Cat C förbjuds på Bromma Flygplats?
Kan någon ge klara besked om vad som kommer att gälla efter 17 dec på Bromma flygplats? Kommer CatC flygplan att förbjudas trafikera flygplatsen?
svar
Jag säger det igen för dom som inte läser. Det är inte approach kategorier det handlar om utan ICAO airport design group classification.
Är det approach category med avseende Vref? eller är det någon annan klassificering av flygplanen det handlar om?
Detta framgår ingenstans. Det verkar som att alla blandar ihop dessa.
Jag säger det igen… Avro RJ 100, 85 och 70 har alla dispens och har så haft sedan Malmö Aviation började flyga med BAe 146. Dessa påverkas INTE av allt ståhej i media på sista tiden. Varifrån kommer antagandet att Cat C-flygplan ska förbjudas på Bromma?
I så fall klarar sig även ATR 72, Fokker 50 och SAAB 2000. Avro RJ 85 är dock Kategori C.
Se denna sida ang. saab 340. Saaben är B kategoriserat.
Saab 340 är ett klass B flygplan rent minimamässigt, men operativt brukar man använda sig av klass C vid circling och procedur svänger eftersom man normalt sätt flyger en procedur i klass C farter.
Precis. På sidan 1.1-6 här (http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%201/ES_AD_1_1_en.pdf) beskrivs Runway Reference Code. Bromma klassad som 2C och i princip alla flygplan i linjefart på Bromma hamnar i 3C.
Det övriga diskussioner har berört är inflygningskategorier som har med fart över tröskeln att göra (vilket iofs kommer att ligga till grund för eventuellt godkännande att operera på Bromma).
Nu kan vi kanske diskutera de kategorierna de menar här och inte approach kategorier.
Kategori B Icao airport design group classification är flygplan med vingspann upp till 24 meter och landningsställsbredd upp till 6 meter.
Det innebär ändå att rätt många bolag riskerar att försvinna från vackra Bromma vilket vore en katastrof för både dessa bolag, Bromma flygplats och flyget som helhet.
Vem är det som har tagit fram detta förslag? Är det boende i området? Jag vet att tegelpannorna på taken riskerar att fara all världens väg när Avron passerar för landning.
Saab 340 ligger i B även med klaff 20.
Fel, fel, fel! Farterna är inte en fuktion av VMCL utan av VS1G och är tröskelfarterna.
Kategori A = 90 KIAS eller lägre
Kategori B = 91-120 KIAS
Kategori C = 121-140 KIAS
Kategori D = 140 KIAS eller högre.
Fokker 50 “kvalar” inte in till Kategori C. Avro RJ 85, SAAB 340 och SAAB 2000 är i Kategori C. SAAB 340 eftersom man inte får landa med full flaps. Hur det ligger till med ATR 72 kan jag inte uttala mig om.
Den kategori ett flygplan hamnar i beror på final approach speed och VREF som är en funktion av VMC i landningskonfigurationen. Det står i AIP och i route manualen vilka farter som gäller för respektive kategori.
Jag undrar om det har gjorts någon förändring i regelverket från det som redan är? Det är den informationen jag har fått. Men det kanske inte är så att det är något nytt utan bara samma gamla tillstånd som krävs. Jag tänker i första hand på alla de Business jet som kommer till Bromma. Kan tänka mig att från och med typ Hawker 800 och uppåt är de alla CAT C. Kommer de att kunna komma som vanligt eller gäller något annat?
Då försvinner t o m SF 340, SAAB 2000 och Fokker 50. För att inte tala om RJ 85.
Var har du fått din info ang kategori C-flygplan och att dessa ska förbjudas?
De flygplan som trafikerar Bromma reguljärt idag som inte har dispens för detta är Finnairs Embraer 170/190, BAe ATP från Nextjet samt försvarets Gulfstream IV samt G550. Just nu jobbas det på dispenser för dessa flygplan, både från flygplatsen och från operatörerna och kommer säkerligen att gå igenom, på samma sätt som exempelvis Malmö Aviation har haft dispens för BAe146 och Avro RJ i runt 20 år.