skyways fokker50
Någon som vet om skyways planerar på att byta ut deras fokker 50? och vad skulle i så fall dessa ersättas med?
svar
@ Höken.
Nej, det är bara flugor såsom lunarstorm och dylikt som går i pension. Jag är vid god vigör och för befälet i en upprustad atc 810. Det är mycket gemytligt.
Vad min dygnsrytm beträffar så är det min ensak.
Väl mött!
SAS hade mkt riktigt ett antal ex SR DC9-80srs.
Men i början av -90talet byggde man om cockpit till modernare MD80 std.
Därmed slapp SAS ha så många olika typer av certade besättningar DC9-80/MD80srs. Att rotera dom mkt färre bestättningarna till DC9-80srs var olönsamt samt tidskrävande. En enhets flotta/besättningar var värt ombyggnaden av alla ex SR plan.
Dock kan jag som intierad säga att detta bara mest var en cockpit renovering.
Motorer etc hade fortfarande mkt gammal std. Bleedsystem etc på motorerna var
av urmodellen. Därmed var surge vanligare samt tid räknat mellan motorerna
vid reversering, beroende på vilken typ av motor som hamnat på resp. flygplan.
Vid reversering är det inte gynsamt att t.ex HÖ motor går in och reverserar 1-2sek före VÄ motor. Detta berodde på vilken typ av bleddsystem/utförande varje motor hade.
När SAS fasade ut dessa f.d DC9-80srs ex SR plan såg man till att även dom äldsta dito ex SR motorerna hamnade på SR plan igen. Deras tekniska std var som sagt inte lika hög som dom modernare motorerna som SAS hade på sina mer typiska “MD80srs”
Till Göran: Är det du “Nights-valley” som drömmer dig tillbaks,har du inte gått i pension ännu? Herre Gud!
Mvh
Höken.
Intressanta inlägg som sporrar och inspirerar. Jag tycker att Pål för ta lite väl hård kritik för sitt uttal, som i sig är helt korrekt. Vidare funderar jag på kvällningen över vad det tog av “Highland air” det vore fantastiskt om de kom tillbaka på banan igen.
Gemytlig tur.
Bara lugn, Igor kommer med flera gryn.
Han vill nämligen bli miljonär på flyg!
Så han lägger ut som miljardär.
… eller som vi säger på JZ: Igor, idag, imorgon.
Suck! Det var mycket bättre på Sven Hampus tid!
Vi behöver stålar för nu är det kris. Igor behöver gå in med 65 milj för det skall flygas efter sista feb.
Joxen, greit nok…men det var det de sa til oss på flygfabrikken i Long Beach ca 1985
Skyways ska börja fasa ut sina F50 nästa år.
troligen tar Amapola över dom.
JZ skall bara flyga med Embrayer 145
2014.
Håller helt med om att vi nog har ett klart medaljhopp i VM i tramsigheter. I teorin är det dock korrekt med att Fokker 50 är certifierad under namnet Fokker F27 Mark 50. Precis på samma sätt så heter McDonnel Douglas MD-80 serie DC-9-81, DC-9-82 i typcertet, istället för MD-81, MD-82 (pf – namnbytet har inget med de digitala instrumenten att göra, däremot fanns det tidiga MD-80-flygplan med analog cockpit). Själv flyger jag Avro RJ, eller Avro 146-RJ100 om någon nu är på det humöret…
SAS hadde DC-9-81 med analoge instrument i cockpit, når de digitale kom, ble de
MD-81(tror det var SR innleie)
Fokker 50 är helt klart ett vedertaget namn på modellen, oroa dig inte.
Till Pål: Jag trodde att Fokker 50 var ett vedertaget namn på modellen, men den heter väl inte Fokker 27 mark 50 utan Fokker F27 mark050 i sådana fall eller? Kallar du MD-81 för McDonnell Douglas DC-9-81 också? 😀
Pål: Jag ser att du ligger i hårdträning inför VM i meningslösheter.
Personligen tror jag att du har medaljchans.
Skyways flyger inte Fokker 50.
Modellen heter Fokker 27 mark 50, alltså en Fokker 27:a som man förnyat.
Se till att du har rätt i sak innan du börjar anklaga!
MAVIAS Avrosar går till Sverigeflyg. Inget annat.
Det som är konfirmerat är att de tar över MAVIAS Avro Rj100.
Dvs: Allt till Cimber??
Min helt ovetenskapliga hypotes är, att städer som Jönköping, Karlstad och Växjö snart kommer att trafikeras av ATR 42/72. Men det när Skyways är ute ur leken.
Når du skriver og setter ut slike rykter, hvor skulle så disse J41 komme från?