Iber World konkurs
Så var det dax igen, Iber World har nu gått i konkurs.
IWD flyger en hel del produktion åt skandinaviska turoperatörer,
bl a. Fritidsresor och Ving.
svar
Vilken tur för dig att du har ett nytt jobb?
Lycka till!
Det slutliga svaret har kommit. Barceló har köpt Orbest men endast det portugisiska AOC, så det spanska AOC går i konkurs. Barceló kommer att behålla 1 av de 3 A330 och 1 av de 6 320. Resebyråerna vibo kommer också att köpas till viss del. Resterande delar av Orizonia går i konkurs.
Orbest:
Bra att du har ett annat jobb, du ska se… 🙂
TQ, lyckligtvis (tyvärr) har jag redan ett annat jobb inom flyget och startar redan nästa vecka. Det jag säger är ej vad jag tycker och tror utan den informationen som vi direkt har. det kom en komunikation för 15 min sedan och slutsvaret kommer nu om cirka en timme. Din information från England må vara rätt eller ej, min information är direkt från de som rör i trådarna. Om någon timme kommer jag med senaste uppdateringen.
Orbest
Du skall nog se dig om efter ett annat jobb för det finns inga informationer om annat än just konkurs för hela gruppen. Jag har en kontakt i den brttiska luftfartsmyndigheten och de enda uppgifter de har fått där är att det är slut, finito, kaputt, the end.
Trist men sant fast det hindrar ju inte dig från att tro något annat!
Idag har CUN- MAD EZE -CCS BCN-LEI TFS-BIO TFS-GRX TFN-AGP gjorts. Alla charterflyg är inställda tillsvidare som tex LPA-JKG som borde gjorts idag.
Det pågåe intensiva förhandlingar med Barceló som vill köpa flygbolaget Orbest samt resebyråerna Vibo, resterande delar av Orizoniagrupper går i konkurs. Går förhandlingarna igenom klarar flygbolaget sig annars går hela gruppen i konkurs. Ni kan tro på vem ni vill t.o.m springande döda höns men flyger det gör vi ännu.
Det är väl som med alla höns: de springer fast de är döda!
En helt obegriplig tråd. Enligt myndigheterna står maskinerna på marken och man ansöker om konkurs men enligt en anställd är allt precis som vanlig…
Spanien…
Det flygs fortfarande idag. Vi väntar pa svar från Barceló som vill köpa delar av Orizonia, nämligen Orbest och resebyråerna Vibo.
Det är alltså åter bevisat att de anställda förtränger sanningen alternativt är de sista som får reda på den.
“Orbest files for bancrupty”
Hej, jag arbetar på Iberworld som numera heter Orbest sedan may 2011. Själva fygbolaget går ej back utan har en rätt så andständig ekonomi mitt i krissituationen som finns i Spanien. Tyvärr tillhör vi turistgruppen Orizonia som har bland annat hotell, resebyråer m.m. Det är resebyråerna som drar dålig ekonomi och då dras vi alla andra delar med i detta problem. Sedan december har det funnits en strid mellan företaget Barceló och Globalia (som äger Air Europa, och har en knagglig ekonomi dom med) I sista minuten gav Globalia ett bättre bud men eftersom Globalia är direkt kompetens till Orizonia och både bolagen är i princip lika så har Spanska staten gått in för att kontrollera att sammanslagningen följer kompetensreglerna. Globalia har gett 15 miljoner till Orizonia i väntan på svar från staten. I fredags tog kassan slut och man beslutade att stoppa produktionen eftersom Globalia ej går in med mer pengar. Alla flyg stoppades, men sedan valde man att gå vidare under helgen i väntan på nyheter denna vecka som kommer. Det ända inställda flyget har varit CUN som Air Europa tagit över. Under denna vecka som kommer ska det förhandlas om uppköpet, beroende på vad som händer blir det konkurs eller uppköp.
Enligt Ving:
“Orbest står på randen till konkurs, enligt Canariajournalen rapporterar NTB från Norge där resenärer påverkas på samma sätt”.
Håller med TQ till 100%
Emil
Skit i kritiken, du verkar nyktrast av många i din analys!
@Emil. Största varningen med dig tycker jag är din tillsynes oförmåga att inse när du inte har rätt och din desperationen över att få sista ordet även om du inte har något vettigt att tillföra. Detta tycker inte jag är förenligt med arbete ombord och allra helst inte som pilot. Bra att du valt en annan karriär!
@Kutas
Oftast är det de anställda i bolaget som sist verkligen får reda på hur det är ställt. De misstänker ofta vad som är i görningen men lever i förnekelse. “Det löser sig (nog)!” Jag har själv varit med om det och har av den anledningen valt att lämna pilotyrket för en tryggare karriär på marken.
Det enda som har stått i media är att Orbest ställt in trafiken pga ekonomiska problem, inte att de har gått i konkurs. Flygningarna ställs in eftersom de förmodligen inte längre har kredit hos bränslebolagen. Tyvärr är det så att konkursen ofta blir ett faktum inom ett par veckor om man inte få tag på nya investorer.
Sedan har AOC och callsign inget med varandra att göra. Det finns ACMI-operatörer som naturligtvis har ett AOC men ingen egen trafik och därför ingen egen callsign. Ett annat, av researrangören inhyrt bolag, utför trafiken åt Orbest i deras namn. Man gör så eftersom det blir det knas i bokningssystemen annars.
Så visst! Tyck gärna att jag snackar skit. Det kan jag ta. Tyvärr tror jag inte din polare blir lyckligare för det. Det är ju inte det första spanska bolaget som har fått ekonomiska problem i en i övrigt mycket klen spansk ekonomi. Det är tyvärr darrigt i hela Europa.
Orbest in suspended operations, enligt brittiska luftfartsverket.
Just nu är en orbest på väg från lpa till sdl
Slump eller inte. Orbest är inte i konkurs och fortsätter flyga än så länge.