Hur mycket drar ett flygplan?
Jag är intresserad hur mycket bränsle olika flygplanstyper drar.
Ni som flyger de olika typerna av flygplan kan väll berätta vad ert flygplan drar i timmen på level eller om ni har något snittvärde.
Det skulle vara kul om vi fick ihop en listning för att kunna jämföra.
svar
SAAB 2000 . Våran produkt ligget på ett snitt värde av 1200kg i timmen räknat på hela flight envelope.Tänk på att dela detta med 50 pax då får man ett verkligt värde man kan förhålla sig till. I Jet prop segmentet opererar vi snabbast i hela världen, Om vi skulle sänka farten till ATR speed kommer vi också ner till dessa flygplan’s lägre konsumtion.Med en driftkostnad på 60000 Skr i timmen är vi billigast i klassen.Vart du skall åka har ju stor betydelse i vilket flygplan du sitter i,än så länge är det ingen som pendlar på Mora med en 737. Mvh Janne.
Man kan enkelt räkna på ett snitt på ca 5000kg i timmen.
Första timmen med stig inräknat ca 7500kg och sista timmen med plané ca 2500kg.
Jag har visserligen aldrig flugit C172 men en gissning är att den drar omkring 30-35 liter per timme.
När det gäller tankning kan det nog variera en hel del mellan stora och mindre flygfält. Visingsö t.ex. har ingen tankningsmöjlighet alls.
Man bör också kolla innan man man flyger till ett fält för att tanka, om de har den typ av bränsle som man behöver. De typer som finns är 91/96UL(unleaded), 100LL(leaded) och Jet A1. En del plan kräver 100LL medan andra kan tankas antingen 91/96UL eller 100LL. Dieselmotorer kräver Jet A1.
På en del mindre fält krävs kontanter.
Jag var med om en udda händelse på Mellingeholm (Norrtälje) där flera maskiner på väg till Finland mötte dåligt väder och tvingades landa på Mellingeholm. Någon frågade till och med efter landning om det var tillåtet att landa. Flera hade bara Euro, så jag tvingades ta betalt i Euro i stället för kronor. Jag tror att jag gick med förlust på de affärerna, men man får vara lite flexibel. Nästa gång kan det jag som sitter i skiten.
Tack för svaret. Intressant.
Priserna har sänkts en del under året så idag ligger en liter Jet A1 på ungefär 7kr beroende på vilken flygplats du är på, och en liter 100LL ligger på ungefär 20kr. Går alldeles utmärkt att betala om du har kreditkort. Cash i handen är inte accepterat längre så vitt jag vet.
Observera att jag nu pratar Shell priser eftersom jag jobbar åt dom. Andra bolag/försäljare kan ha andra riktlinjer. Och så är det olika priser från flygplats till flygplats.
Vad kostar flygbränslet för en privatperson per l för en Cessna?
Hur tankar man en Cessna tex 172 tex på en flygklubb och hur betalar man…
Tycker den drar rätt mycket per timme men per mil blir det kanske inte så mycket.
Liten maskin lilla Cessnan ligger på 20-25 liter i timmen (16-20 kg/hr).
B747-300 (classic) 14 000 KG de första timmarna,,, sedan när den e tom typ 10 000kg /timme
det går att peta i 162 000 kg bränsle,, tror att 400 tar 10 ton i tail tank då blir summan 172 000KG bränsle…
-Det e väldigt många lbs,,,,
I princip tar jumbon 2 st fullastade 737 i bara bränsle…
-Vi pratar stora grejer med massa torque,,,
-Jag har full förståelse att SAS blev skogstokiga när de såg Tj – Jumbojettar..
Here is a comparison showing fuel burn for aircraft weight at various altitudes for an MD-83 with JTD9-219 engines. (Lbs/hour)
150,000lbs
FL350 – N/A
FL310 – 7008lbs
FL270 – 7348lbs
130,000lbs
FL350 – 5946lbs
FL310 – 6268lbs
FL270 – 6404lbs
110,000LBS
FL350 – 5192lbs
FL310 – 5332lbs
FL270 – 5364lbs
Den var bara ganska bra, så vad drar en MD-83 i timmen på cruise.
Här är en ganska bra länk:
Hur mycket drar en md-83 på level cruise?
B738 c:a 2400kg/h på cruise
tunga maskiner med hängande lökar drar mer i början och mindre under decenden,så mao en gammal kärring som 747classic drar max 13ton vid Mtow o typ 9ton vid 250 ton .. rätt ska va rätt
C172 diesel drar runt 20l per timme med runt 75% effekt
Användaren TRS6U skrev i tråden “Hur mycket blöder Norwegian Long Haul?” att B787 drar ca 40 ton för att flyga 4800nm (889 mil ca)
Hur är det med B787 och A350? Någon som vet hur mycket dom drar?
Saturn V-raketens första steg förbrukade 2000 ton bränsle på 150 sekunder vilket innebär drygt 13 ton bränsle/sekund.
Cessna Citation, affärsjet ca 2l/nm, min båt drar ca 4l/nm!!
Ja, jämfört med andra trafikslag så är flyget hyfsat bränsleeffektivt på långa och medellånga sträckor. Så på så vis kan flygtransport framställas som ett miljösmart alternativ. Dock tar detta resonemang (som ofta presenteras i form av bränsle per passagerarkilometer) inte hänsyn till flygets totala utsläpp i förhållande till vad som är hållbart och inte för miljön. Det är som att bara prata bränsleförbrukning utan att undersöka hur stor tillgången (eller begränsningen) på bränslet är. Att endast jämföra transportslag osynliggör huvudfrågan = att vi antagligen redan idag släpper ut mer än vad som är nyttigt för planeten jorden. Det krävs mao att vi lyfter blicken innan vi skyller ifrån oss miljöbovstämpeln 😉