Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Gävle flygplats

Tråden startades av OX224

SVT Gävleborg hade igår reportage om att Gävle/Gävleborg inte kan
ta emot ambulansflyg pga. att man 2016 avvecklade flygplatsen som
instrumentflygplats.

Om man ångrar sig nu och åter igen vill vara instrumentflygplats,
är det något som går att fixa fort? Vad krävs och är det dyrt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/gavleborg-kan-inte-ta-emot-ambulansflyg-sjukvardschefen-saknar-rorberg

Publicerad den 2020-12-19 14:00
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Erik K
2020-12-30 13:43

Även om remote tower är ett fungerande koncept i många fall, förutsatt ett ANPASSAT regelverk, så är det en teknik förknippad med orimliga kostnader oavsett vilken kalkyl man använder. Undantaget förstås LFV:s sekretessbelagda kalkyl som är kostnadseffektiv så länge ingen får se den.

Ali
2020-12-30 09:07

Här är en IFR-procedur till ett 900 meters gräsfält. Borde kunna passa till Lemstanäs även om det är lite kortare fält där.
http://www.aip.net.nz/pdf/NZHA_45.1.pdf

Sv Ali
2020-12-29 06:45

Du har så rätt.
Remote Tower behövs ej med denna enkla regelförändring.
Vi får dock se om FT vågar släppa igenom detta faktum eftersom det är ytterst förbjudet att kritisera SAAB här

Ali
2020-12-26 13:30

Idag när skidsäsongen börjat på riktigt i Klippiga bergen har HaydenYampa i Colorado 24 tidtabellslagda ankomster med flygplan i storlek upp till Airbus 320. Två avgångar är med 1 minuts lucka. Flygplatsen har inget torn och ingen trafikledning, men ILS, 3000 m bana och viktig info till ankommande piloter: “Report 10 minutes before landing”.
https://www.airnav.com/airport/KHDN

Ingen flygplats i Gävleborg kan ta emot ett flygplan som flyger IFR.

Sv
2020-12-24 04:13

Lösningarna finns. Men vi svenskar tycks fortfarande se något slags värde i en gubbe som säger ”klart landa/banan fri”. Släpper vi på det kan vi ha en lokalflygplafs i varenda stad

thomas
2020-12-23 13:48

Bara en tanke varför inte en helikopter i transporterna
Till Ärna eller ARN där står jeten f.v.b ut dit det behövs.
Även måste vi se till att alla Sveriges regional flygplatser överlever inte minst för försvarets behov som måste kunna flytta ut resurser över hela landet, ex om Sverige är invaderat och fi omgruppera sig inne i landet.

Alla vet att vi inte har förmåga att försvara oss speciellt länge, då våra militära resurserna ligger fortfarande på låg nivå, kan bli så att fi etablerar sig på nån remote plats och vi väntar på Natoförstärkning, då är det bra att kunna cross flytta resurser snabbt och överallt, på längden och tvären i landet. Bara studera taktiken på Rysslands anfall på Georgien Tjetjenien Ukraina Krim, det mönstret skulle upprepas i ett ev anfall eller Rysk militärs lånade av Svensk yta vid anfall mot Baltstaterna

Vore vi Beneluxländetna fanns inte behovet men vi är ett långt land med stor yta, så den strategin borde vara adekvat och ledande för Sverige som land.

Ali
2020-12-23 09:47

Vi gör det så svårt för oss i Sverige. Vill man ha tillgänglighet verkar det gå bra enligt ICAO. Är det inte viktigast att kunna rädda liv?
http://www.aip.net.nz/pdf/NZKK_45.1_45.2.pdf
Inget behov av navigationshjälpmedel på marken och ingen personal på plats. 1200 meter asfalt, pilotaktiverad belysning och bränsleförsäljning via kort. Givetvis begränsat men betydligt bättre än inget.

Bertil
2020-12-21 13:37

Så enkelt är det inte. Skall man få någon regularitet behövs en ILS. Sedan behövs ett komplett väderobservationssystem med alla de givare som behövs ute vid banan. Det mesta är väl rivet i tornet och då behövs det byggas nytt. Med anskaffning, installation och godkännande lär det ta minst ett år till ett godkännande från TS. Gissningsvis kostar det runt 10 Mkr.

Lili
2020-12-21 09:34

Nöjer man sig med RNP-inflygningar så behövs ingen ny markutrustning alls. Med LPV-minima blir det nästan ILS-kvalitet. Fungerar de gamla inflygningsljusen? Det som tar tid och kostar pengar blir avgiften till Transportstyrelsen och AFIS-personal.

Johan
2020-12-20 12:21

Gävle har ju 1 timmes bilresa till Arlanda om vidare flygtransport krävs. Samt knappa timmen till Uppsala som har närmsta universitetssjukhus. Visst, tiden spelar roll inom vården. Men är nog större chans att det står ett plan redo på Arlanda än i Gävle.

Hjalmar
2020-12-20 10:40

Är flygplatsen väl stängd och nedsläckt, tar det väldigt lång tid att få igång den igen…
Den ska certifieras, provflygas, ha tillstånd…. Etc etc

Fredde
2020-12-19 22:35

Ja det går att fixa på några månader. Det är väl pengarna som är problemet

thomas
2020-12-19 18:22

Bra läxa för staten kommunerna och främst de regionala flygplatserna, är de nerlagda/ borta är det helt omöjligt att återfå dem. Det är inga jättesummor som behövs nåt år framåt för att bevara dem, tekniken kommer med alternativa bränslen och företagen kommer åter flyga.
100 miljoner är för lite, man satsar 10 milj på en linje uppe i Norrland mellan två städer där det inte finns pax överhuvudtaget, bara några enstaka utspridda på hela trafiken programmet, vad håller staten på med?
har något CV lämnats in innan tillträdd tjänst för att arbeta med den upphandlade trafiken?
VG i träslöjd???

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500