Skojar Skyways?
Kan någon säga att Skyways skojar med att låta våran linje KSD-CPH ska börja gå via NRK? Att resa från KSD till CPH kommer från måndag ta mer än 2 timmar!
Hoppas Nextjet eller något danskt bolag börjar flyga KSD-CPH direkt för detta är en skandal för oss som reser ofta!
svar
Till Rolf. Jag tror inte att det var KSD -CPH som fick Skyways att gå i konkurs. Tvärt om så har det varit hög beläggning när jag har åkt, och det har inte varit billigt heller. Men i dag går mina tankar till Skyways trevliga personal som har blivit av med sin försörjning. Får hoppas att ni hittar nya och bra jobb snabbt.
Nu slipper ju trådstartaren ta omvägen via NRK till Köpis. Bra va !
Kanske detta kan sammanfatta Skyways huvudproblem,
man har för låg kabinfaktor. 10-20 pax kliver på i staden där solen alltid skiner
sen kliver ytterligare 5 på i “peking” tutti 15-25 pax där man kan ta 50pax.
Man kan producera 50 platser mes säljer bara 15-25.
Klart att det går illa.
Odla 50 äpplen men du lyckas bara sälja 15-25 st, resten får du slänga.
Då får du ta rejältbetalt för dom 15-25 du lyckades sälja och då köpte ännu färre
äpplen……
NU skojar de nog inte så mycket mer iaf…
Det va huvvet på spiken TG ! ! Håller med dig till fullo. Bygg ut BMA och deportera trädkramande stockholmare till Gotskasandön eller något annat avlägset ställe…
😀
De största skämten i flyghistorien är iallafall flygplatserna “Stockholm Västerås” och “Stockholm Skavsta”. Till och med Arlanda ligger ju långt ut på vischan och kan inte räknas till Stockholm, möjligen att den kan heta Märsta Flygplats. Endast Bromma ligger i Stockholm och borde därför omgående byggas ut, det finns möjlighet för staten att tvångsköpa mark kring Bromma om det kan anses värdefulllt för landets infrastruktur. Cyklister och trädkramare kan dricka Latte och leka sällskapslekar på Gotland eller någon annan avkrok så kapitalet får verka i lugn och ro.
Fasiken också, måste jag alltså börja cykla till Arlanda från Stockholm. Får ju stiga upp flera timmar tidigare på morgonen. TG, det är du som är ute och cyklar!
Jens, du har inte varit i USA på länge, va? Finns inget land i världen med fler cyklister i små och mellanstora städer.
LPI
London city!
Lite off topic, men jag har hellre en trottoar eller en cykelbana i stan än en extra fil på en bilväg. Se på amerikanska mellanstora och mindre städer, som enbart har biltrafik -inga bussar eller gång/cykelbanor. Där ser du döda stadskärnor. Det FINNS faktiskt bussar, cyklar och tåg. Man behöver inte till varje pris släpa med sig 1,5 ton bil för att man ska till grannfastigheten eller närbutiken.
Vad beträffar resten av Europa har jag aldrig landat mitt inne i en stadskärna. Var kan man göra det bortsett från Bromma och nedlagda Tempelhof?
Du glömde alla online spel och postkodlotteriet …håll drömmen vid liv 🙂
Idag tror väl hälften av ungdomarna att de ska bli pokerproffs ?
Karlstad har ingen flygplats längre bara så ni vet, Kil däremot har en flygplats som heter Karlstad Flygplats. Om det här katastrofprojektet någon gång ska generera pengar kan man börja med att införa gratis bilparkering och vill man säkra stollprojektet för en längre framtid får man nog dra om järnvägen Oslo-Stockholm så den passerar under flygplatsen och inte strax norr om som den gör idag. Detta är en nödvändighet på längre sikt om man ska locka folk långt ut i skogen för att flyga propellerflygplan. De flesta flygplatser i Europa kan man cykla till från stadskärnan, så nära ligger de. I Sverige lägger man flygplatserna så långt från städerna som möjligt och inför höga avgifter för bilparkering, alltför att försvåra för flyget i hopp om att trafikslaget ska självdö efter ett tag. Man breddar trottoarer inne i städerna och minskar parkeringsplatser. Det enda som detta skapar är köpcentra utanför städerna och en döende stadskärna. Men det verkar vara detta de billösa miljöextremisterna vill ha. Alla ska sitta på kafé, gå på A-kassa och spela gatuteater.
Självklart har det ett samband att folk åker till LPI , ta en titt på avgångstiderna på morgonen.
Det finns inte underlag för att flyga en F50 på sträcken KSD-CPH. Det är en förlustlinje. Vill ni karlstadsbor ha den kvar får ni se till att börja åka sträckan.
Risken är att Skyways förstör både KSD och NRK linjerna till CPH när man gör så här. Skaffa fram en maskin till för det finns underlag för båda. Den som gapar över mycket passar bra in här.
Jovisst har jag åkt med Saab 2000 många gånger (har cert på den) men tycker inte den är tystare än Fokker 50 trots ANC systemet på 2000, kanske likvärdig.
Norrköping och Linköping har varsin flygplats. Men de båda kommunerna har bestämt sig för att samarbeta i denna fråga. Oavsett om du bor i Linköping eller Norrköping är det inte långt till vare sig den egna eller grannstadens flygplats.
Ett samarbete är gynnsamt förutsatt att man kan rationalisera lite. Tex. att man inte flyger till samma destination från de båda städerna. Hade man flugit till Köpenhamn från EN av flygplatserna till Köpenhamn hade det inneburit fler avgångar och kanske större flygplan. Så låter man flygplatsen som blev snuvad på den rutten få något annat spännande resmål i stället. Det är bara Arlanda som förlorar på det.
Från Linköping city till Kungsängen eller vice versa är det faktisk inte mycket längre än mellan Stockholm city och Arlanda. Så låt två halvhjärtade linjer till Östergötland bli en ordentlig förbindelse, det skulle locka många nya pax i ett område på över en halv miljon invånare.
@Tekmek
Dår har du inte flugit S2000;)
Jag vet inte vad anledningen är att det blev en ganska direkt ökning av antalet passagerare på Nextjets flighter efter att Cimber la ner. Kan det vara att NJ har 3 frekvenser mot Skyways 2 så man kan komma till regionen på förmiddagen och stanna här fram till 17 när sista flyget går tillbaka utan att boka ett hotell eller är folk fortfarande besvikna på Skyways sen de sist flög från Norrköping?
Jag har hitills inte åkt med någon bekvämare turboprop än F50.