Elflyg
Som nybliven pensionär från ett tidigare yrkesliv som Flygtekniker så följer jag forum vad gäller utvecklingen av Elflyg hur ser framtiden ut för det och vad tror ni, viket tidsperspektiv kan man förvänta sig att det finns kommersiella Elflygplan och storlek?
svar
Vikt, räckvidd och batteribytestid är de stora problemen. Med stora batterier finns inte plats för passagerare som betalar flygningen och räckvidden med IFR-reserver gör det nog enbart intressant vid korta flygningar över vatten. Batteribyte krävs troligen efter några hundra rotationer för att bibehålla prestandauppgifterna. Det blir dyrt per rotation.
De mindre problemen är avisning, värme och tryckkabin om man nu ska det.
El flyg är inte genomförbart i någon större skala inom överskådlig framtid. Heart Aerospace blir sannolikt det nästa ”Northvolt”. Tyvärr.
Det är mtow och den lägre max lw som omöjliggör allt batteriflyg, den lägre MLW utrotar all payload, vad är syftet med att flyga ett plan som inte kan ta nån last?
Man får hoppas att staten eller våra AP fonder inte gått in med något kapital i hos detta osäkra företag.
@Arne om man jämför med det nu konkursade Norhvolt så tycker jag att det finns en del likheter man ser till att få in riskkapital till projekt där man spelar på miljön
Heart bildades i början av 2018. Det sammanlagda resultatet efter finansiella poster t.o.m. 2023 är minus 853 mkr varav minus 532 under 2023. Aktieägarna har under samma period skjutit till 949 mkr.
@P Lindkvist vore väldigt intressant att få veta hur mycket pengar dom tagit in. Nu har man väl flyttat till USA och för mig ofattbart hur man kan demontera deras Heart X1 och sedan montera ihop den igen i USA är för mig inget provflygplan utan en så kallad Mock-Up
Hur mycket kapital har Heart Aerospace plockat in så här långt? Och har våra pensionsfonder tvingats in i det här drömprojektet också?
@Stockholmare tror faktist inte jag heller och förmodligen ingen flygning med X1 heller som deras prototyp heter.
@Hakaol: Det finns inte på kartan att de kommer kunna leverera ett plan 2028!
Heart Aerospace har väl tänkt att leverera sina första ES30 flygplan redan 2028, så verkar inte vara så långt borta.
Med dagens batteri teknik är batteriflygplan helt irrelevante för kommersiell flygtrafik.
Tesla hade en enklare match genom att de utnyttjade befintlig teknik som placerades i ett futuristiskt skal. Innan eldrivet flyg lyfter måste en helt ny batteriteknik utvcklas. Flygets prio nr 1 är att jaga vikt, och eftersom ett batteri motsvarande flygbränslets effekt väger ca 40 ggr mer och nya batterier är dessvärre ingenting vi ser ens i långtidsplaneringen. Tror vätgas ligger bättre till.
Jag tror vi behöver en isbrytare likt Tesla för att på riktigt få igång elektrifieringen i luften. Det kanske kryper på från det vi ser nu, skolflygplan till något större men obemannade passagerardrönare kanske hinner ut först på den kommersiella flygmarknaden och normaliserar att flyga på just el.