Att jobba som PILOT i Qatar Airways??
Jag är intresserad av att höra av er svenska piloter som jobbar på Qatar Airways hur det är där nere för er.
Hur är lönen, schemat, kollegor, avtal m.m?
Hur funkar det att bo i Doha? Helhetsintryck?
Hade varit gött om folk kunde hålla denna tråd borta ifrån dryga kommentarer och en massa tjafs.
Tack på förhand!
svar
@Kung Bore – Ditt inlägg var precis den sortens dryga och intetsägande kommentarer jag på ett snällt sätt bad folk att hålla borta härifrån.
Mycket ligger i kring tidigare erfarenheter med anställda som har försvunnit från Qatar med skulder i olika storlekar, vilka QR eller övriga företag i landet då har fått återgälda. Därför kan det vara ganska så hårt emellanåt att få utresetillstånd men så länge man sköter sig brukar det inte vara några problem. Piloter kan också söka efter ett multiple exit permit så att du inte behöver ansöka om ett utresetillstånd varje gång du vill lämna landet.
Jag har själv jobbat för QR. Inte som flight crew men som Cabin Senior. Visst, på ett sätt hade jag det ganska bra och hamnade aldrig i något trubbel. Jag fick resa mycket, träffa mycket nytt folk och tjäna helt okej med pengar. Men, det värsta var väl att jag hade velat jobba för QR ganska länge och trodde inte att det kunde vara så dåligt som de flesta sade att det var.
QR måste vara ett av få bolag som aktivt uppmuntrar sin personal till att rapportera varandras arbetskollegor (vissa blir ju också befodrade på det här sättet…). Då jag jobbade som “main crew” var man orolig över att någon av kabincheferna skulle ställa till det för en. Sedan då jag väl blev befodrad så var man orolig över att någon “main crew” skulle rapportera en och ställa till en massa trubbel.
Att ha ont i magen då man flyger tillbaka till Doha pga. att man var orolig över att bli inkallad till kontoret är då inget jag saknar!
Det här beskriver exit permit grejen ganska bra.
http://www.pprune.org/middle-east/467824-moving-qatar.html
@Erka m fl
Den största nackdelen med Qatar är inte boendet (som QR står för, du betalar bara el och telefon) eller bonden (som man dessutom får tillbaka om man stanna minst 3 år) utan det är restriktionerna QR lägger på dig på dina L-dagar. Du får inte lämna Qatar utan bolagets tillåtelse.
Du måste ange exakt med vilken flight du kommer att lämna landet på och ange exakt med vilken flight du kommer att återvända med. Säg att du beslutar att inte ta med din familj till en början. Då kommer ni inte att ses på minst 6 månader. Sen får man ju ID-biljetter och de kan komma ner och hälsa på. Är det värt det?
Har du en skuld någonstans (vilket du har de första 18 månaderna) kan de neka dig utresa helt. Detta är inte något QR hittat på utan ett statligt “påhitt”. Allt hänger samman med det upphålls-/arbetstillstånd man har fått och som QR garanterar för. Saudia (om man ska använda Mellanöstern som referens) har börjat tillämpa pendlarkontrakt och det är något som även Qatar, Emirates, Etihad m fl måste börja tänka på om man vill behålla personalen längre än själva bondningstiden, Flera asiatiska bolag har också pendlarkontrakt.
Men som sagt, man är ju sig själv närmast och det står var och en fritt att välja vilken väg man ska ta!
Svårt val Erika…. Antingen så åker du till Qatar med sommar året om, tjänar 2 milj skattefritt på 3 år med rating betald eller, så köper du en J-31 ratign för 100k och chansar på Direktflyg. Med lite tur få du jobb med stationering OSD med vinter året runt och en lön på 19000 SEK FÖRE skatt.
Erika personligen skulle jag bara åka ner om det var så att jag hade ett mål med mina pengar, tex köpa en lägenhet. Du offrar 3 år av ditt liv och 3 år är inte värt 2 mille bara för att man ska ha pengarna. Men som sagt, har man ett mål med pengarna är det ju ett målmedvetet beslut.
Ojdå, stenhårt minsann! Måste vara en väldig omställning mot trygga lilla Sverige där allt bara funkar…! DW, har du jobbat där själv tidigare eller? Fan svårt läge vad man ska göra!
Om du väljer att sluta innan ditt bond är över så måste du återbetala precis den skuld som återstår. Likadant om du skulle bli avskedad utav QR så måste du återbetala vad du är skyldig dem.
Det skrämmade är att då din anställning upphör så låses även ditt eller dina bankkonton i Qatar. Något exit permission får du inte heller förrän du har “cleared your debts” så att säga.
Personligen vet jag av flera flight och cabin crews som har “försvunnit utomlands” (jump ship) eftersom de föredrog det över proceduren, vilken i vissa fall kan bli lång, med att säga upp sig.
Har du en gång lämnat Sverige för jobb utomlands utan att ha fått tjänstledig eller varit etablerad innan på ett renommerat bolag,kan du med största säkerhet glömma flygjobb i Sverige i framtiden. Detta gäller dock ej för de som flyger på europeiska bolag. Så är det bara.
Fråga mig inte varför…
@Fredrik – Tack för bra info! Fast 8500 dollar kan väl inte anses som risigt betalt skattefritt och boende betalt? Inte i min värld iaf… =S Bonden du snackar om, är det 1500 dollar per månad PLUS 800 dollar? Eller menar du att 800 dollar är en del av 1500 dollar totalt? Jag förstod det som att det är 1500 dollar totalt inkl. LIFUS och detta i 18 månader!
Enkelt räknat så blir det alltså typ:
8500$ x 36mån = 306 000$ x 6,9 = ca 2 100 000 kr (skattefritt, boende betalt + bondingkostnaden tillbaka inräknad) Sen med löneökningar år två och tre kanske man kan säga ca 2 500 000kr i total lön under perioden. Det är svårt/omöjligt att komma upp i dessa summor i Sverige även om man räknar in pensioner och liknande. Speciellt om man är relativt ung då pensionsinbetalningarna är försumbara även i Sverige.
Lönen kan jag ju inte säga är dålig alls faktiskt om man bara tittar på siffrorna men frågan e ju då vad 3 år av sitt liv är värt i pengar… Att sitta i Doha och knappt kunna åka hem och inte ha någonting att göra i 3 år är lång tid.. MEN å andra sidan så kan man komma hem med 2500h A320 och typ 1 miljon i cash på fickan…
Någon som vet vad som händer om man drar INNAN denna 18 månaders bondingperioden är slut? Bara att betala tillbaka och se glad ut då eller?
Mvh
Tja , jag har iallafall sökt second officer a320 , jag har ett par hundra timmar och just nu är jag mer än glad om jag blir kallad på intervju och får jobbet. Någon mer som sökt samma pos som mig?
Var nere på uttagningar i somras men tackade nej till anställningserbjudandet. Det stod ganska tidigt klart att man bl a inte kan åka hem till Sverige hur som helst på sina L-dagar (bolagets tillstånd krävs). Boendet därnere var ju prydligt men det blir enformigt i längden. Vad ska medföljande fru/make/sambo göra om dagarna? Att ligga vid poolen, träna i gymmet eller shoppa är väl roligt ett par månader, men sen då? 320-flottan är väl den flotta där man är mest “hemma”, dvs i Doha, men man arbetar väldigt långa dagar.
Du blir bondad i 36 månader både för typerating och lifus. Bonden dras från din lön i 18 månader men du får tillbaka pengarna om du stannar minst 3 år. De drar ca $1500 i månaden för hela paketet och $800 bara för lifus och ingångslönen som styrman är $8500 i månaden, så det är inte bra betalt heller. Visserligen är det skattefritt, men det enda som är riktigt billigt där nere är bensinen som bara kostar 2 kr/liter.
Okej, det låter inte som att erfarenheterna från Qatar inte är helt 100%iga… Grejen man funderar på e ju ifall det kanske e värt det ändå eftersom man får bra med tid på en bra båge samt rätt bra betalt.
Till exempel som kaptenen som blev avskedad för att han inte bar sin hatt under sin walk-around eller den andre som blev avskedad för att han drack Evianvatten (som inte var avsedd för personal).
Vidrigt. Far Ryan att framsta som ett toppenbolag. Slavarbetskraft ar vad du kommer att bli. Jobba tills du stupar, klaga och du kan packa, gor ett misstag och du kan packa.
Undvik om du kan ! Fraga de 50 tal SAS piloter som i stort sett samtliga lamnar for en retur till SAS
Mycket beror på vilken flotta du hamnar på.
A320 verkar vara en av de vanligaste att hamna på initialt (om du inte har någon specifik TR på A330 eller B777). Dessvärre är det en ganska tung flotta att arbeta på, främst på grund av många turnarounds (en del nattetid också såsom till Indien) med långa tjänstgöringspass.
Piloter får även ganska få lediga dagar i sträck (bortsett från AL). Tror att det kan röra sig om 2 till 3 dagar som längst, vilket är ett stort missnöje bland många flight crew.
Doha i sig är väl vad du gör det till. Bostadsmässigt så verkar en del hamna på Ain Khalid Gate, vilket är både bra och dåligt.