FlyBe Nordic
FlyBe Nordic planerar att växa kraftigt i Sverige, Danmark och Baltikum.
Kommer det fler uppköp? GoldenAir och DAT är de jag ser som uppköpsobjekt. Finns det fler?
svar
Cabin crew i Sverige? Svårt att säga i dagsläget men “my bet” är att kabinpersonalen kommer vara stationerad i Finland tills vidare.
Hmmm ser ut att dom inte ska konkurera med “Skyways” nuvarande och framtida linjenät.
Någon som vet om dom behöver Cabin crew i sverige ??
Ser ut som man skall söka jobb där för de lär ju behöva flera piloter plus att de verkar ta linjer från svenska bolag oxå.
fick precis ett maij från finncomm airlines där man skrev att man håller på att transformera finncomm till flybe. från o med den 30/10 ska man även börja flyga
helsingfors-mariehamn
helsingfors-tartu
helsingfors-trondheim
helsingfors-umeå
åbo-tallinn
tammerfors-tallinn
vasa-tallinn
uleborg-tallinn
tallinn-bromma
det stod även att man kommer utöka linjer löppande.
hemsidan har även öppnat på
http://www.flybe.fi
De hade presskonferens i morse…
någon som hört något ? Skulle inte bolaget komma med ny information i mitten av augusti? Om rutter med mera !
FlyBe Nordic tror jag kan vara en bra sak för alla Skandinaviska och framförallt Svenska piloter. Flybe låter sina piloter jobba hårt men den organisationen verkar hur som helst mer seriös än vad man hört om Sverigeflyg. Om det stämmer att de ska in på den Svenska marknaden så det nog hej då för Sverigeflyg och även Nextjet.
Idag var de då klart med uppköpet länk till dagens industri.
http://di.se/Default.aspx?seqno=7078&provider=6&pid=4988&epslanguage=sv
Är det någon som vet när man skulle komma med ny information typ pressträff ?
Sverigeflyg lär nog få det hett om öronen framöver 🙂
skulle va kul o se flybe nordic här nere i kalmar !!!
Danska och Norska flygbolag har ingen chans mot de svenska flygbolagsavtalen.
Regionalflygavtalet, 8 lediga dagar/mån, man kan jobba 6 timmar utan rast eller mer om man lastar på mat ombord, man kan jobba 11 tim/dag, 45 tim/vecka. Arbeta 5 dagar ledig 48tim. (check out till check in) som grädde på moset ett lågt löneavtal, Kapten ca. 40000 sek/mån Styrman ca. 25000 sek/mån, bo på billiga hotell utan betald frukost.
hur tror ni att linjerna kommer att se ut ? kommer man att flyga på samma orter eller delar man upp sverige ??? och i såna fall vilka linjer kommer att trafikeras av de olika bolagen ?
Goldenair sammarbetar med Blue1 = SAS Group = Star Alliance
Flybe köpte Finncom av Finnair som ingår i One World Alliansen och X antal % av Flybe är ägt av British Airways = One World.
Skulle därför ha väldigt svårt att se Golden som uppköpt av Flybe. DAT vet jag inte hur ägarstrukturen ser ut. Tror inte dessa bolag är intresserade av småbolag ändå. De satsar nog på att konkurrera ut med kapital och prisdumpning.
Sen har vi ju Skyways med en kapitalstark ny ägare som också har samma planer. Tror ni det blir krig eller sammarbete mellan dessa bolag?
Kan det vara så att tillväxten i danmark sker med hjälp av sun air som redan är ett nära BA bolag liksom flybe