Near miss
Någon som vet vilket bolag och flight nummer det var som inblandade i denna near miss?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13314903.ab
Låter lite dramatiskt eftersom passagerarna inte hade en aning om varför piloterna drog på för att stiga.
eller?
svar
Near miss låter inte bra…det betyder ju att dom var nära att missa varandra, alltså var det en krock i luften.
Jag tycket att det hade varit mycket bättre med en “Near hit” då hade dom ju inte träffat varandra och alla hade varit glada !!
Helt otroligt att aftonbladet kan skriva sån här smörja.
En TCAS-manöver är inte annorlunda mot en vanlig Go-around. Åtminstone inte ur passagerarnas synvinkel.
Jag har gjort mängder av avbrutna landningar av olika andledningar och ALDRIG har det brutit ut panik ombord pga av det. Inte heller har passagerarna fått någon information innan manövern är avslutad. Vi har liksom fullt upp med att flyga planet ett par minuter. TROTS det har ingen börjat skrika eller drabbats av panik.
Det är en viss skillnad mellan “panik” och “undra över vad som händer”.
SKÄRP er Aftonbladet och sluta skriv såna här lögner.
Långt ifrån en Near-miss. Typisk sensationalism.
“Alla skrek – Panik utbröt” – Är dom seriösa? Om något så borde dom vara rädda om planet sjunker i snabb hastighet 😉
Bang on target Smurfen!
Innan svensklärarna kommer hit så påpekar jag det själv. Scenario är felstavat.
Var skriver jag att denna händelse handlar om JAS?!!!! Läs innan du skriver! Jag menar att TCAS ibland, felaktigt, varnar för trafik. Tex vid kraftig stigprofil från tex JAS i ett övningsområde.
Att VFR;er förvirrar in sig i kontrollerad luft är, tyvärr, så vanligt att ingen höjer på ögonbrynet idag. Det sker varje dag i Sverige!
Återigen, läs innan du skriver svar!
Varför i h*lvete ska passagerarna veta varför piloterna gör som de gör? Tänk er motsvarande senario: “God eftermiddag mina damer och herrar! Detta är er busschaufför som talar. Tänkte bara meddela att jag snart kommer att göra en kraftig inbromsning då vi är påväg att krocka med en mötande lastbil som kommit över på fel sida vägen. Vänligen håll i er inför inbromsningen”
Av informationen i Aftonbladet låter det mest som att de glömde reducera “vertical speed” före “level off” som i så fall borde utlöst TCAS, “Traffic collision avoidance system”.
iberworld från teneriffa…
“Enligt Luftfartsverket, som ansvarar för flygtrafiken och dess säkerhet på Arlanda, utlöstes larmsystemet automatiskt och i god tid innan en flygkrasch skulle ha inträffat.
– De här planen var när larmet utlöstes separerade med mer än 300 meter, de skulle aldrig ha kommit in i samma höjdområde, säger Carl Selling på Luftfartsverkets pressjour.”
Låter bara som en tcas-varning
Vilka intessanta teorier som framförs i forumet – JAS, VFR! Fattades bara UFO.
Istället för att gissa, kan ni inte vänta tills rapporten kommer om ett eller 2 år?
/Havkomm
Kan ju vara fullt möjligt med TCAS-varning trots att separation förelåg. Paxen borde väl vara det sista som får reda på något! Inte ovanligt med TCAS över övningsområden med JAS;ar. Kraftig stigprofil ut från Bromma? VFR på vilovägar?
Det var ingen near miss. Aftonbladet överdriver kraftigt som vanligt. Vänta tills utredningen blir klar.