När går Norwegian i konkurs?
Kanske bara en tidsfråga? Tveksam långlinjesatsning i höst, eller åtminstone biljettförsäljning. I övrigt rätt välfyllda flygplan, men vad har passagerarna betalt för biljetten? Piloter som hotar med strejk för att bli, hoppas jag, anställda av bolaget. Spanjorer som arbetar för jordnötter på en bas som inte existerar. Estländare som är anställda på kontrakt för att vara “finnar”. Proffice i Sverige som får betalt av arbetsförmedlingen för varje rekrytering, och därför skiter i återanställningar av redan godkänd och kvalificerad personal. Arpi, ett skumt bemmaningsbolag skall bemanna resten av Norwegiankabinen. Där får du tydligen betala dina sociala avgifter själv – i det land du nu blir anställd i. Arpi är visst polskt, med förgreningar i Norge. De spanska kollegorna utbildas nu i Sverige, då norrmännen insett hotet och vägrar utföra detta jobb. Nu, helt plötsligt så flygs rena inrikeslinjer i Sverige av utländsk besättning. Norwegian i Norge ersätter fler och fler flyg med utländska operatörer, då de egna piloterna ej vill arbeta på sina lediga dagar.
Hur länge skall BK få dupera det norska folket? När förstår norrmän, danskar och svenskar att detta bolag inte gör annat än att, till vilket pris som helst, sänka sina kostnader för personal. Inte en norrman, dansk eller svensk kommer att finnas kvar i den operativa versamheten om något år – om bolaget överlever så länge?
Pengar flödar in i företaget så länge “maknaden” tror på det. “Fotfolket” har någon romantisk idé om att kunna flyga till New York, eller bortre Asien för ett par tusenlappar. Några få resor per flight kommer att kunna säljas till detta pris, om produktionen mot förmodan kommer igång? Merparten av biljetterna kommer nog att hamna på 5-6000 kronor – ett pris som nog får de flesta att istället boka resan med ett “seriöst” bolag – som tar hand om dig när irregulariteter inträffar.
svar
Jag tippar på 2015-10-01
Så länge ni inte har insyn i verksamheten så kan ni ju fortsätta spekulera…
Undrar hur länge de kan hålla på? Om man förlorar 0,03 NOK på varje flugen passagerarkilometer så är ju ända sättet att överleva att addera ännu mer flygningar och destinationer för framtiden, och sälja dessa biljetter idag. Jag vill inte gå så långt som att kalla det för Pyramidspel, men vissa likheter finns det ju.
Jag tycker också det är otroligt att de inte lyckades komma ur högsäsongen med mer vinst. Är det verkligen sådan hård konkurrens att de inte kan göra bra vinster under perioder där efterfrågan är som störst?
DY beställer 200 737 och 25 787.
Dy leasar väl alla sina flygplan?, inte fasen cashar dom planen vart efter dom levereras?
Snart. Tyvärr. Jag hatar Norwegian, men de har lyckats pressa SAS att sänka sina priser. Det tycker jag är bra!
Hade man golf care eller vad det heter nu?
Att man inte bokar om till andra flyg är ingen nyhet då man väljer att flyga med ex DY eller FR. Frågan var om det hjälper att ha en stor flotta kontra liten. Min mening är att fler maskiner ger fler möjligheter för OP att lösa problem och där med spara pengar. För att dra det till sin spets, vad skulle konsekvenserna bli om bolaget har bara en maskin? Tror ni hajar….
Vad det gäller Gold care kan man säkert köpa olika varianter, men det är oftast inte där problemet ligger. Nu senast i FLL fick DY en bird strike som tog väldigt illa på nosen. Det är INTE delar man oftast har i stock på diverse flygplatser…
En stor orsak till DY förseningar har varit crew duty tiden. En liten teknisk försening blir direkt 12h då crewtiden går ut. Det är märkligt att man inte har crew på stby om man nu slingra maskinerna så hårt.
Ex på de flesta dest i USA finns amerikansk kabin. Varför inte slinga piloter på 48h stop där första dygnet är nga timmar stby i fall att det blir teknik. Skulle det skita sig med rest för dessa piloter så sätt dem på 72h. Det är fortfarande billigare än att betala ersättningar och hotell!
Det finns en hel del förbättringar de skulle kunna göra på OP.
Man kan beställa olika nivåer av Boeings Gold Care underhållsprogram. Mycket eller lite reservdelar, mycket eller lite teknikerresurser. Flygbolaget bestämmer och betalar.
Om man inte vill (eller är för snål för att) boka om passagerarna till andra flygbolag vid problem, så blir det längre förseningar. Det kvittar om man har 200 flygmaskiner. Norwegian bokar INTE om. Det gör de flesta andra bolag.
En sak till…
Efter över tio år på SAS så jobbar även deras OP eller “trafiken” som de kallar sig på Arlanda enligt detta tänk vid irregulariteter…
Fler maskiner kommer i Norwegians fall leda till att fler maskiner kommer per dag att besöka div flygplatser i USA. Det ger OP fler möjligheter, muta maskin och ställa den flighten med minst pax eller låta ex barje avgång bli försenad med ngn timme ist för att försena en flight med förra timmar.
Det sparar pengar i form av antal hotellrum som skall bokas och ev ersättning vid längre förseningar som kan undvikas. Det hela beror helt på tidtabell osv. Men det GER fler möjligheter.
Så Harry och du somv vill somna om kan gräva ner huvudet i sanden istället. Är det tråkigt som köp DY aktier nu innan DOT ger sitt godkännande.
Vad det gäller teknik för övrigt så får man räkna med strul i början. Titta bara på lanseringen av 777…
Sen kan ni gnälla om gold care osv… Det är upp till tillverkaren och ändra på parametrar på no go items om det säger er vilsna själar något?! Det är iaf det som är på g i Norwegian nu, och det är inte bolaget som gör det utan Boeing. Så allt snack om att det skulle påverka säkerheten kan ni lägga mer direkt. Men ett faktum är säkert, den säkraste flygningen är kvar på backen!
Ciao
DY slingar ju sina 787 plan med 2h kortare stopp än t.ex SAS 330.
Att då “25st 787 flygplan” skulle bli ngn bättre situation har jag svårt att se.
Man kommer ju inte ha ngt reservplan ledigt 24H/365 bara för att man har 25st plan. Nej DY kommer även vidare att lida av sina snäva slingningar.
787 planens teknik har ju och kommer vidare att skjuta sönder hela detta LH projekt.
“Lättare att planera vid förseningar” med 25 flygplan? Det här blir för dumt.
Tekniska problem och förseningar kommer plötsligt, de är inte planerade. Vad hjälper det om en flygmaskin får tekniska problem på en utestation, om inte flygbolaget har resurser eller avtal med andra flygbolag, så att de kan boka om passagerarna? De här 24 övriga flygmaskinerna är förmodligen på fel ställe!
Norwegians “går det så går det” affärsmodell, fungerar inte på långlinjer. Det KRÄVS backup, annars utlöser detta kompensationskrav enligt EU261. Norwegian får 300 krav i veckan. Nu tror den gamle Kjos att han skall slingra sig undan dessa. Hans “hjältestatus” i Norge har förvrängt hans bedömningsförmåga.
Det är inget “extraordinärt” att flygmaskiner ibland drabbas av tekniska problem! Tvärtom är det extraordinärt om det ALDRIG händer problem. Kjos kör en affärsmodell som passar för en utopisk långlinjedrift. Detta kommer att sänka Norwegian.
Desto fler nya B787 Norwegian tar i användning desto större risk för konkurs. Kapitalkostnaden för dessa flygplan uppvägs på inget sätt av de utlovade mindre driftkostnaderna.
Driftkostnaderna har hittills varit mycket stora p.g.a den mycket låga tillgängligheten. Man har vid upprepade tillfällen tvingats hyra in ersättningsplan.
Norwegian har också stora krav från drabbade passagerare.
hm, nu har pierre nog inte förstått det hela riktigt. en kaffe tack!
Jo det ska ha 25+ maskiner på LH vilket gör det lättare att planera vid förseningar. Innan en kritisk massa är nådd ger en försening större bieffekter.
Om de klarar sig från konkurs så lär de bli farliga.
Svårt att se om DYngan någonsin kommer att få fason på sina långlinjeoperationer. När patienten saknar sjukdomsinsikt finns det tyvärr inget hopp.
Marknaden för långlinjer från skandinavien finns där, det har dom helt klart bevisat. Men nu när de uppenbarligen håller på att köra slut i kassan, är det nog försent för mitt gamla DYngan-mantra “lägg ner, gör om, gör rätt”. Tyvärr!
Nu ligger det emellertid andra marknadsaktörer i startgroparna med färdiga planer att ta över marknadssegmentet, så helt utan långlinjekonkurrens kommer inte sas att bli 😉
Kassan har minskat från 2,1 till 1,4 miljarder NOK, på bara 3 månader.
http://www.check-in.dk/langdistancetab-paa-en-million-om-dagen#.VE3lrmK9KSM
20 November
Glöm inte att all publicitet är bra publicitet. Titta bara på Ryanair och MOL. Han säger två saker som återigen i fallet Norwegian verkar stämma. Folk har kort minne och all publicitet är bra publicitet.