Noll-G manöver
Några funderingar kring att göra en noll-G manöver i ett litet sportflygplan (Cessna 172 eller PA28) som inte är godkänt för avance:
– Hur länge kan man hålla noll G?
– Finns det några risker med manövern om man ser till att inte överbelasta åt något håll? Förutom lösa föremål som kan flyga runt, typ motorn stannar eller dylikt?
– Tips på utförande 🙂
svar
Motorn kommer garanterat få mindre bränsle vilket kan leda till lite hosta.
En spontan tanke är också att något kommer hända med oljan i motorn då den är anpassat för att “arbeta” under positiva G-krafter. Som du vet är det en wet-sump motor där tanken är att oljan ska ligga i botten på motorblocket!!
Gurra, flyg säkert istället, vill du pyssla med AVA så gör det på riktigt i ett anpassat flygplan. Var inte ung och dum 😉
Allt beror ju på vilken hastighet du håller
belastningen F=mv2/r
En kastparabel i en liten sportkärra är inte speciellt avancerat men kräver lite övning för att hålla en jämn belastning. Newton ser till att bränslet i tankarna åker upp i toppen, samma med flottören i förknasaren, så räkna med att motorn kommer hosta till.