Flyghaveri i Stockholm!
Något som vet något mer? Hört att det precis har störtat ett flyg utan för Kallhäll västerort! 2 personer ombord tydligen, antar att det är ett litet flyg!
/Alex
svar
Är det någon som har INFO om vad som hänt??
Zone
Vad har du för underlag för att det flygs mer med UL än med “PPL”-plan.
Jag säger inte att det är fel, men mitt spontana intryck är att det är tvärtom.
Själv har jag PPL och flyger mest PA28. Mitt intryck av PA28 är att det är mycket lättfluget. Samtidigt ha jag intrycket (rätt eller fel) att en del UL-plan är svårare att hantera, samtidigt som det krävs mindre utbildning än PPL.
I just detta fall satt det en instruktör med åtskilliga tusen timmar i flygplanet. Instruktören har tusentals timmar på just den flygplanstypen men även stor erfarenhet från PPL, både en- och flermotorflyg. Jag har själv flygit med honom flera gånger och han var en god vän till mig. Om inte han kunde reda ut situationen vid motorbortfallet så tror jag inte någon annan heller hade gjort det. Jag har själv instruktörsbehörighet i UL och har ca 500 timmar som flyglärare på en- och tvåmotorflyg. Dagens UL är mycket säkra flygplan men olyckor och motorbortfall kan hända i alla flygplanstyper. Men det är riktigt att det har hänt för mycket olyckor med UL-flyg på senaste tiden. Men i jämförelse med PPL bör ta hänsyn till att det flygs mycket mer UL än PPL. Det vi måste göra är att lyfta säkerhetsaspekterna inom flygningen med bättre skolning och erbjuda vidareutbildning till befintliga piloter. Flygning är absolut ingen extremsport med höga risker. Riskerna är oerhört små om man gör rätt – det är konsekvenserna som är stora.
UL är ett svart kapitel inom flyget! Med alla dessa hverier som beror på dålig utbildning, bristfälliga regler, klena konstruktioner, övervikt och kanske framför allt att väldigt många UL-flygare struntar fullständigt i de regler som finns! Bland annat så finns det många exempel hemgjorda reparationer och modifigeringar på UL-plan som inte alls är godkända på något sätt.
UL är inget hållbart alternativ till det normalklassade flyget! Det som behövs är utveckling av bränslen/bränsleförbrukning och slopad straffskatt på bränsle så att de som är seriösa flygare kan flyga normalklassat till rimliga priser och därmed kan vi förbjuda UL.
Otroligt vad många oinsatta det finns som utrycker sina åsikter! Ta reda på fakta och tro inte på allt ni läser i sensationspressen! Tänk på att varende liten flygincident rapporteras i riksmedia, i stort sett. Hur skulle det se ut om varenda bil eller mc olycka rapporterades i rikspressen, det hade blivit spaltmetrar!!!
Nä, de e bäst vi förbjuder bil- och mc körning, det är alldeles för farligt. Eller så måste vi ha ett regelverk som gör det så krångligt och dyrt att ingen kan köra längre.
Så bara ta ifrån folket dess frihet, alla ska åka kollektivt så kan staten kontrollera allt…
Olycker kommer alltid att hända, det är ofrånkoligt. Men det är friheten värd många ggr om, vem vill leva i ett säkert men ofritt samhälle!? Vi kommer alla att dö, glöm inte det, frågan är bara hur och när…
Luften ska va fri!
Stäng Frölundas UL flygfält NU! Innan någon får era mopeder i huvudet!
/Kungsängenbo!
TG: Låter verkligen inte som att du är flygkapten, då hade du nog velat gynnat privatflyget i sverige istället för att göra det mindre möjligt att utöva, så det där fantasikravet är inte verklighetsförankrat alls.
Många Jet och Turboprop piloter i kommersiell trafik har inte ens sin SEP behörighet kvar så de får inte ens spaka en C172, PA28 eller än mindre än UL-B kärra.
Här har kärran drabbas av motorstörning och piloten tvingats nödlanda och omkom tyvärr.
Motorstörning kan, har och kommer att drabba flygplan såväl privata som kommersiella. Vakna och lev i verkligheten!
Sen finns det regler för att att ta med passagerare på både PPL och UL-B som är rimliga.
Har man inte gjort 6st start och landingar inom 90 dagar får du ej ta med passagerare. och UL har desstum att man skall flyga 10h egen träning innan man får ta med passagerare efter man fått certet.
Fantastiskt att inte tex bil eller motorcykel uppmärksammas som är mycket farligare. Där kan en 18 årig grabb sätta sig i pappas bil full med kompisar direkt efter uppkörningen och blåsa 180km/h efter vägen. Och där har det hänt många olyckor med dödlig utgång, men tyvärr är det knäpptyst.
Skulle det vara lika svårt och samma regelverk för att ta ett PPL eller UL-B certifikat och maskin underhåll för flyg som för bil, så skulle man få bort 80% av alla trafikanter och bilar från vägarna!
Det bästa man kan göra för att komma tillrätta med haverier inom privatflyget är att ställa krav på flygtid per år. För att hålla ett cert gör många PC istället för att flyga sina 12 timmar. 12 timmar är dessutom väldigt lite. För att vara i rimligt flygtrim behöver man flyga kanske runt 50-100 timmar per år. Det bör absolut ställas det kravet om man tänker flyga passagerare med ett UL cert/PPL. Detta utesluter många av ekonomiska skäl att kunna flyga som privatpilot men har man inte råd att flyga tillräckligt mycket för att hålla en säker nivå är det kanske bättre att åka med någon annan pilot eller ägna sig åt modellflyg/PC-flygsimulator.
/Flygkaptenen
För en som inte är så insatt… Vad är det som är så farligt med UL?
Sinnessjukt att man får ta med passagerare som tror att det ska vara säkert. Jag är pilot och skulle aldrig sätta mig eller någon familjemedlem i en sån maskin.
Om man är 2 ombord på dessa UL få får man inte vara en tjockis.
Maxvikt är väl 450 kg och en eurocub väger väl 250 kg
Inte mycket kvar till fuelen. Men som jag fattat det så skiter de flesta i reglerna
och flyger regelmässigt med övervikt.
@ STOP!
Om det nu är ett så gigantiskt problem med UL haverier kanske det också är dags att förbjuda trafikflyget och motorcyklar? Tre haverier i kommersiell trafik med många döda förra veckan, vi pratar flera hundra… Hojjar bränner ju av vägen var och varannan dag.
Det kanske är på sin plats att studera händelseförloppet innan man utbrister i krav om generella förbud?
UL är visserligen något överrepresenterade när det gäller haverier, men det är också stor skillnad mellan olika UL flygplan, så att klaga på materielet är inte alltid befogat. Utan att veta några detaljer i det här fallet, så innebär det alltid en risk när man försöker vända tillbaka mot fältet. Gör man detta på för låg höjd med för låg fart är katastrofen ofta ett faktum.
Oavsett orsak så är detta ett tragiskt och antagligen helt onödigt haveri med dödlig utgång.
Vad ni svamlar…
Förbjuda är fel väg att gå då det finns dom som totalt struntar i lagar och paragrafer. Det man vinner på i längden är utbildning, Luftfartyg skall underhållas korrekt av folk som kan, och skall flygas korrekt av folk som kan… UL i sig är det inget fel på, det är hur dom opereras…
/Grease Monkey
Ett stort misstag som många kan göra är att vända tillbaka till banan för att landa!
Jag säger inget om det inträffade vid detta haveri för jag känner inte till något om händelsen.
Många som får problem vänder tillbaka och kan förlora både fart och höjd och flpl kan till och med gå i spinn på vägen tillbaka för man skulle bara landa där man startade!
Något av det sämsta man kan göra vid ett sånt problem!
Beror på massa olika faktorer hur man gör det och om det finns förutsättningar för det?
Varför ska vi vara rädda om UL om det tar livet av människor? Det finns de som inte känner till riskerna med att flyga UL och följer med som passagerare för en trevlig flygning. Det är experiment nivå på hela skiten. Börja med att förbjuda passagerare.
Svar till Alex: till 99% samma teori som PPL, minst 20h flygning på UL, 45h PPL. De flesta har 35+h när de tar sitt UL.
Mycket liten skillnad på UL och PPL om man bortser från konstruktionen på flygplan, max 450kg mtow.
UL-B certet skall vi vara rädda om då det är räddningen för privatflyget i sverige.
Svar till pilot: Hur vet du att det inte var handhavandefel?
Inget fel på UL.
Det var en Eurocub.
Det är motorproblem som orsakade det.
Inte pilotens
Håller med det är allt för mycket olyckor, skulle verkligen vilja veta typ och VARFÖR?!!
Sen måste man ta en titt om det är så att det är kanske “för enkelt” att bli UL pilot?
Det är dags att myndigheten tar ett djupdyk i den ultralätta verksamheten, det är för mycket olyckor. Tillåt inte passagerare i den experimentella flygverksamheten. Det är för dålig säkerhet!