Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

737 varnar utan att säga varför?

Tråden startades av wassup

Stämmer det att i Boeing 737 finns en varningslampa som heter Master Caution (press to reset) som kan tändas utan att flygplanet på något sätt talar om VARFÖR det varnar?

Medans det på A320 framgår tydligt och exakt varför en varning tänds?

Hur kan det vara så? Det låter konstigt att en varningslampa tänds utan att piloterna får veta varför. Eller antas dom förstå varför den tänds?

Det fanns en liknande lampa i en bil jag hade. Den tejpade jag för.

Publicerad den 2021-03-26 13:12
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

frågande
2021-03-27 19:52

Får jag passa på att ställa två 737-frågor?

1. Varför är yaw dampern inte alltid på? Jag menar, varför är det nåt man aktivt måste sätta på? När skulle man någonsin vilja flyga utan den på?

2. Varför har kapten och andrepilot varsinna kontroller för vindrutetorkarna för sin respektive ruta? När vill man någonsin ha olika hastigheter på torkarna för varje ruta?

Mav
2021-03-26 22:32

I teorin har du helt fel, den tänds tillsammans med en annunciator panel som berättar vilket system som bör undersökas mer noggrannt. Det är byggt för att dra uppmärksamhet till lampor som inte ligger i det direkta synfältet.
Däremot händer det att systemet är lite svajigt, att bara lampan tänds men inte panelen. Inget stort problem, om man fipplar lite så tänder sig rätt diagnoslsmpa, alternativt om man slår en blick i taket så ser man vilket system som varnar. Lite svagt kanske m, men funkar i praktiken.

Nja
2021-03-26 20:46

Nja, när master caution tänds i 737 och det är ett seriösare fel så lyser det vilket system det handlar om i recallpanelen bredvid master caution/fire-knapparna. I sin tur får man luta sig bak och kolla i taket vad precis som gått snett. Om det är något mindre kan master caution tändas men felet dyker bara upp om man trycker på recall-panelen.

Kalle
2021-03-26 18:58

Nejdå. Precis intill master caution sitter en “six pack” där det tänds viket system som varnar. Därefter får man titta på det systemet i panelen som sitter i taket. Där lyser i sin tur varningslampan som berättar vad felet är. Funkar fint.

L
2021-03-26 18:18

Bredvid knappen sitter en annunciator panel som visar vilket system som spökar.

Micolight
2021-03-26 17:12

Så är det väl i de flesta plan. Själva lampan säger inte så mycket, men tittar du på EICAS så ser du desto mer.

Pilot
2021-03-26 17:02

Nej, det stämmer inte. Det finns två stycken, en framför kaptenen och en framför styrmannen. De tänds när en varningslampa tänds som finns utanför piloternas synfält.

Lamporna är tända så länge problemet kvarstår eller tills någon av piloterna trycker på lampan. Det släcker lampan och förbereder systemet för nya varningar. Efter man släckt lamporna kan man trycka igen för att “hämta” tillbaka felet, om det kvarstår.

En “systemlampa” finns bredvid ovan nämnda lampor. I varje systemlampa kan sex varningar tändas som beskriver i vilket system felet föreligger.

Dessa är på kaptenens sida:
Flight Controls, Inertial Reference System, Electrical, Auxilliary Power Unit, Fuel och Overheat Detection.

Dessa är på styrmannens sida:
Anti-Ice, Engine, Hydraulic, Overhead, Doors och Air Conditioning

Efter man sett i vilket system felet ligger kan man titta närmare och på så sätt identifiera vilken checklista som skall läsas.

Hoppas det svarar på din fråga.

Hundkojan
2021-03-26 16:31

Nu sitter du nog och önsketänker alldeles för mycket.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500