Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SPU något att ha?

Tråden startades av Anders

Har hört många ris och ros om SPU på Säve. Tagit beslut att gå TFU och står i valet om jag ska göra det i Stockholm eller Göteborg.

Publicerad den 2012-06-08 09:56
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

2012-06-10 19:29

De brittiska exemplen jag har kollat på kostar minst 500tkr (ofta mycket mer) mer än motsvarande certifikat i Sverige, och då ej inräknat kostnaden för att leva två år utomlands. Och även då är det inte någon skriftlig garanti.

De som har kadettprogram utomlands brukar kräva att man behärskar språket, i vissa fall erfordras även medborgarskap och då även värnplikt. Du får nog komma med lite exempel för jag har lite svårt för att förstå hur du menar.

Det känns för mig lite onödigt att punga ut med en miljon kronor för ett enkelt fATPL för att få förtur till jobb där man dessutom måste pröjsa TR.

Jag skulle hellre lägga pengarna på ett mycket billigare cert från flygklubbar och mindre fancy skolor och sedan köpa TR och tid för resten av pengarna som man har sparat.

@naiva människor
2012-06-10 17:56

Det finns kadett-program utomlands som har samarbete med olika flygbolag. Det är ju klart, man måste först platsa in på ett av dessa innan man ens får betala för sig o det är inte alla som gör. SAA har som konstaterat inget att komma med än tomma löften precis som de andra flygskolorna i Sverige. Vi pratar inte om jobbgaranti utan åtminstone om goda chanser till anställning efteråt, och då är det på flygskolans bord det ska ligga. Annars står man där utan nån som helst plan B, hur smart är det? Men att inte ens ha en livlina när man gått ut är bara omdömeslöst.

Säljer dom bara utbildningen men inget annat så leta vidare.

Ni som ändå tror att det kan vara en bra idé att satsa, bara man har tillräckligt med “god vilja” så tänk om. Dags att inse att detta tankesätt kunde fungera på 70-talet, inte idag. Med tanke på att lönerna/villkoren idag inte är dom högsta och dessutom är på väg drastiskt neråt så är inte risken värd att ta jämfört med hur det var förr. Rent idiotiskt. Det enda som håller hoppet uppe är historierna om avtalen från förr som lever kvar. Gissa vad det är flygskolorna lever på!

2012-06-10 16:08

Till signaturen @naiva människor,

Flygbolag som kör endorsements med jobbgarantier hör till en svunnen tid. Det är ytterst få skolor som har möjligheten att hjälpa till med jobb efteråt. Mig veterligen är det ingen i Sverige som gör det förutom MPL-programmet.

Det är hårt arbete, networking och en massa tur som gäller.

Greta
2012-06-10 12:19

Så vilken skola kan ge dig jobb efteråt? SAA? BS, har många vänner som gått den dyra vägen via dem, på sin höjd kan man få en intervju på Ryan. Men surprise surprise det fick vi som gick den billiga vägen också…

@naiva människor
2012-06-10 09:23

Fattar inte hur dessa privatfinansierade utbildningar som inte kan hjälpa till med jobb efteråt kan få hållas. Det svåra idag är att få jobb, inte att utbilda sig.

Har du lite hjärna, sök en utbildning som har kontakter med flygbolag och som har vädligt goda chanser att hjälpa dig att få ett jobb hos ett konkret bolag. Annars är det bara tomma löften och billigt snack! Ställ frågan till flygskolan, “hur hjälper ni till med jobb?”. Om du får en massa tomt prat tillbaka om att branschen ser ljus ut, bla. bla. bla. så har dom inget att komma med. Du vill inte gå ut, inse att skolan inte bryr sig ett dugg om vad du gör efteråt och sen stå där själv. Inte om du investerar dom pengarna det är frågan om här.

Till dom som tror det är lugnt bara man har en “bra personlighet”. Vilken arbetslös pilot idag tänkte när han började utbilda sig: “tusan, jag har en rätt så dålig personlighet, men det ska nog gå bra ändå.”?

delad
2012-06-09 23:58

Måste nog rosa spu och risa flyguppdraget.
Har gått på båda skolorna och kan ju bara säga att spu är proffsigare.
De har skitduktiga lärare både teoretiskt och praktiskt.
De har samarbete med en bra maintenance verkstad men personal på plats som alltid ställer upp om man undrar något tekninskt.
Och framför allt moderna och fräscha maskiner så man kan koncentrera sig på det man är där för och inte behöver vara skraj för man får en spak i näven mitt under landning.

Hans
2012-06-09 01:54

Kör PPL på klubb, teori på tex Flygteoriskolan samt sedan Kungsair i Norrköping. Det är nog bland det billigaste du kan göra! Kungsair är billig men finns nog ingen som tycker att de gör ett dåligt jobb. Dessutom får du flyga all tid, glöm sim för IR-delen. I Nörrköping flyger man…

Integrerad?
2012-06-08 23:04

Olsson, SPUs utbildning är modul! Kolla upp fakta innan du svartmålar saker och ting!

Jag gick hela utb på SPU och var nöjd. Flöt på bra, klar på 18 månader och jobbar på ett bolag nu!
Kör hårt!

Utbildare
2012-06-08 21:32

Till dig som skriver att Backamo har proffsigaste utbildningen.. Det visar bara hur lite du vet om detta.

Kan dock hålla med om att de har ett lågt pris, skilj dock på lågt och bra pris. Du får precis vad du betalar för i den här branschen!

YH kommer visa lite mer på vilka skolor som håller hög kvalitet på sin utbildning överlag.

Sant att bolagen inte bryr sig jättemycket om vilken skola du gått på men det märks ju såklart i din kunskap och dina färdigheter. Där märks det tydliga skillnader kan jag lova..

Modul
2012-06-08 19:11

Håller med föregående. Idag är det av väldigt liten betydelse vart du tagit dina cert. Så ta certen så billigt du kan!
Du ska givetvis söka det bästa alternativet vilket också är gratis: TFHS. Under tiden du söker dit tar du ppl på klubben för att spara tid om du inte kommer in. kolla skolpriser på klubbar också. Kan diffa mycket i timhyra av plan och lärararvoden.
Att få ett jobb i Sverige idag krävs : mycket tur, kontakter, eller rating på typen.
Men om du är en vettig person och verkligen vill bli pilot är jag övertygad om att du kommer få ett jobb förr eller senare. Lycka till!

KRIHAN
2012-06-08 18:27

Flyguppdraget Backamo har proffsigaste utbildningen + bra pris.

Olsson
2012-06-08 12:48

Tycker det är galet att betala så mycket pengar för en intigrerad utbildning. Gå modult, så har du kanske råd med en rating sen istället.

Ta PPL på flygklubben

ATPL på Flygteoriskolan, eller gratis på TFHS om du läst fysik B

CPL/ME/IR vart fan du vill, 200.000 på SAA, SPU, i USA osv.

Där har vi ett prisvärt upplägg.

Läget
2012-06-08 10:58

Jag pratade med många flygskolor och tycker att SPU var ett bra alternativ för att få stanna i södra Sverige och plugga.

Platsen spelade roll för mig.

Olle
2012-06-08 10:40

@Master

Seriöst. Flyget är en tuff branch. Men att hålla på och svartmåla i det oändliga är ganska trist. Det finns många “piloter” som är arbetslösa. Det är fakta. Det är många som “köpt” sig utbildning utan att egentligen ha här att göra. Det är fakta. Folk i allmänhet kommer inte flyga mindre. Det är fakta. Är du duktig, social och har den kompetens som behövs kommer du att få ett jobb. Det är fakta.

Master
2012-06-08 10:07

Vad är en utbildning värd utan arbete?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500