Norwegians Final Session i Mock up
Hej !
Jag är en kille som går Norwegians CC utbildning på OAA Arlanda. Snart har vi Final Session i en mock up och jag och väldigt många andra i gruppen är oroliga. De har nämligen sagt att om man misslyckas så åker man ut. Någon som kan ge mig lite tips på hur man klarar detta och vad det går ut på?
Kramar från Sommarfågel
svar
Anna; det spekulerades i hurvida det skulle bli skillnad med löner och avtal nu när Arpi gett sig in i leken men vad jag har förstått så ska det inte vara någon skillnad alls från PA.
Och det i flight Academys mockuper som blinkar och låter och hakar upp sig och förvirrar ännu mer…
Av alla olika flygbolag jag har jobbat för har faktiskt inget varit brittiskt…
Jag hävdar inte med bestämdhet att ett misstag ska leda till att man får fail på just det momentet men samtidigt är det på en initial-kurs ganska viktigt att man lär sig rätt från början. Mock up är ju tillfället, förutom line check, där man visar att man kan det man lärt sig teoretiskt. Du kan klara alla de teoretiska proven utmärkt men det betyder ju inte att du kan det i praktiken och jag vill gärna att de kollegor jag sedan ska jobba med kan det. Sen tycker jag visst att det ska finnas utrymme för misstag så länge man vet att det är just misstag men gör och kan diskutera kring det. Så lär man sig. Men samtidigt måste man ju kunna ställa några krav på kunskaper. Tvådelat helt enkelt.
Var inte orolig Du kan alltid söka Ryanair om det inte går bra. I övrigt önskar jag lycka till!
Det låter som om AFT jobbat för engelska bolag tidigare. För engelsmän gäller att rätta sig efter kartan om den inte stämmer överens med verkligheten. För oss svenskar gäller tvärt om.
Det är kurs som hålls AV norwegian direkt. Det är bara bemanningsföretagen som rekryterat de blivande fåglarna!
J ! Är det någon skillnad avtals mässigt bemanning företagen imellan ,kan väl inte tänka mig det eller? vet du vad lön ligge rpå avtal osv?
Mvh /Anna
De kör bemanning via PA och Arpi
Går ni crew kurs för norwegian direkt eller är det något bemannings bolag??
Faila eller inte så är det väl ändå ett tillfälle att se att man lärt sig det man ska. Jag tycker nog inte att det är fel att man ska kunna kommandon som står i manualen om det är den första kursen man går för ett flygbolag. Då ska man kunna sina kommandon. Vid line check sedan måste man kunna sina kommandon för att bli godkänd så det är väl ganska bra att man kan dem redan på kursen.
Sen så blir man inte failad för ett felanvänt kommando och om det nu är 25% som failar så är det ganska anmärkningsvärt. Man får ju ändå ganska mycket tid och övning att lära sig sin manual (vet inte om det är på just initial för på recurrent-träning är det då inte så att ett felaktigt kommando failar eller att 25% failas i mock up).
Vad gäller själva tillfället i mock up så är det helt enkelt bara att tillämpa det ni har lärt er fast nu är det praktiskt istället för teoretiskt. Kursen i sig är ju teorin och proven är uppskrivning. Se mock up-en som uppkörningen. Inget nytt tillkommer och det är inga trick utan bara att göra det man lärt sig. Det kan uppstå flera olika problem och använd bara de kunskaper som ni har fått så går det bra!
Det är väl principen att få ut folk i en nödsituation som det handlar om? Sedan om man råkar använda ett ord som inte förekommer i manualen är väl en annan sak. Men, orkar man bry sig om petitesser som Norwegian verkar göra så fair enough… Dock töntigt enligt min mening.
Jo, Rymdhäxan så är det i Norwegian – kan du manualen så kan du gå långt, men du kan vara en sopa i övrigt… Egna åsikter får man inte ha heller! Hallelujah!
Löjligt att faila folk för att man använder fel vokabulär. Det är väl ingen uttagning till något flygvapen eller?
Det viktiga är att få ut folket på 90 sekunder. Om man använder exakt rätt uttryck spelar ingen roll ur säkerhetsperspektiv.
80 % av kommunikationen är kroppsspråk och paxen ser klart och tydligt att cabin är upphetsade och vinkar åt dom att ta sig ut.
Låter som Jehovas Vittnen eller Livets Ord management. Man har tagit på sig rollen att välja ut dom som får “komma till himmelen”.
Jag har gjort samma övning. I våran kull så failade 25% bara på denna övning för att dom bl.a. inte använde rätt ord och uttryck under prepared emerg. landing och evakuering. På dom senaste 10 kurserna så har de flesta failat på denna övning. Jag rekommenderar att läsa på ordentligt och använda RÄTT ord och uttrycka sig EXAKT enligt boken och som ni lärde er på kursen. Är du bara påläst till 100% (och lite till) så ska det nog gå bra. Öva gärna hemma med vänner t.e.x. Det är ett bra tips.
Man får olika scenarior där både det ena och det andra kan “hända”. Men i grund och botten, något av följande kommer att hända, prepared, short notice och unprepared emergency. Sen är det bara att göra som man lärt sig. Fram med checklistan, NITS, demo, fixa kabinen, ABP och det ifall man hinner (if time permits, som det står på checklistan). Om det är ditching, inte öppna bakdörrarna tillexempel. Glöm inte att kolla “outside condition” innan ni öppnar dörren bara. Och emc light om man går som 2a. Ropa rätt kommandon etc.
Det kommer gå bra. Bara gör som ni lärt er under kursen så ses vi på linjen sen! 🙂