FlyBe Nordic
Har FlyBe Nordic besättning stationerad någonstans i Norden eller flygs de in från England?
svar
De övernattar väl flygplan och besättningar med tanke på att de flyger till Köpenhamn 07.00 och Tallin 07.45 dagligen.
Går de på slinga via Tallin/Hel så det är olika besättningar hela tiden?
De har ingen bas på BMA
Hur många ATR har Flybe på Bromma?
@BAW
ACMI eller franchiseuppdrag är i princip samma sak och kräver i båda fallen att man har ett eget AOC. Franchising innebär ofta att kärrorna målas om i uppdragsgivarens färger.
Tror in FlyBe Nordic är Franchise, det är ägt till majoriteten av FlyBe UK. Loganair däremot är Franchise men eget företag utan någon ägarinblandning av FlyBe.
Till Emil
Sun Air opererar på egen AOC men all linje trafik opereras som BA på ett franchice avtal
Deras flotta består av 2 Jetstream 1 Dornier 328-100 och
6 Dornier 328-300.
Dessutom har bolaget 2 Hawker 125 800XP.
Värt att notera är att bolaget alltid har uppvisat vinst under de snart 30 år de har existerat!
Mvh
Ex-Sun Air knegare
Britterna är mycket för franchising. Bolaget i Finland heter fortfarande Finncom men opererar under FlyBe’s namn och med deras målning. ACMI-operationer med andra ord. Ett annat exempel är Sun Air i Damnark, som opererar ett antal Jetstream 31 och 41 åt British Airways med deras målning.
Kommentar till nedanstående ( samt Swedavia/Bromma_Airport-pressrelease)
så är marknadsföringsnämnda “Flybe Nordic” hos finska CAA ( typ Transportstyrelse-motdvarighet) fortfarande registrerade som Finn..com…airline…
( även efter affärssamarbetet med Britterna, som allmänägda flygplatsbolaget alltså nämner ska börja flyga BMA-OSL )
Finncom finns inte längre……Heter FlyBe Nordic och dom har crew baserad i Helsingfors.
De flygs väl av Finncomm med OH-reggade sparkar?