Skyways Express i konkurs
Skyways i konkurs. Vad ska hända nu?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9258
svar
Självklart kommer inte alla bolag tillbaka från konkurs, men titta bara på Nordic Airlinc som blev Nordic Leisure som blev Nordic Airways som blev Air Sweden som nu verkar bli Nordic Air Sweden.
Swedline
Goodjet
Coast Air
Air Nordic
EEE
Facit, facit! Hur många flygbolag som gått i kk har kommit till baka???
Spanair = nej
Cimber = nej
Malev = nej
Flyme = nej
Falcon = nej
Sterling = nej
Detta är så tråkigt.. Om någon vill köpa upp bolaget kommer de anställda kanske bli erbjudna kontraktsanställningar med bas där de inte vill vara. Lönerna kommer vara lägre, folk får sälja sina hus och flytta in i hyresrätter om de inte har sparat ihop en bra summa pengar för att köpa en villa.
Jag blir less när svenska bolag (även utanför flyget) bara faller som dominobrickor. Har vi inte mer att komma med här i Sverige än trä och järn?
Vad jag rekommenderar flygsugna tonåringar (som jag själv var för inte så länge sedan) är att satsa på något annat om ni inte vill jobba utomlands hela livet med stora svårigheter att leva ett normalt liv med familj och vänner. Det här är ingen hållbar bransch i vårt land. Segelflyg för skojs skull.
Sverige är för litet, tyvärr. Lönerna är för låga för att piloterna ska klara av att betala av sina studielån och på samma gång för höga för att många flygbolag ska kunna gå med vinst.
SAS kommer också att dö ut snart. På grund av dålig planering – > För höga kostnader på personal och material. För lite intäkter.
Amapola ägs fortfarande av Salenia. Skyways ägdes av Mansvell Aviation registrerat på Cypern. Om det bli rekonstruktion eller inte återstår nog att se. Kanske blir det någon ny konstellation någonstans som öppnar upp till sämre villkor än de Skywaysanställda hittills haft, kanske med stationeringsort utanför Sverige. Sverige är ju inte känt för att ha några seriösa aktörer i flygbranschen.
Kommer det bli rekonstruktion eller?
Hur blir det med Amapola då? dom som flyger för poster bland annat.
Har inte dom samma ägare, eller samma ledning iaf som Skyways?
Som tidigare skrivits i en JZ tråd efter cimber vände ryggen upp för någon
vecka sedan:
Köp inga årskort eller buntbiljetter på Skyways !
Snacka om pilotinflation. Vart ska alla ta vägen?
När ska det vända uppåt i svenska flygbranschen? Vi ser hur allt blir sämre och sämre. SAS med statligt stöd gör ju inte saken bättre.