Kommer eller är Sverige utan flygbolag
Jag bara undrar
svar
Linjeflyg var konkursmässigt när SAS mer eller mindre tvingades ta över. Linjeflyg fungerade bra när de hade monopol på inrikesflygningarna men för f.d. överbetalda piloter som fortfarande är bittra över avregleringen är det tungt.
Ja, av all snack om Linjeflyg och statliga flygbolag, ser man tydligt att det inte bara är landets statsminister som önskar sig tillbaka till 70/80 talet….
Att folk här ens pratar om Linjeflyg bekräftar vilka betongsossar alt gammelmoderater vi har att göra med.
Hade det funnits ett större underlag så hade vi haft fler frekvenser och bolag till tex Gällivare, Trollhättan eller Pajala. Ekonomin finns inte. Ska vi ta våra skattepengar för att betala en del av flygbiljetten så folk ”tror” att dom får billiga biljetter? ”Humana priser” är ett annat uttryck som betongsossen gärna slänger sig med. Gammelmoderaten gråter mest över att skoputsning, 5-rätters middag och fria drinkar ”inte ingår” i biljettpriset.
Väx upp, inse att världen är global och att allt styrs av pengar.
@LIN
Att lägga ner Linjeflyg var det dummaste som skett.
Men var väl någon konsult som gjort en ”analys”och sitter på Strandvägen nu.
Arlanda klarade av LIN och alla andra bolag i peak. Och skulle göra det även idag.
Svenska staten var indirekt delägare i LIN, genom sitt ägarskap i SAS.
Thomas, en ting er langt bedre i Sverige enn i Norge, og det er geografien og topografien.
I Sverige, i hvert fall i den folkerike sørlige delen, er det nesten bare å rulle ut asfalt og jernbane. Det kan vi ikke i Norge.
Således er desiste 30-40 år jernbane blitt utbygd, sammen med langt bedre veier enn vi har generellt.
Så svært mange av de tidligere destinasjonene til LIN ser ut til å ha blitt utkonkurrert av andre trafikkformer.
Mangel på konkurranse, og innføring av den, ble nevnt av en annen innsender. Og, LIN var vel også i et skjæringspunkt hva som man skulle ha av flåte videre, F-28 var neppe noe å gå videre med. Noe ble avhjelpet ved å ta inn 737’er i flåten.
LIN’s kostnader vokste over det som ga lønnsomhet på en rekke strekninger.
Hadde den svenske staten drevet LIN videre, kunne underskuddet blitt høyt.
Kunne Arlanda ha klart å håntere LIN’s flyginger ift kapasitet, spesielt i peak ?
Inte var Linjeflyg så billiga. På 60 talet när jag flyttade till Stockholm kostade en flygbiljett t/r SFT – BMA -SFT 300:- kronor min nettolön var knappt 1.000:- kronor. Däremot var biljetten helt ombokningsbar och återbetalningsbar. Det motsvarar idag ett biljettpris på ca 2.900:-
Staten värnade mer om SAS. vilket de flesta förstått.
Nej, statliga bolag är inte lösningen på någonting. Det blir bara dyrt, ineffektivt och med obefintlig service.Konkurrens är enda vägen fram.
Hur tror ni Linjeflyg hade sett ut om det funnits idag? Linjeflyg existerade under en reglerad flygmarknad och konkurrens var i princip noll…Visst saknar vi Linjeflyg…men tror inte vi hade sett samma flygbolag idag…men drömma får man väl göra
Staten borde gått in i linjeflyg, säkrat bolaget, förhindrat SAS att köpa bolaget. Var så viktigt för Svensk infrastruktur,
bolaget trafikerade hela Sverige med freqvenser och billiga flygpriser.
Hur ser Det ut nu?
Vad spelar det för roll om ett flygbolag är svenskägd eller inte.
Det som betyder nånting är om bolaget har bra linjer och bra service, och inte minst anställer svensk personal med bas i Sverige.
BRA är norskägt (Per Braathen) och är verkligen inte svenskt. Glöm detta med ägandeland. Vi som flyger är inga insnöade nationalister.
Det finns flera olika börser där aktier kan vara noterade, bla. en Nordisk börs. Norwegian är som grund noterad på Oslobörsen.
Vilket du blir varse när du köper och säljer en NAS aktie i Sverige.
SAS är också noterat på börserna i Köpenhamn och Oslo.
Svenska staten borde inte ha ngt ägarskap i SAS.
Att SAS har sitt huvudkontor i Sverige ger inkomster till Staten och kommuner i Sverige, anställda i Sverige betalar sin skatt och bidrager positivitet till samhället. Varför vill ni bli av med dessa inkomster?
Stöd SAS så stöder ni Sverige.
Vi har ju BRA det är svenskt!
Det är bara att starta ett. Markanden är numera fri.
SAS är ett Svenskt Aktiebolag. Börsnoterade bolag i Sverige är Svenska bolag.
Enligt allabolag.se
SAS AB
Solna
Org.nummer 556606-8499
Verksamhet Lufttransport, Passagerartrafik
Det är tillåtet för icke Svenskar att köpa aktier i Svenska bolag.