Design av Svenska banändar
Med tanke på olyckan i Sydkorea och en betongmur i slutet på banan. Hur ser banändorna ut i Sverige ifall ett flygplan skulle kana av banan i hög fart?
svar
På 80-talet var du banan på Bromma “längre”. Då var tröskeln 30 120 meter närmare staketet så då var det inte tal om nåt extra utrullningsområde. En gång när jag cyklade på Ulvsundavägen stack det ut en flygplansnos genom staketet. Det hade dock gått bra för alla ombord.
Kravet är att banstråket ska gå ut 60 m bortanför banänden. Efter stråket ska en RESA (Runway End Safety Area) finnas på minst 90 m, rekommenderat 240 m. Totalt alltså 150-300 m utjämnad yta i banans förlängning. Detta lär uppfyllas på de flesta flygplatser i Sverige och även internationellt. Dock är inte syftet med denna yta att bromsa upp ett flygplan som åker av i full fart efter en buklandning. utan förutsätter avåkning i en mer modest fart med hjulen ute. Avåkningen i Sydkorea skedde i en fart som troligen var likvärdig med eller t.o.m. högre än normal landningshastighet. Något liknande har nog aldrig skett.
Jaja ni fattar vad jag menar
På Bromma åker man rakt in i kaklet, rättare sagt rakt in i KakelDax butik.
Landar du Bromma rw 12 och inte hinner stanna innan banan är slut åker du över Ulvsundavägen och in i husen på södra sidan av vägen.
Det är ca 300 meter samma avstånd som det var till muren i Sydkorea.
Det är nog bäst om vi stänger Bromma!
Det har tidigare hänt att ett mindre flygplan haft problem med bebyggelsen.
Åyerigen: Muren var inte i banändan. Utan 320m efter banänden!!