Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kritisera inte SAS för fel saker!

Tråden startades av Tekniker

SAS kritiseras på forumet men oftast för fel saker!
När SAS tog över Linjeflyg sparkade man samtliga som satt i Flygteknikerföreningens fackstyrelse.
Dessa sattes på en “svart lista” som verkar ha gått i arv från personalchef till personalchef.
2001 sökte Air Bottnia (numera Blue 1, ägd av SAS) tekniker. Min kollega xx sökte och kom in men han blev avvisad i sista stund. Han var kassör i flygteknikerfacket vid tiden när nämnda styrelse sparkades.
Om xx hade mördat någon tex grannen så hade han vid det laget avtjänat sitt straff.
Nu tvingades han jobba utomlands där SAS långa arm inte kunde nå honom.
Det finns andra som drabbats på samma sätt. Berätta era historier!

Publicerad den 2011-11-26 22:02
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

A
2011-12-06 17:03

Framtiden.
Jag är intresserad och kommer inte ens ihåg Linjeflyg. Alltså inte speciellt berörd själv.

ex lin/sas tekniker
2011-12-05 22:43

Kanske inte om det nu inte var som trådskaparen beskrev att det fortfarande finns “svartalistor”

Läs tänk skriv
//

Framtiden
2011-12-05 20:06

Undrar stilla hur aktuellt det är att starta en tråd om något som hände för 20 år sen och som inte har varken relevans eller intresse för någon annan än berörd. Om man gillar SAS så tror jag nog inte att ett fackligt utspel som försiggick för 20 år sen kommer att spelar nån större roll, om man å andra sidan inte gillar SAS så ger detta tyvärr inga argument för att kritisera hur SAS ser ut idag. Det flesta kritiserar SAS “maffiafack” kultur, då var det väl ändå bra att de gjorde sig av med fackligt aktiva, om det nu verkligen var så. Känns som att vi behöver ett lite mer aktuellt “hata SAS”-ämne om vi nu ska frossa i en massa “hittepå”.

A
2011-12-05 17:41

Tack för svaret Lottis.
Har hört det där om Transair förut också från olika håll och det är helt klart att det finns människor i Sverige som inte tycker om SAS.

ex lin/sas tekniker
2011-12-05 15:58

Återigen ett nonsens ilägg från “lottis” vem du nu än är eller vilken agenda du har så är det du skriver inte korrekt.
Några av förmännen är ju pensionerade sen länge så det borde inte vara svårt att få fram att min version är den mer verklighetsbaserade.
Naturligtvis finns din sanning,min sanning och SANNINGEN i den soppan som allt annat.

Med reservation för att det var 20år sedan så minns jag detta scenariot.

Lin teknikerna hadde kollektivavtal genom SFF,( SAS teknikerna genom Transport och lite sämre på de flesta punkter).

Vi var sura för lönesänkningarna i vår yrkesgrupp medans kabin och en del fick höjt.

Rätt eller fel men resultatet var att vi jobbade 30% långsammare = löneminskningen.Detta var ingen SFF aktion utan bara resultatet av missnöjda medarbetare.Det är för övrigt ingen överdrift att säga på LIN dockan var normalt arbetsmoralen hög och kompetensen stor.SAS låg då långt efter med sitt kontrollant/mekaniker system.

Efter ett tag togs det desperata och olagliga beslutet av några chefer/ledningsgrupp att sparka SFF aktiva plus ett antal andra som man passade på att sparka i samma veva.(vi som jobbade där då vet vilka och varför)

Att det skulle föreligga “samarbets” problem för de sparkade är rent nonsens.

SAS förlorade målet i ARBETS-DOMSTOLEN,det är/var hemligstämplat vad utfallet blev i ekonomisk kompensation.Men det styrker nog min version att det finns ett fällande utslag.

Tempot på arbetsplatsen var fortsatt lågt eller om möjligt lägre efter detta.
Själv höll jag på att bli galen av tristess,gillar ju att jobba..
Lyckligtvis släppte dödläget på arbetsmarknaden och jag med många slutade och med risk för att låta dryg förlorade SAS mycket kompetens på kort tid som lär ha kostat betydligt mer än de fjuttiga tusenlapparna i månadslön de sparade på Transportavtalet.

Kort därefter vet jag med säkerhet att en person med hög kompetens och bra arbetsmoral (Dvs normal ex LIN tekniker) fick jobb hos ett annat bolag,när det kom till SAS kännedom KRÄVDE de att NN skulle bort annars skulle SAS säga upp sammarbetsavtal och försvåra allt som de kunde för bolaget ifråga.
Utgången given.

Att detta förföljt dom stackarna så lång tid visste jag inte men så har jag inte jobbat i Sverige på länge.
(Uppdrag granskning någon? jag ställer gärna upp,inget att förlora.)

Sist men inte minst vill jag rekomendera alla tekniker i låglönelandet att se sig om världen,lönerna och villkoren är bra!

//Boing boing
a,b1,b2,ATPL-A

lottis
2011-12-05 12:59

Det fanns de som inte kunde aceptera att bli anställda i SAS och inte ha den friheten, hur jobbet skulle utföras som man hade på LIN. Men 90% acepterade siuationen, och utförde ett mycket bra jobb. F-28 kunde LIN teknikerna utan och innan,MD lärde man sig snart också,när SAS tog in 737 var f.d Lin teknikernas kunskaper mycket värda. Klart att det var förståeligt att som F.D LIN kapten sitta i H stol med en gammal SAS Capt i V sits. Det var inte roligt för någon part,inte för oss tekniker heller. Men dom besluten skedda över våra huvuden. Och även om det tog en tid så lugnade det ner sig om inte annat när SAS fick 737 och FD LIN flygare åter fick flyga 737 igen. Men några går säkert och tjurar än. Samma upplevelser hade vi när Transair gick in i SAS. Man glömde bort att alternativet vore arbetslöshet.

A
2011-12-04 23:58

Jag skulle gärna vilja veta mer om det här.
Skriv gärna så det går att förstå utan att ha någon som helst information sen innan.
Av det jag läst hittils har jag inte förstått någonting riktigt.

Jag vill också gärna veta mer om historian angående Linjeflygs och SAS kaptener och vad som hände där egentligen.

ex lin/sas tekniker
2011-12-04 12:36

Det som tekniker skriver är helt sant.
Lottis vad f-n svammlar du om????

Alla med aktiv roll i SFF fick sparken och några andra fick gå i samma veva i ett desperat försök att få fart på verksamheten.
Detta gick sedan till arbetsdomstolen där en överenskommelse slöts,ersättning med “tystnads klausul”.

Det fanns ett utbrett missnöje när vi fick gå ned i lön med längre arbetstid.
Andra personalgrupper fick motsatsen…

Jag själv och många andra sökte nya jobb när lågkonjukturen vände.
Finns många historier om blockerade anställningar mm för duktiga,erfarna tekniker.

Att detta är sant råder det inga som helst tvivel om,jag jobbade där då och var minst sagt skitförbannad.
I flera månader tog alla c-checkar 3-4ggr så lång tid som normalt.

När jag äntligen fick nytt jobb var det en stor befrielse.
Än idag har jag svårt för sas och att staten dvs skattebetalarna ska subventionera deras lekstuga gör mig bitter.

//Boing boing

Till tekniker
2011-11-28 02:10

Du har rett att Sas storsta problem ar 39 maffiafack. Rena stenaldern.

Fd Linjeflygare nu på SAS
2011-11-27 11:07

Alla dessa konspirationsteorier, lägg ned.

lottis
2011-11-27 10:38

Nej du tekniker, nu far du med osanningar. Ingen blev uppsagd på grund av facklig tillhörighet.SFF var ju aktiv med majoriteten av teknikerna som medlemmar på SAS. En styrelsemedlem flyttade och jobbade på en inrikes station. En gick i pension och jobbade kvar i SFF:s styrelse.Några tekniker tog jobb hos Thomas Johansson,bra betalt och äventyr. Ett par tekniker som fick gå som inte kunde aceptera att SAS tog över LIN. Och därmed fick jobba enligt SAS rutiner,som vägrade jobba tillsammans med mekaniker/tekniker från SAS. Jag var under flera år Ordförande i SFF.SAS sektion. Och blev inte nekad varesig utestationer eller högre befattningar. Det har visat sig att flera som hade förtroende uppdrag i SFF,fått högre befattningar i SAS. Och de flesta F:D LIN Chefer fick högre Chefs possitioner i SAS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500