Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ATPL eller CPL + IR + ME teori

Tråden startades av fundersam

Tänkte kolla lite med er på flygtorget om lite tips om vad jag borde göra..

Jag har idag ett PPL + NQ och har bestämt mig för att börja extra jobba lite som flyglärare vilket innebär att jag måste ha CPL för att få tjäna pengar på det, sen utöver detta så tänkte jag även skaffa IR.
Anledningen till att jag vill ta IR är för att jag skall vara mindre beroende av väder när jag är ute och nöjesflyger.

Så nu till min fråga om jag ändå tänkt att ta IR+CPL och eventuellt ME.. Är det lika bra att hugga i och ta ATPL teorin då ?

Är det mycket extra att läsa hela ATPL teorin jämfört med att läsa IR+CPL teori ?

Tacksam för seriösa svar.

Publicerad den 2011-10-02 22:19
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Peter
2011-10-03 20:00

Har du funderingar över vart du tänkt läsa ATPL-teorin, så är mitt förslag på TFHS i Ljungbyhed. De erbjuder en kostnadsfri distanskurs där du även kan ta studielån, vilket är jämförbart med SAA som tar 47000 kr och Flygteoriskolan som tar 39 000:- för samma utbildning. Du får även en pedagogikutbildning som kan vara bra om du tänkt jobba som teorilärare en period.

På TFHS finns det vissa kringkostnader (12000:- för alla ATPL-prov hos transportstyrelsen senast jag kikade priser). Kan tyvärr inte svara på om detta är medräknat i priset hos SAA eller på Flygteoriskolan, ej heller om “luftis” höjt avgifterna.

Mer info finns nedan:
http://www.tfhs.lu.se/utbildning/kurspaket-airline-transport-pilot-teori

Emil från Lönneberga
2011-10-03 14:31

Att arbeta som FI är både lärorikt och roligt när man är i början av sin pilotkarriär och det kräver, som sagt, lägst ett PPL. Ska man fungera som styrman i ett kommersiellt flygbolag kräver detta lägst ett CPL. Oftast krävs även IR/ME.

Fördelen med att läsa ATPL-teorin direkt är att man per automatik krediteras CPL/IR-teorin. Sen kan man, om man inte uppnått 1500 flygtimmar, ta ut ett CPL/IR alternativ ett ATPL om man HAR 1500 flygtimmar.

Nedan två länkar till skolor som ger kurser i ATPL-teori:
http://www.bfsaa.se/atpl-teori/
http://www.flygteoriskolan.se/pilot.a.htm

Jag har för mig att Flygteoriskolan t.o.m. har distanskurser.

Lycka till!! 🙂

fundersam
2011-10-03 13:04

@Peter

Tusen tack för vettigt svar, Tror bestämt jag kör i den banan med ATPL teorin så har man även andra möjligheter som trafikflygare i framtiden om man skulle komma in på dom banorna.

PPL-pilot
2011-10-03 11:14

Är inne på samma bana, men MÅSTE man ha CPL för att få jobba som flyglärare på tex sin egen flygklubb?

Någon som vet något bra ställe att utbilda sig till flyglärare?

Smurfen
2011-10-03 10:57

CPL krävs för att få flyga kommersiellt med betalande passagerare och skolflyg räknas inte som kommersiell flygning. Så om du bara har tänkt att skola är det ingen vits med att ta ett CPL dock behöver du ju CPL teorin för ett FI. Hade jag varit du hade jag tagit ett PPL med ATPL-teori.
Mina argument:
1. Du slipper utbildningskostnaden för CPL vilket du inte behöver.
2. Den årliga certifikatkostnaden är lägre för PPL än CPL.
3. ATPL-teorin eftersom du ändå har planer på ett IR och det skiljer så pass lite jämfört med CPL-teorin.

Peter
2011-10-03 10:42

Svar till A:

Om du gått något utav flyggymnasierna (Arvidsjaur eller Västerås) fick du “enbart” CPL-teori.

Peter
2011-10-03 10:38

När du läser ATPL-teorin får du även din IR-teori, som du annars måste läsa vid sidan av CPL-teorin. (Väljer du att läsa CPL, så får du först läsa ca 80 % av ATPL-teorin och sedan läsa IR-teorin som även den är en del av ATPL-teorin.)

Det smartaste i ditt fall, enligt mig själv är att läsa ATPL-teorin direkt. Väljer du någon gång att gå vidare mot trafikpilot kan det vara skönt att redan ha ATPL-teorin färdig. Vidare är det inte mycket mer som ska läras in om du ändå tänkt ta både CPL+IR

A
2011-10-03 10:36

Läs ATPL.

Kan man ens läsa enbart CPL teori någonstans?

Oxford Bok
2011-10-03 07:41

Hejsan!
Om inte jag är helt ute och cyklar så är CPL teorin ca 80% av alla sidor i Oxfords ATPL böcker så då borde rent teoretiskt ATPL vara de 20 återstående %. Om du ska göra det är upp till dig, det beror väl på om du vill bli trafikflygare eller bara stanna som flyglärare.

Lycka till med studierna!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500