Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Brandflyg

Tråden startades av Sten

Saab får kontrakt på ytterligare två Fireboss. (Opererar sen tidigare två st) Då kanske de behöver piloter? Någon som vet? Sökte tidigare, men var tydligen inte aktuell.

Publicerad den 2021-01-28 13:47
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Elin
2021-01-31 02:54

De i diskussionen som inte fattar “vilken profil” detta jobb passar bäst och “vilken profil” Saab med största sannolikhet kommer leta efter, ska nog inte spendera sina dyra 30min på en ansökan i vart fall.

Då är det bättre att spegla sig i spegeln uppdressad i sin Ryanuniform och tycka man är skithäftig när man knappar in SIDen från Skavsta på ny rekordtid. Som man övat så väl i 5500tim. Bortsett då när någon flög 500tim PA-28 olagligt i trädtoppshöjd.

Pilot
2021-01-29 10:52

Rekryterar inte åt SAAB så jag vet tyvärr inte hur ansökningarna ser ut. Däremot, om jag skulle sitta där, så är det mycket annan erfarenhet som går före tung luftfart. Exempelvis militär erfarenhet, målflyg, sjöflyg, instruktör i lätta flygplan mm. Personer från dessa skrån skulle i alla fall jag använda som en riskminimerande åtgärd.

Notera väl att jag inte lägger några känslomässiga värderingar i detta eller försöker att vinna diskussionen. Jag tror dock att de flesta med ett uns av pragmatism kan förstå att korrelationen 737 – Fireboss är låg och att det finns uppsjö av andra erfarenheter som slår högre.

I vilket fall som helst så hoppas jag att det är någon arbetslös pilot som får detta jobb och att SAAB´s egna piloter får fortsätta med dom gör.

Mvh

Pilot

Vem?
2021-01-29 10:36

Vem menar du är upp to speed med att flyga 30 m över mark som brinner, hålla kontinuerligt samband med 5 st brandhelikoptrar samt göra kring 25 vattenlandningar per pass i en typ man precis blivit inskolad på, innan den har den erfarenhet du beskriver. Har du sett många sådana ansökningar eller?

Pilot
2021-01-29 10:02

HR.

Det är inte skadligt att flyga B737. Däremot kan det vara skadligt att inte vara up to speed med att flyga 30 m över mark som brinner, hålla kontinuerligt samband med 5 st brandhelikoptrar samt göra kring 25 vattenlandningar per pass i en typ man precis blivit inskolad på. Detta är ett mycket speciellt jobb. Undertecknad skulle inte vilja hålla på med detta. Ang. att annonsera vad man inte är ute efter så skulle man kunna göra den listan oändligt lång. Var pilot som söker får gå till sig själv och fundera om detta är ett sätt att ta sig ur ev. arbetslöshet. Tror man att så är fallet så lägger man en halvtimme på att skicka in ansökan. Min gissning är dock att SAAB rekryterar inifrån eller tar någon utifrån med väldigt specifik erfarenhet.

Mvh

Pilot

Roine
2021-01-29 09:09

Jag har busflugit på lågan med PA-28 i mer än 500 timmar och haft grankvistar i landstället ganska många gånger. Jag har efter detta tyvärr gjort bort mig helt och flugit Boeing 737 på Norwegian runt 5500 timmar. Kan man på något sätt förklara bort flygtiden på Boeing?

HR
2021-01-29 08:49

Då kan Saab effektivisera sin rekrytering genom ett tydligt beskriva vad de inte söker. Finns det andra erfarenheter som kan vara skadliga eller försämra möjligheten till anställning?

Pilot
2021-01-29 08:27

Ryan. Om man har gått sin utbildning och sen flugit på Ryan ett tag så ja, då är man underkvalificerad för detta jobb. Saab vill ha piloter med en annan bakgrund.

Ryan
2021-01-29 07:43

Så om man kommer in på Ryanair är man per automatik inte rätt profil för brandflyget och har man dessutom flugit några timmar på Ryanair, räknas man då som underkvalificerad?

Pilot
2021-01-28 19:15

Skillnaden i profil är att en Ryanairstyrman kommer undan med att rabbla OM-B baklänges som ett substitut för bristande flygförmåga. Det gör man inte här.

@stor näsa liten mun
2021-01-28 18:20

Fattar du inte att det är olika profiler och kunskaper i skillnad mellan en Ryanpilot och en brandflygspilt är det nog ingen idé DU söker i vart fall.

Sten
2021-01-28 18:12

Jätteviktigt för flygsverige om de så endast anställer en enda pilot. Finns inte mycket annat att söka
Självklart söker de en viss profil. Vad är svårt att förstå med det?

Elin
2021-01-28 18:08

@Stor näsa och liten mun

Ja, vad tror du själv…
FL350 med auto thrust och autopilot. Eller manual stick roteflygning på 30m höjd, snabba beslut landning på både vatten och land. Två helt olika jobb som kräver olika profiler. Håller du inte med?? Men du kanske tillhör den Ryanair profil som tror ni alla är guds gåva till flyget?

Stor näsa och liten mun?
2021-01-28 17:29

okey, och vilken profil är det? 150 cm lång och storlek 52 i skor eller? Det snackas om profiler hit och dit. Vad har en styrman på Ryanair för profil menar du, lätt framåtlutad med konstiga vanor?

Krister
2021-01-28 17:05

Varje nytt jobb i branschen borde tas emot med glädje.
Mycket speciellt plan som kräver sin pilot.
Hoppas du får kontakt.

Elin
2021-01-28 16:16

Då Försvarsmakten “tagit tillbaka” målflyget. Finns det säkert en drös med egna Saabpiloter som skolas om. Kom ihåg. Detta är ingen stymanstjänst på Ryanair. Detta är något helt annat och kräver därför en helt annan profil än den vanliga linjefartprofilen.
Saab har redan flera pensionerade FV piloter i sin “pilotpool” att ta in för detta om det behövs “fyllas på” utöver de Målflygspiloter som nu skolas om från Målflyg till brandflyg.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500