Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Amazon i Sverige kan rädda Kjula flygplats

Tråden startades av Christian

Om man bara utgår från placeringen av det lager där Amazon ska vara verksamma, så kan man inte kan få en bättre plats vid flygplatsen. Jag tror givetvis att de har strategiskt planerat detta eftersom man vill kunna nyttja flygplatsen. På sikt flyttar väl DHLs fraktflyg in i området och lämnar VST, då DHL också bygger lokaler i Eskilstuna logistikpark. De är alla välkomna till EKT. På längre sikt stänger man ner både VST och NYO och etablerar ett riktigt flygplatsområde av EKT. Lågprisflyg så som fraktflyg och flygskolor är alla välkomna. Bättre samla ihop allt än att ha 5 aktiva Stockholmsflygplatser.

Publicerad den 2020-08-16 14:12
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

sv thomas
2020-08-18 12:55

Vem har pratat om nedskärningar?

thomas
2020-08-18 11:03

Det ska bli kul att flyga igen nu på Lördag med Emirates
och stiga av i bastun nere i DXB,
man bör inte hamna på remoten.

thomas
2020-08-18 09:50

Det är Emirates som skurit ner en 30% av bolagets kapacitet, de utvärderar nu hela sitt linjenät för att mata sin transfer trafik från high yield länder.
Tony på Etihad har redan innan coronan sanerat linjenätet.

TG
2020-08-18 08:45

Det låter jättesmidigt Bertil, att flyga till Malmö Nyköpings flygplats med BRA på jobb över dagen…

sv thomas
2020-08-17 20:30

Ja, du har troligen fel. Amazon ser utanför boxen. De siktar på att inte behöva konkurrera med andra bolag på flygplatsen.
Om det är Ethiad du syftar, på så är de inte heller intresserade av ORB.
Vänta och se.

thomas
2020-08-17 16:21

Rätta mig om jag har fel
ORB ligger bättre till, har reguljärt fraktflyg, stora dynamiska företag i regionen.
Utöver Amason så undersöker ett större Mellanöstern flygbolag förutsättningarna
för ett cargo cluster i landet utanför ARN GOT MMX och CPH, marknaden kan enkelt svälja en daglig rotation med hel C flyg.
Det har uppstått ett vacuum då 80% av cargot till ARN gick med reguljärflyg.
Qatar kör cargo på GOT även där en bra region med stora företag.

Bertil
2020-08-17 14:16

Nu tar du väl ändå i lite för mycket. Det vi pratar om är något fraktflyg, i bästa fall på tidtabell. Västerås kommer väl ändå att läggas ner enligt förslag från kommunen. Men att Nyköping skulle påverkas begriper jag inte. Det är ju passagerartrafik som redan är etablerad och terminal finns. Helt otänkbart att de skulle flytta till Eskilstuna. Till Nyköping finns det bra tågförbindelser från Östergötland och sedan till Stockholm när Ostlänken är klar. Det lär nog kosta er skattebetalare i Eskilstuna en hel del av skattepengar att hålla Kjula fältet igång för några fraktflyg. Nyköping kan däremot ta emot Brommas trafik när Bromma läggs ner.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500