Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Heart Aerospace ES19 – Elflyg

Tråden startades av Fille

Heart Aerospace säger att deras ES19 ska vara cerifierad och redo för den kommersiella marknaden 2026. Men hur långt har de egentligen kommit? När beräknas första flygningen ske? Är de ens i närheten av en riktig prototyp att ens göra marktester med som motirkörningar och taxitester?

Publicerad den 2022-04-26 09:32
Skriv ett svar
Antal svar: 41

svar

@En Roffe
2022-10-07 09:33

Det som hände sen? Det lades ner. Alla som trodde på projektet kan konstatera att det inte längre finns.
2019 skrev man att det skulle flyga 2024.
Nu skriver man att ett helt annat projekt som inte är helt elektrisk ska flyga 2028. Vad kan vi vänta oss för beslut nångån 2025-2026?

En Roffe
2022-10-01 12:23

Enligt deras hemsida:
20 December 2021
Successful first subscale test flight for Heart ES-19 electric aircraft
Download press release

Jag har inte kollat upp hur det gått sedan.

NotSAS
2022-09-30 18:22

Som svar kan tilläggas att det endast är personliga betraktelser.
ES- flygplanen från Heart kommer ju utvecklas mer och få längre räckvidd.

Dessutom lär de ha en helt annan konstruktion och därmed vara oerhört mycket säkrare än ATR.

Hephaestion
2022-09-30 11:10

Innebär Hybrid i detta sammanhang detsamma som för bilar?…dvs fortsatta koldioxidutsläpp.

thomas
2022-09-30 10:28

Det bli ett rally även här, tänk en världsmarknad på en en minst 10.000 flyg som studsar mellan mindre städer.
Nu pågår enorm utveckling med flera olika tekniker som alla ha det gemensamma att drivas utan kolväten. Intressant är bara förnamnet. De Amerikanska öknarna blir fulla av flyg med den gamla tekniken.

@Not SAS
2022-09-30 08:51

På vilket sätt skulle det vara möjligt för et tungt ineffektivt El/ hybrid flygplan med en max. range på ett par hundra km att ersätta ett effektuvt flygplan som ATR72, låter helt osannolikt
Batteridrivna flygplan är inte på något sätt ” framtiden”, möjligen en nisch inom taxi flyget.
Framtiden är gröna bränslen.
Ju tidigare alla inser detta, ju fortare går det att få fart på utveckling/ produktion.

NotSAS
2022-09-30 06:28

Undra om denna kommer ersätta ATRen nu? Hoppas.

Ali
2022-09-29 13:30

En helt ny flygplanstillverkare står inför nästan oöverstigliga problem. Man måste kombinera alla delarna på ett flygplan.
Cessna har byggt sin 20-seatare som heter 408. Man kan räkna med att de lurar i vassen för att se om batteritekniken utvecklas. Om så är fallet har man flera av komponenterna redan certifierade och är snabba att komplettera.

Dornier har redan haft sin 328 med både turboprop- och jetmotorer och finns med färdiga beräkningar för elmodifieringar. Se
https://www.mh-aerotools.de/company/paper_14/MP-AVT-209-09.pdf
Kolla på avdelning 5.4.
Där finns alltså en grund för ett elflygplan som ungefär motsvarar ES30. Man ser alla tillkortakommanden som finns och de uppskattar ju att framåt 2040 kan det finns kommersiellt gångbara lösningar. Då krävs det mycket pengar för att hålla Heart vid liv till dess.

@Ola
2022-09-20 13:07

Det blir en flopp, framtiden är gröna bränslen, absolut inte ineffektiva batterier.
Hoppas at Heart Aerospace inser detta. Att satsa på batteridrivna flyg plan är ingenting annat än att kasta pengar i sjön.

Ola
2022-09-20 08:46

Förra veckans vändning och besked från Heart Aerospace om att skrota projektet ES19 och istället satsa på ES30 är ett bevis på att de inte håller tidsplanen. Nu köper ledningen tid och vill få in mer kapital och stöd för satsningen på Säve.

ES19 med en lovad räckvidd på ca 400 km är betydligt mer intressant för matartrafik än ES30 med en räckvidd på ca 200 km.

Jag med flera i flygvärlden håller tummarna att detta inte blir en flopp. Förra veckans besked hade inte motiverat mig att investera vidare. Flyget behöver en kraftfull omställning för att motivera framtidens flyg över både kortare och längre sträckor. El- och vätgas flyg kan vara det som ställer om flyget till att vara klimatsmarta transporter och miljövänligare än tåg.

Idag ser ES30 mer ut som ett upphängt sjöflygplan. Att driva ett flygplan med två olika drivsystem har aldrig gjorts och är heller inte en lösning framåt enligt flera sakkunniga. Låt oss följa utvecklingen.

Anarkist
2022-09-19 12:47

Batteridrivna flygplan er i dagsläget en otroligt usel ide.
Dagens batterier er på tok för tunga, och har en usel energitäthet jämfört med alla typen av bränsle.
Se till att sätta fart på utvecklingen av nya gröna bränslen i stället.
Det är framtiden, inte batterier.
Dessutom vart ska elen till alla batteridrivna fordon komma ifrån?

En Roffe
2022-09-19 12:28

Många ställen har behov av korthållsflyg, säg 20-60 mil enkel resa. Norges fastland är mest höga berg och djupa dalar, önationer behöver flyg mellan öarna, även Sverige, t ex Sthlm – Umeå, Sthlm – Mariehamn.

Elflyg är fortfarande väldigt ung teknologi. Den går inte i sig att jämföra med fossilflyg. Om tio år kommer vi förhoppningsvis att ha en mer jämförbar situation.

Med den utveckling som kommer att ske de närmaste tio åren så tror jag att det finns en bra chans för elflygplanen på korta distanser.

Sen finns ju också s k upphandlade rutter, där staten går in och garanterar rutten, för hela bygdens bästa. Där skulle man kunna tänka sig att man kan balansera upp en del av kostnaden. (Om det nu inte blir fel ur konkurrenssynpunkt.)

Gh
2022-09-19 11:05

Det måste till bättre batterier, 200km är väl ingen strecka som någon vill flyga

TCS
2022-09-17 15:53

Litiumjonbatteriernas kapacitet är begränsad, uppskattningsvis som högst 400 Wh/kg. Det här kan jämföras med den faktiska verkningsgraden i jetbränsle som är på cirka 12000 Wh/kg drivmedel. För att uppnå en energidensitet i den klassen behövs ny, ännu inte kommersialiserad, batteriteknik. Det finns flera möjliga alternativ, men litium-svavel- och litium-luftbatterier är två av de mest intressanta kandidaterna. Den faktiska kapaciteten i de förra skattas till 800-1250 Wh/kg och i de senare till 1750 Wh/kg. Det kommer rimöigen inte med dagens teknik, eller den nära framtidens teknologi, att få detta projekt lönsamt. Undrar varför man investerar i sånt här annat än att man får PK poäng i vänstervridna social medier.

Urban
2022-09-17 13:59

– ES-30 har elektrisk räckvidd på 200 kilometer.

Det kommer man inte långt med.
Till ARN-BLE, MHQ?
Kanske det blir som en “ny svävare” mellan Malmö-Köpenhamn?

Hakaol
2022-09-17 10:06

Är nog så att dom stora bolagen lägger in lite pengar för att visa att dom är miljömedvetna till exempel SAAB 54 miljoner inga stora pengar i sammanhanget . Är högst tveksam till att man kommer i mål

Mårten
2022-09-16 19:39

Allt som utlovades angående ES19 är som borta. Nu nya tag med en hybrid och några år till. Bolaget är bara en väg för några personer som vill tjäna pengar på miljö-hajpen utan att någonsin leverera något. Precis som Icon media lab under it-hajpen

fran otto sjöbuse
2022-09-16 14:33

batteritekniken utvecklas hela tiden så tiden ligger nog för ett projekt som detta
men varför inte bygga lättare regionalflyg använda mycket komposit där en
besparing direkt, nåt för Saab att tänka på.

Den som får fram effektiva långlivade batterier har en miljardmarknad som ex Tessla nu arbetar med.

A
2022-09-16 11:44

Saxade följande från pressinfo:

ES-30 har elektrisk räckvidd på 200 kilometer. Ett reservhybridsystem installeras för att säkra kraven på reservenergi utan att kannibalisera på batteriets räckvidd, och det kan även användas under flygning på längre sträckor som komplement till batteriet. Detta ger ES-30 en utökad räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare, och flexibilitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare, inklusive de reserver som flygbolag enligt krav alltid har.

Hmmm
2022-09-16 09:47

Och om två år så lägger man ner ES30 och lanserar ES40 som ska komma 2032? Känns som lite pyramidspel detta för att få ägarna att pumpa in mer pengar?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500