Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas söker piloter

Tråden startades av G45

www.sasgroup.net

Publicerad den 2011-06-14 22:06
Skriv ett svar
Antal svar: 63

svar

Peter
2011-07-16 19:32

@Martin… Du har förmodligen inte gått på TFHS och om du har gjort det så sluta skämma ut dig själv och TFHS med såna idiotkommentarer…

Martin
2011-07-16 07:09

jag kan nog säga med säkerhet att vi TFHS elever har mycket god chans att komma in, då våra tester är svårare eller i paritet med sas. Ska bli skönt att börja flyga på riktigt!

G45
2011-07-16 01:34

Nils: inget strunt.

Har hört att folk med 737 rating fått erbjudande ARN bas 737.

G45
2011-07-16 01:32

Återanställning är det som gäller just nu. Fler mail till ytterligare före detta anställda har distribuerats i dag och det är glädjande att SAS återanställer. Får man inte in tillräckligt med folk som tar återanställning så nyanställer man (rocketscience??). Det är det som står i mailet dom fått.

123
2011-07-15 00:04

Kan tro att SAS anammar liknande tillvägagångssätt som Lufthansa vad gäller ansökningarna, där olika steg tillämpas. Tror därav en eventuell t/r inte har så stort värde initialt utan kommer vägas in vartefter stegen passeras.

Att någon med t/r samt timmar på typ skulle vara mer lämpliga som någon uttryckte det, tror jag mer är ett önsketänkande än realitet. Då dessa inte alls behöver passa in på den “uppmålade mallen” som SAS önskar hos de anställda. Det vägs in i efterkommande steg.

ronnyconny
2011-07-14 18:52

Någon av de “nya” piloterna som kan berätta lite om intervjun och tester ifall det nu stämmer att processen gått så fort?

Mvh RC

Nils
2011-07-14 00:07

Är det “nya” piloter som fått kursstart? Känns rätt omöjligt att processen gått så fort… Tror du snackar lite strunt nu G45

?
2011-07-13 23:59

@ G45, återanställning eller nya?

G45
2011-07-13 11:05

Nu har de första fått kursstart på SAS. Slutet av augusti.

Utomrikespilot
2011-07-07 11:56

Ar det ngn som vet om det ar ngn som inte tidigare varit anstalld av SAS som faktiskt har hort av dem an? Det sades att man skulle kontaktas efter nagra dagar med information om man uppfyllde deras krav eller ej, vilket nog de allra flesta som soker gor. Jag fick ett mail om att min ansokan mottagits, men det var allt so far. Ngn annan med andra erfarenheter?

Aviator
2011-07-06 23:16

Oavsett om du har en typinflygning eller ej så kommer du till största delen få en ny, skulle jag tro. Orsaken till detta är naturligtvis att SAS vill att alla piloter skall följa samma procedurer samt att man vill kvalitetssäkra utbildningen. Inga gamla egna procedurer eller från andra bolag alltså, för det fungerar inte så bra när man ständigt byter kollega i cockpit.
Instruktörer och annat kommer även fortsättningsvis att vara gamla SAS-piloter där det är viktigt för att “strömlinjeforma” piloterna. En del av typinflygningen kommer ändå att skötas av externa instruktörer eftersom SAS använder Boeings procedurer.

2011-07-06 17:57

Kopierat direkt från sidan:

Flight time requirements
No specific flight time requirements exist.

(SAS will select the most suitable applicants for processing. Applicants with solid multipilot airplane experience will be considered first.)

Det verkar ju vara en liten hint, men hoppas hoppas! 🙂

Bror Duktig
2011-07-05 16:48

Att man som bolag väljer att anställa piloter med Type rating och med timmar på typen är inte bara för att spara pengar. Det handlar ju också om att de vill ha de som är lämpliga. För om du som anställer har en 737a så är oftast en med erfarenhet på typen mer lämplig eller hur? Dessutom kan man använda sådana piloter som instruktörer alt tekniska piloter alt ass. chefspiloter osv betydligt snabbare än en pilot med ingen erfarenhet alls på typen…

Harry
2011-07-05 11:57

Eftersom SAS behöver många piloter, så ser det ljust ut för alla som söker. 100 per år i ganska många år framöver, det blir en hel del det. Misströsta inte, låt det gå lite tid bara! Ni är oerhört välkomna in i firman, dessutom. Att det rekryteras är för oss som redan är i firman, själva kvittot på att det börjar gå riktigt bra för SAS. Gissa om det är positivt, efter alla tuffa år!

sökande
2011-07-03 22:34

Jag och förmodligen många med mig skulle bli väldigt besviken om SAS väljer att gå den vägen. Jag tycker de ska ta chansen att visa att de verkligen är ett seriöst bolag och välja de personer som är mest lämpliga.
Självklart kan det inte vara en nackdel när man bestämmer vilka som är lämpliga att besitta en TR på de typer SAS flyger och jag förstår att det kan spara pengar.
Jag tror dock inte att besparingen blir så stor, jag är övertygad om att även om du har en TR på säg 737 så kommer du få en hel del simpass ändå, dels för att få in sop men också för att säkerställa standarden som de vill ha.

2011-07-03 17:29

De sparar ju enormt mycket pengar på att ta in folk som redan har rating och timmar på typen. Å andra sidan kanske de får mer betalt iom detta?

Lite trisst för oss gröngölingar med 230h färska ut från FTO:n men sådan är ju branschen.

Olle
2011-07-03 12:44

Jag tror inte för en sekund att SAS går på vilken rating man har… Det är säkert ett plus att ha rätt rating men det kommer inte vara avgörande, tror jag!

Y
2011-07-03 02:31

Är det någon som vet om SAS kommer gå på tester eller rating? Rykten går nu om att SAS bara kommer ta in rate:ade piloter på intervjuerna. Det kanske finns så pass många att det täcker behovet för ett par år framöver.

Om de flesta blir tagna från Ryanair, så anställer dem väl bara nya elever och tjänar ännu mer pengar på kuppen!

Eller?

X
2011-06-29 09:42

Som jag misstänkte var deadline satt för att snabba på processen för de piloter som fick lämna SAS 2003. Nu finns bara möjligheten att söka som ny pilot kvar.

Detta måste ju ses som en självklarhet då SAS rimligtvis inte kan vänta i flera månaders tid på att se hur många f.d. SAS-piloter som vill komma tillbaka. Man måste få en uppfattning om man behöver helt nya piloter och hur många som behövs inom kort.

Att ansökan för nya piloter skulle ligga kvar förvånar inte, behovet av nya piloter kommer som jag skrivit nedan att vara kontinuerligt i flera års tid framöver och nya piloter kommer att anställas i den takt som behövs.

Den enda frågan som återstår för oss som inte jobbat på SAS tidigare är förstås hur många nya de behöver NU och inom de närmsta 18 månaderna. Alla gamla SAS-piloter erbjuds att komma tillbaka på den lönerad de hade när de slutade, vilket givetvis är ett stort plus för dem och moraliskt helt rättvist. För de som vill komma tillbaka är det bara att gratulera och för oss övriga är det bara att hoppas att det finns platser över.

Enligt de jag pratat med finns ett underskott av ca 100 piloter i dagsläget i SAS. Utöver detta kommer expansionen att kräva nyanställningar och pensionsavgångar ersättas, förmodligen i närheten av de siffror jag skrev tidigare. Så en inte helt orimlig siffra är att sas behöver anställa upp till 250 piloter de närmsta 18 månaderna. Dessa kan helt täckas av gamla piloter men det är helt omöjligt för någon att förutspå. Så nu är det bara att vänta och se.

Paul
2011-06-29 00:28

Vad hände med deadline för ansökningarna???

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500