Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS lille “Gris” som ingen vill ha!

Tråden startades av Pig

http://di.se/Artiklar/2012/5/30/268810/Lilla-grisen/?sr=23&tr=304738&rlt=0

Publicerad den 2012-05-30 21:22
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

joflin
2012-06-04 21:03

FW: Till N ( kopia till Hubert) om likadana grund-motorer, dvs CFM56-7 som är ifrån ett världsledande amerikanskt/franskt konsortium. Men kommersiellt/operationellt olika motormodeller i lilla 737NG-600 gentemot de större Boeing_NG…7…-900 -motormodellerna.
Alltså, prislappen på chiptrimningen är från motorfabrik beroende på flygbolagets operationella behov. Får sedan inte ändras på linjen ( även fast det säkert är tekniskt möjligt). Har för mig att dessa “…-7B”-grundmotormodeller varierar i dragkraft mellan 24 tusen punds jetDragkraft och 29 tusen. Finns säkert också lite nyanser i modifieringsstandard mellan de största B737-900ER-fabriksinstallerade motorerna ( som väl lär behöva mest certifierad dragkraft), vilket skulle kräva tungt verkstadsbesök att åstadkomma för de eventuellt relevanta -600-originalmotorerna som ju är 15 år gamla.

Bästa kommentaren
2012-06-04 16:10

Och vad är andrahandsvärdet på Sas A340? Ett flygplan som aldrig blev populärt trots olika versioner (-200/-300/-500/-600) och som inte inte längre tillverkas.

EMA
2012-06-04 12:33

Jag har en 47 tums tv inköpt 2010, tror att andrahandsvärdet på den är lika med noll, men den fyller sin funktion både idag som 2010 och kommer så att göra många år till. Nu har DI fått ett nytt uppslag till morgondagens nummer.

Hubert
2012-06-04 12:30

Till N Nej dom har likadana motorer,inte samma.

klubbflygar'n
2012-06-04 12:16

Om det liknar en klubbflygsverksamhet är det ju effektivt så det förslår, klubbflyget är ju det enda som går ihop ekonomiskt just nu.

Bertil
2012-06-03 16:13

Det var en ovanligt korkad artikel. Detta flygplan är alldeles utmärkt på många av de rutter det flyger. Det spelar väl inte så stor roll om det har ett dåligt andrahandsvärde om man inte behöver sälja det. Man skall inte låta ekonomer få styra för mycket för då blir resultaten därefter. Vill man lyckas få det riktigt dåligt skall man även blanda in en analytiker, då är man definitivt helt borta ur verkligheten.

N
2012-06-03 01:44

Har -600 samma motorer som -700/800?

Björn Näsström
2012-06-01 20:30

Boeing trodde nog inte att det skulle bli bara 69st -600 när -500 sålde 389st.
-300 var ju förra volymmodellen faktor 3 vs -400 men när det gäller NGs så är förhållandet -700 vs -800 det motsatta.
A318 finns bara i 80 exemplar också.

Yo
2012-06-01 09:43

Du verkar ha helt klart problem . många med mig är innerligt trött på allt säljande, spekulerande och mycket oinsatta skrivande på all form av dagspress , i många fall skrivet av folk som inte har någon form av ekonomisk kunskap , i bästa fall verkar de få ihop 5 + 5 på en miniräknare.
SAS har till exempel erhållit 3 miljarder från svenska staten vid endast ett tillfälle , nettobidraget under 70-80-90 tal överstiger det beloppet med vida tal.
Att det kämpar som många andra nationella flygföretag är också en realitet.
Märk väl så flyger inte svenska staten alls med SAS i samma utsträckning som till ex finska staten eller franska staten. Många med mig hade gärna sett att det hade privatiserats under sent -90 tal , statligt ägande med dess företrädare i styrelse är inget att önska , känner du till Anitra Steen och hennes år som svensk statlig styrelse representant säger nog det en hel del.

Den förmodade tråkigheten för dig är att SAS kommer existera några år till.

Intressant!
2012-05-31 13:03

Många på SAS som har problem!
Man är inte störst och bäst längre!
Reagerar negativt på precis allt eftersom SAS idag liknar en klubbflygsverksamhet.

Man vill hänga DI för att de inte skriver snällt nu!
Man undrar varför man inte klagade på dom förut när man kom med köpråd för att SAS var lågt värderade och flygbolagen slogs om SAS som en munsbit!

Kan man nu inte ens sälja dessa 737:or har ju SAS nästan inget av värde kvar mer än att man har gjort enorma förluster genom åren!

ln
2012-05-31 12:14

Nu är väl DI inte direkt kända för att vara en objektiv granskare av SAS. Och förstår inte artiklens relevans. Flygplanen skall ju inte säljas.

John Doe
2012-05-31 09:36

Det finns andra parametrar än försäljning
Idag i flygbranchen så kan reservdelar vara mer värda en ett komplett flygplan
vilket gör att skrotning och “kannibalisering” kan vara mer lönsamt än försäljning.

Yo
2012-05-31 09:22

Rätt intressant att se hur en person och dennes fru driver någon slags personlig vendetta mot ett enskilt företag , det tråkiga är ju att det finns en massa okritiska personer som tror blint på vad som sägs bara det presenteras i media , ex nyheter eller tidningar , en egen uppfattning eller kritisk uppfattning lyser ofta med sin frånvaro. Att en nyhet ofta är vinklad eller har ett annat syfte bakom , denna tanke verkar det vara få som slås av.

Kulan
2012-05-30 21:53

Som vanligt. Man skulle profilera sig och köpa en maskin som alla andra i branschen inte ville ha. Bra jobbat, ingen vill köpa dem.

asdasd
2012-05-30 21:30

Varför starta en tråd om du inte har något att säga utan bara länkar till samma nyhet som alla kan se på förstasidan? :S

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500