Civil vs Militär pilot.
Hej,
Jag har sökt GMU (grundläggande militär utbildning) till våren men går även i tankar på att bli pilot.
Ska man satsa på stridspilot eller civil sådan?
Är det svårt att komma in på de olika skolorna?
Har hört att stridspiloterna har något “kontrakt” på många år, stämmer det?
När är det intagningar?
//Markus
svar
Ultimat är att börja som stridspilot sedan gå vidare och bli trafikpilot, då har du fått smaka på den del. Dock som nämnt är stridspilot fåförunnat, liksom få en gratisutbildning av TFHS, så räkna med att plånboken får bidra. Men försök för fasen gratisalternativen först om du har behörigheterna!
Satsa och satsa, trafikflygare kan de flesta bli med rätt baskunskaper och hälsa medans strids/helikopter/transport-pilot i Försvarsmakten är exklusivt för de få som kommer förbi testerna.
Kommersiella Trafikflygarutbildningar kommer de flesta in på då de vill tjäna pengar (menar inte att det är en dålig väg) medans TFHS är svårt att komma in på eftersom de bara tar in 12 varje år.
Dagen Flygvapenpiloter skriver på ett kontrakt på ett visst antal år (vet ej men säg 10 år) Många jag har pratat med som skolar om sig till Transport säger att de kan flyga Gripen i högst 10 år sedan är kroppen ganska slut.
Flygvapnet har precis slutat sin ansökan för iår så det blir nästa år på hösten som du kan söka. Jag har själv genomfört GMU och tycker du ska ta en anställning, om du trivs vill säga, och därefter fundera övar vad du vill. Pilot är en hel livsstil, vare sig det är civilt eller militärt så du måste vara mentalt förberedd på jobbiga arbetstider och socialt liv (inkluderat familjen)
Men efter du har insett att det är det du vill så är det bara att köra!