!
http://tinyrl.com/Jannes-Flygblogg ska det förstås vara! 😀
En pilot på Norweigan har en hemsida där han skriver lite om att jobba som pilot och lite inside från firman. 🙂 http://tinurl.com/Jannes-Flygblogg
Du har nog rätt… Det är nya tider nu. Jobba heltid med skälig lön. Fan att vi ska få det som “alla andra”!
Blir till att sadla om och börja på något elbolag:(
Den här branschen är så förstörd! Räkna med bemanning ÖVERALLT.
Precis som dom stora bankerna gör, skickar många enheter till baltikum där folk arbetar för lägre löner. DET kommer aldrig bli förändring, tyvärr det är kört..
Norweigan vill såklart tjäna pengar så det är klart dom gör såhär.
Det är KÖRT… slåss hur mkt ni vill.
Att rapportera när man misstänker att en kollega är påverkad kan väl knappast vara att baktala!?
Mvh
Sök på Norwegian, på dn.no, så kommer två artiklar upp. De handlar om hur Norwegian hyr in Estniska piloter via bemanningsföretag, för produktion i Finland. Till lägre lön, givetvis. Kommer de att flyga på Norwegians övriga routenät? Det blir billigare för Norwegian i så fall.
Till föregående:
Du är helt historielös och det måste skyllas på din låga ålder. Fråga mamma och pappa, dom kan nog hjälpa dig.
Väntar…
Väntar…
Väntar…
Så nu har du frågat mamma och pappa, förstår du bättre nu?
Gert “Tofflan” Larsson
Om du nu och alla andra på luftis ser vad som händer i den här branschen. Varför gör ni inget åt det då? Det är ju ni som kan göra något åt det…
Anarkism funkar bättre än ryggradslösa myndigheter.
Hur gammal är du? 60+? Är det inte dags att gå i pension och låta de lite yngre ta över som lever i dagen samhälle och hänger med i samhällsutvecklingen?!
Ta gärna med dig de andra 60+arna ute på bolagen, så vi får inte lite nytt folk i bakom spakarna och öppnar upp jobbmarknaden lite mer…
Det ryktas ju rätt mycket i den här branschen. Jag skulle vilja slå ett slag för lite mer öppenhet.
Själv jobbar jag på det som vi i dagligt tal kallar “luftis”. Där sitter jag om dagarna och har hand om diverse ärenden som har med människors hälsa att göra.
På min avdelning ser vi dagligen tydliga indikationer på att människor i den här branschen mår fruktansvärt dåligt emellanåt, inte minst märks det på de mail och telefonsamtal vi får in där kollegor oftast baktalar varandra och försöker få tillskott linecheckar och andra typer av överaskningsinspektioner – med den vanligaste motiveringen: att man misstänker kollegor för att vara påverkade.
Det här kanske låter helt absurt i vissa öron, men verkligheten är sådan kan jag meddela och det känns tyvärr som att lagandan och kamratskapen kollegor emellan verkar ha försvunnit.
Jag läste ett tidigare inlägg om piloter på Norweigan som handgripligen gått i slagsmål med varandra och ärligt talat är jag inte det minsta förvånad.
Min lösning på detta är enkel. Börja prata med varandra och hjälp istället för att stjälpa.
Ola!
Tror inte på det du säger.
Q1 Norwegian 28 april, SAS 10 maj. Trafiktal båda 7 april.
Någon som vet när Q1 kommer för NAS?
Ska bli intressant och se hur trenden fortlöper eller om de lyckats hejda nedförsbacken?
Jag tolkar deras Helsinki beslut som att de för en gång skulle siar om framtiden. De senaste Q rapporterna har gett lite hintar. Förhoppningsvis har jag fel.
Piloter slåss/slogs på nextjet oxå. VD’n och en styrman.
Vad är det för personalvård som saknas?
Detta är väl resultatet av ett rent ekonomiskt tänk. Vilket i stället resulterar i en extremt dålig personalhantering. Inte första gången sådant här händer, och det är andra liknande saker som försegår i företaget.
Tror att personalvården kommer att få Norwegian på fall, så fort konkurensen hårdnar kommer de anställda byta bolag och vad blir då kvar?
Hursomhelst är det ju aldrig kul när det är slagsmål, speciellt inte när människor inom det här yrket blir arga på varandra.
Någon som vet vilka det var eller varför dom slogs?
Vad har denna ryktesspridning om piloternas slagsmål att göra med Helsingfors och anställningsvillkoren där?
Bolaget har anlitat piloter via ett bemanningsföretag men villkoren har inte blivit vad de borde ha blivit enligt avtalet med föreningen. Därför har man nu hamnat i konflikt som kanske skall lösas i AD.
Det är ju helt makalöst att piloter börjar slåss!
Jag jobbar på flygplatsen i norge där det här hände och visserligen tystades det hela ner, men det var flera passagerare som såg och det var inte roligt.