Är svenska bolag lika hårda som Southwest
Äntligen hemma i Sverige.
Jag fick en “lifetime ban” från Southwest. Dom beskyllde mig för “temper tantrum”, “irrational behavior”, “being physical to cabin crew” och så vidare…
Så jag är “permanently banned”. This means lifetime sa dom.
Jag flyger alltid Southwest när jag är hos min pappa. Nu är allt raserat.
Jag är falskt anklagad. Jag hävdar att det är en mänskligt rättighet att diskutera munskydd eller inte munskydd. Jag har alltid ifrågasatt saker. Tydligen är det förbjudet hos Southwest.
Är svenska flygbolag lika knäppa som Southwest. Törs man ens flyga här eller kommer man brottas ner inför alla andra passagerare här också.
Jag har kontaktat de två största tidningarna i Sverige om detta.
Emma
svar
Vad gjorde du egentligen?
Nej tyvärr kan man inte bli ”bannad” från svenska flygbolag. Om du vägrar munskydd får du helt enkelt inte stiga ombord.
Visst är munskydd störigt men min 6 åring klarar av att ha det på när vi ber henne. Om tidningarna skriver om dig så blir det med vinklingen ”kolla på den här knäppgöken”.
Om du ifrågasätter crew på ett amerikanskt flygbolag i USA där att ha på sig mask är federal law och där dom flesta flygbolagen har så kallad zero tolerance policy mot sånt här så får du skylla dig själv. Ifrågasätter du också om säkerhetsbältet måste vara fastspänt?
Snälla Emma
Tänk till lite, för du utställer dig själv.
Det är för det första inte varken Southwest eller något annat flygbolag som har infört kravet om munskydd. Det är div myndigheter världen över.
Du kan vara säker på att Southwest och alla andra flygbolag hellre hade varit utan detta påbud.
Om man ska flyga någonstans, oavsett bolag. har man att lyda alla regler som finns. Det är så av en anledning.
Man kan inte tahänsyn till alla möjliga konstigheter, vad nu hvis en person tycker att man har rätt att ha med sin cykel i kabinen, annars blir personen kränkt och börjar fajtas med personalen.
Dessutom har alla flygbolag mycket hårda konsekvenser för folk som inte kan bete sig på rimligt sätt, om man fajtas/ bråkar med besättningen. Det kan vara ett flertal åtgärder som karantän, eller ersättning till bolaget om bolaget tycker att man har försenat avgång pga bråk.
Senast jag konsulterade FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna så var inte individens rätt att ifrågasätta en näringsidkares försök att dämpa en pandemi genom rimlig solidarisk ansträngning med. Möjligt att FN har infört detta, men min gissning är att du har fel.
Förslagsvis använder du munskydd om det tydligt framgår i det avtal du ingår när du köper en flygbiljett. Jag har inte bokat på Southwest, men på tex SAS är det kristallklart när man bokar att munskydd krävs. Skulle gissa att ett amerikanskt bolag är ännu tydligare med tanke på hur noggranna de brukar vara med produktinformation.
Ska bli spännande att se hur de två största tidningarna tänker angripa ditt dilemma. Ser fram emot läsningen!