TUIfly
Hur ser framtiden ut för TUIfly Nordic? Hört rykten om avveckling om på grund av att man inte kunnat leverera det sparpaket som man fått på sig från ägarna?
svar
Tuifly Nordics ledning ser just nu på möjligheterna att lägga ner hela flygverksamheten och istället börja med tåg. Offerter från Bombardier är nu under evaluering. Företaget kommer att döpas om till TUItrain Nordic och trafikera Stockholm/Göteborg/Malmö och Medelhavet.
All personal kommer att omskolas, piloter kommer att bli lokförare och kabinpersonal kommer bli tågvärdar. Kostnadseffektivt och miljövänligt.
Även lokalt förhandlas det om att Tuifly ska börja med taxiverksamhet för att få personalens heltidstimmar att gå ihop. TUItaxi Nordic.
Flyga tillhör inte framtiden.
Till Tuifly: det finns en verklighet som oxå blx och dess personal måste adapta till, vare sig man blivit flygvärdinna eller ej efter 3 veckors utbildning.
Låt oss se vad framtiden har i sitt sköte, också gör denna researrangör. Ett gott råd bara; inom flyget förändrar det sig mycket snabbt.
En erfarenhet som många tvingats ta till sig, också de anställa på blx.
Ja vi som jobbar på Blx ser väldigt positiv på framtiden, speciellt för oss i kabinen. På arn är det varslat 49 st typ 15 fick äran att jobba juni, juli, augusti i Oslo i sommar för att sedan komma tillbaka till arn tre månader från slutet av december och då flyga 75%. Samtidigt i vinter läser vi om övertalighet på de andra baserna. Så ja det känns väldigt positivt för oss som jobbar i Blx kabin. Måste gå in på pilot sidan på BN och kolla för där verkar det vara helt andra bud!?
Ni lär få se. Vi och företaget ser väldigt positivt på framtiden och kurserna på 787 börjar om ett år för TUIFly Nordic. Först ut är Thailand och sen skall vi pröva nya destinationer som 787 kan flyga direkt. LA, Hawaii mm är g och vi som jobbar på BLX vet.
Deal med personalen… det tror jag den dagen jag ser det. TUI är inget företag som lyssnar på personalen. Punkt. Här handlar det om att tjäna pengar och trivs man inte kan man alltid sluta.
TUIFly är ett charterbolag och inget välrenommerat reguljärbolag men i en värld av smånissar som hyllar charterbolagen finns det helt klart inga andra än TUI.
Charterbolag… ärligt alltså!
En annan sak som är komisk i sammanhanget är följande: Hylla gärna TUIFly men kolla i Frittes katalog och där är bolaget nästan helt osynligt.
Sorry men ni fattar inget. TUIFly har gjort en deal med petsonalen so
gör att de har kommit ner i samma stolspris som jettime och Norwegian samt att fler maskiner drar ner overheaden. De skall nu stor satsa på det egna bolaget samt att 787 skall in under aoc-er. De andra som Flyger för fritte kommer snart vara borta eller bara flyga det som Tui inte vill ha.
F/O är rolig tros sig veta allt.
OM man får ner kostnaderna OM så kan framtiden se ut som att 767 försvinner och sen tar man in en 737 till som ersättare, man kommer förmodligen att tappa långlinjerna oavsett om det inte sker ett mirakel i förhandligarna , tyvär måste man statuera exempel för många har inte förstått att det är för dyrt bolaget, bra service osv MEN för DYRT så innan en expansion så måste man ner och vända.
Många lever i det blå och tror det är lokalt som man tycker det är dyrt, hela World of TUI tycker att det lilla bolaget i norden är för dyrt så dom accepterar inte att det ligger ett flygbolag i gruppen som är så dyra samt att man förlorar pengar.
Finns hur mång andra bolag som är okej att ta in, men BLX är bra det skall man inte ta ifrån dom många erfarna personer på olika positioner så visst det är många kunniga men för dyra.
Vill klargöra att det är Thomson som skall få 787 inte Tuifly , samt att Tui fly blir kvar på den scandinaviska chartermarknaden då de har hög kvalitet och säkerhet.
Dock är kostnaderna på personalsidan ett kapitel för sig, men vet att många flygande håller extremt hög klass ,serviceminded och gillar faktiskt det jobb de utför.
Thomson kommer flyga longhaul tillsammans med Tui fly troligt 50-50%.
Det har att göra med att maximera uttagandet av flygande samt flygkapacitetet behövs på Uk mer om sommaren än om vintern och då är det billigare behålla personal flygande ochschedulera dem via scandinavien på vintern .
Troligt är att de tar allt till Carribien och Mexico då de redan har flygande stationerande där lättare lägga slingor samt de tar vissa thailandstop via Phuket.
Kortdistans inga problem kostnader gäller overnight stop de kostar då avtalen är mycket generösa !!
Tui fly flyger redan mycket själva + Jet time flyger så där de kan expandera är i Norge +Finland men det återstår att se .
Tui Fly har en bra flotta som kan utökas med ytterligare 2 plan troligt 7378 +7673
Det blir nog mer säsongkontrakt då man redan har en bra grundbas av crew och det är där man kan spara.
Så ni som önskar Tui fly ut i kylan får nog vänta ett bra tag!
Ni får se då jag har rätt bra koll. Det kommer ytterligare en till 738 till Nordic inom kort som skall flygas från Norge. Thomson kommer inte med sina 767 till vintern då allt skall flygas av
Nordic. Piloterna och kabin har gjort en deal med företaget om att som inte är marginal skall flygas av Nordic.
@Spar, vad grundar du det på? källa? Du får gärna utveckla om du har mer info.
Sparpaketet är levererat och nu skall det satsas på oss i Norden. Dagen efter att ledningen hade blivit informerade om att de kommit i hamn med det så gick det ut med att 787 kommer till Tui Nordic och att de kommer lägga mer produktion på det egna bolaget. Så jäkla roligt och Norwegian får fortsätta med marginalproduktionen.
Okej vad roligt med expansion, det sista jag fick veta var att Thomson skulle flyga med B 787?
Ja många sanningar startar som ett illavarslande rykte… Om TUI kan vi säga följande; ett dyrt flygbolag med dyr personal och dyra avtal. Ser man centralt på TUI-koncernen så är det inget rykte att det har varit stridigheter och att intjänade pengar inte riktigt gör ägarna nöjda.
Låt oss slå fast en annan sak; TUI är en jätte vars tyngd också gör koncernen svag eftersom det tär på krafterna att vara just så “tung”.
Vart det slutar… ja en bra fråga. Nedläggning tror jag inte på men ett kostymbyte är inte det minsta förvånande.
och sluta vara så stirriga. Det är kul med lite rykten. Det skapar ödmjukhet för situationer som kanske aldrig kommer att hända.
Ett rykte är just ett rykte så slappna av lite nu.
Tvärtom så är man nära en överenskommellse och en expension ligger i pipeline!
Minst en till ny 737:à och ev även en 767:à till
Men herregud, du är F/O. Tror du att du är den första som får veta?
Har ni sett den gula triangeln bredvid alla inlägg?
“Hört rykten om avveckling” ???
Varför sprida ett sådant rykte vidare här? Är det sant så besannas det med handling innan det kommer ut.
Antingen styrker man ryktet med något konkret (förslagsvis på något forum som är mer förlåtande med eventuella förtalsanmälningar) eller också slutar man sprida skit.
Var har du hört det? Jag vet iaf inget om något sådant!