Jobb inom Flight Dispatch
Lite av ett drömjobb vore för mig Flight Dispatch Officer.
Jag undrar vilken väg man skall gå för att kunna jobba inom detta. Vilka utbildningar krävs? Hur ser marknaden ut? Är mest intresserad av jobb vid CPH/MMX.
Finns det andra roller inom dispatch? Kan man få praktikplats? Frågorna är många! Alla seriösa svar uppskattas!
Vh
JW
svar
Tack speedbird och Red Cap.
jo, men det är lättare sagt än gjort att bara landa ett sommarjobb sådär. Jag hade nog hellre valt ramp/lastar-vägen snarare än check-in, då jag att vara service minded kanske inte är min allra starkaste sida…
Men bara att lyckas få in foten som lastare verkar ju oerhört svårt om man inte har direkta kontakter… Min enda är kapten på TUI men jag är inte så säker på att han har kontakter inom just den biten..
Och sen vill jag ju absolut ha på MMX eller CPH (eller annat pendlingsbart i Skåne) då det är familj på g…
JW
Sök sommarjobb som incheckare! Började för 20 år sen som det och blev snabbt rampagent (Handling Co-ordinator) som jag var i många år. Därefter var steget inte långt till att bli OP-assistent på ett linjebolag. Tyvärr konkade (även) det och är nu i annan bransch, men som sagt, sök ett “okvalificerat” jobb inom flyget. Med okvalificerat vill jag absolut inte hacka ner på kompetent personal inom flyget såsom lastare, ramppersonal, check-in agents mm utan jag menar att det krävs inte högskoleutbildning, man får internutbildning. Däremot är det bra om du är serviceminded och kan visa att du har lite erfarenhet inom servicebranschen, bra på engelska och gärna nåt mer språk samt en riktig team player. (Skippa synliga tatueringar och spikar i näsan.) Lycka till!
Hej igen JW,
OP/Flight Planning för hela BA ligger vid Heathrow i kontor komplexet Waterside som är BA HQ.
På ARN finns inget OP eller dispatch kontor.
Haha.. ja det hade jag ju inte kunnat gissa med tanke på ditt nick… *d’oh*
Var har du bas nu då? LHR? Eller har de OP på ARN också?
Hej JW,
Jag jobbar hos BA sedan 1998.
Först som cabin crew, sen terminal dispatch och sedan 2001 i OPS control.
Tack Speedbird.
Tänkte mest med TFHS att det visar att intresset finns där. Men det är rätt, i sig har det ju inget värde.
Sån där “allt-i-allo” är precis vad jag letar efter och hoppas på.. Ska kolla runt på lite taxibolag.
Får man fråga vilket bolag du jobbar för?
/JW
Verkar som en fot in i branschen är det som gäller. Utbildning inom logistik borde ju också ses som ett plus? Låter i alla fall som ett väldigt roligt arbete
Vår chef började som baggage sorterare.
Två kolleger är ex cabin crew.
Men de flesta har startat som check-in eller customer service personal.
Själv började jag som allt-i-allo på et mindre taxi bolag, därefter OPS i ett charterbolag och nu sedan 15 år Dispatcher i ett linje bolag.
Lycka till eftersom OPS/Dispatch är mycket omväxlande og spännande.
Har inte upplevt någon dag som varit den andra lik.
M h t TFHS så finns det ingen anledning att nämna detta då det inte är en merit givande anställning..
Ok intressant.
@speedbird
Vilka andra platser har de jobbat på? Är som sagt mycket sugen på den delen av branschen men har inte riktigt koll på vilka typer av tjänster som finns. Det kanske finns andra tjänster att söka..
och frågan är om man ska nämna att man sökt till TFHS och kommit till slutkommissionen en gång? Eller tror de bara att man vill bli pilot och skiter i att anställa då? (har lagt pilotdrömmen på hyllan, då jag inser att familjelivet är betydligt viktigare. Får bli PPL, kör FS hemma tills dess.. )
JW
Låter kanske underligt, men Restaurang utbildning är passande.
En undersökning från 1998 visade att många OP anställda hade just denna bakgrund.
Att jobba i OP innebär att man skall hålla många bollar luften samtidigt, ha framförhållning, vara service inriktad och ha en hög lägsta nivå med hänsyn till stress.
Dessutom skall man kunna jobba i olika tempo. Plötsligt kan det gå fort för att sedan gå lugnt och igen bränna på.
Inte olikt jobbet i ett restaurang kök alltså.
I det OP jag jobbar i finns det folk med alla möjliga bakgrunder.
De flesta har startat i ett annat jobb inom bolaget.
Lycka till!
Utbildningsmässigt så finns det någon inte så många krav som jag fattat det. Dock är ju branchkunskap ganska viktigt. Det vill säga att man fattar vad det handlar om. Tjänstgöringstider, vilotider, förstå vad en färdplan består av, hur den är uppbyggd och hur den fungerar osv osv.
Det är ju många piloter som har hamnat på dessa platser för att de inte har hittat några pilotjobb och oftast har piloterna bra koll på detta eftersom det ingår i deras utbildning. Men man behöver ju inte en flygutbildning för att bli dispatcher eller jobba på operations eller liknande, även om man kanske många gånger behöver likvärdig kunskap i alla ämnen utom att just flyga.
Oftast gå man bredvid någon i 1-2 månader (om du inte har någon tidigare erfarenhet) för att lära sig arbetet på plats. De kurser du behöver, typ subpart Q osv ska arbetsgivaren ge dig.
Jag skulle tro att det är ganska hög omsättning på dessa platser eftersom det just är många piloter som jobbar här stundtals och det är nog en fördel att man inte har ATPL eftersom det är mindre risk att du sticker så fort du får något annat jobb
Jag har ingen aning om hur det ser ut vid CPH/MMX.
Den gamla klichén “hålla många bollar i luften, klara stress, kunna göra snabba beslut och lätt att samarbeta med” gäller speciellt för detta arbete.
Lycka till!
Bumpelibump här lite..
Ingen som har koll på detta?