Lön CityJet
Noen som har tall på FO lön i CJ?
svar
Svar B.
Lite förvirrande vilkets bolags lönetrappa/modell du pratar om.
Om du pratar om SAS så är löneskillnaden för oerfaren utan TR mot erfaren med TR ca 5000kr, inte 9000kr.
Efter 2 år i SAS har du gått upp 2 år på stegen, samt så försvinner reduceringen för TR/oerfarenhet och du har då ca 9000kr mer än 2 år tidigare när du började jobba hos SAS.
Men kliver du in med erfarenhet / TR är skillnaden alltså endast 5000kr mot en kollega som börjar samma dag utan erfarenhet och TR.
Kommer man med rating är ingångslönen 9000 kr högre. Kommer man utan är den det efter två år eftersom man då hoppar ett par extra steg.
Precis tråden handlar om Cityjets lön och jag har haft erfarenhet av båda.
Jobbade hos City innan pandemin och har en årsinkomst nu en liten bit under vad jag hade innan och då var ingångslönen samt tilläggen lägre än vad som står i denna tråd idag. Kan även tilläggas att de har övertidstillägg dessutom som betalar riktigt bra om det ser ut som förr.
Om jag räknar snabbt på de nya siffrorna så landar man kanske kring 55-60 utan per diem och sist jag kollade stegen så tar det lång tid att komma dit.
Du pratar om 40-70 tusen (då har man jobbat som styrman 18 år) sen nämnt att om man kommer in med rating så går man om Cityjet på 2 år vilket är rätt missvisande då de flesta inte har rating samt att vi har nästan en mindre månadslön per år pga de obetalda fridagarna! Så nej realiteten är att för de flesta det tar minst 5 år att komma upp till någon liknande hos oss.
Om 5 år har dessutom Cityjet hunnit förhandla om sina avtal 2 nästan 3 gånger.
Slutligen, nej “B” vi har inte bättre avtal än Cityjet som det ser ut idag. De flesta av oss jobbar på variabelt schema men fortsatt ljug för dig själv så kanske det känns bättre.
Sv DC-10
Sitter du på Norwegian och är nöjd med bas i Oslo eller Köpenhamn skulle jag definitivt inte rekommendera att söka SAS idag. Annat var det för några år sedan när bolaget var konkursfärdigt och bedrev krig mot sina anställda med bemanningsbolag med mera. Något vi även sett SAS försöka med men tillslut misslyckats med.
SAS har missköts brutalt under pandemin och nu sitter vi med det avtal vi har ett tag till. Bara att gilla läget eller söka efter ett annat jobb.
Tråden handlar om City Jet. Tycker man att City Jets lön på drygt 38000 utan lönestege är bättre än SAS från 40-70000 som styrman är det bara att gratulera till jobbet.
Kan köpa att helgtillägget gör det något bättre betalt första och andra året, om man inte kommer med A320 erfarenhet till SAS, då är ingångslönen ca 9000 kr högre vilket helt raderar ut CJs helgtillägg.
5/4 får man på SAS tidigast efter 10 år. Det är variabelt schema som gäller där incheck första dagen kan vara 05 och utcheck sista dagen 23:55. Och det praktiseras till fullo!
Cityjet gjorde rekonstruktion när covid kom. Blev det lyckat? Har man lyckats få firman på någotsånär fast mark eller gömmer sig konkursspöket fortfarande i garderoben?
@B
Vi förstår att du är anställd på SAS och tycker det är toppen. Vi som inte är anställda där (är själv på DY) tycker inte att era villkor och löner är toppen och kommer med andra ord inte söka.
Men det är bra att du vill ha 5/4 på variabelt schema, obetald ledighet, en ledning som kallar upp de som är sjuka på möte (tänker på de som var sjuka under midsommar) och en rätt medioker ingångslön.
Av vad som kommit fram här får man ändå säga att avtalet hos SAS är bättre. Vilket inte är så konstigt eftersom det är själva syftet med inhyrning.
Angående obetalda dagar så får du också fler lediga dagar då. Sälj en annan ledig dag så får du tillbaka dubbelt så mycket.
Kan sitta och älta det här hur mycket ni vill. Att schemat dessutom är 5/4/5/3 på CJ mot 5/4 på SAS är också en faktor.
@B
Det är bättre betalat för en styrman hos Cityjet. Dock har de ingen stege, mer än det vanliga procenten som förhandlas fram varje år. Så du står ganska “still” där. Men det är betydligt högre ingångslön.
Men hos oss på SAS drar ju de av nästan en hel månadslön när de lägger ut obetalda dagar så jag vet inte riktigt vad du försöker säga? Att det är bättre betalt hos oss än CJ exempelvis?
Inte alls är det korta svaret
Okej då det tar 7 år att nå Cityjets nivå. Tack!
Kommer du utan rating och erfarenhet hoppar du två extra steg vid 1500h och efter två år. Hamnar på 47, nästan 48. Året efter drygt 50.
Låter lite konstigt att de inte berättade det för dig under intervjun. 60 bör du uppnå är 7.
Vadå 9000kr mer i lön efter 2 år? Utan rating iaf är det inte ens i närheten i den listan jag fick. Tackade nej direkt..
På min tid i SAS så hade alla flygande dubbelt traktamente, dom ansågs lite finare medans vi markanställda hade normalt enkelt traktamente. Har SAS frångått dubbelt traktamente till dom flygande?
SAS har en något högre grundlön och redan efter två år ca 9000 kr högre grundlön vilket är betydligt mer. Jag hoppas PF förklaring gjorde er lite klokare angående begreppet “traktamente”.
Håller med om att SAS har för dåliga löner. Jämförbart är väl egentligen Norwegian.
Finns en anledning till att SAS outsourcat CRJ till Cityjet…
Hahah alltså sorry är du helt bränd eller bara ljuger du för dig själv??
Ska vi reda ut detta nu? “Endagarstraktamente jämnar I princip ut Sector pay på City Jet.” TRAKTAMENTE ÄR INTE LÖN.
Cityjet betalar ju också traktamenten?
Cityjet har en grundlön lika med SAS men sen har du följande: Sector pay (vilket är ungefär 6-8tusen), helgtillägg både lördag och söndagar 1000kr per dag så ungefär 4-7 tusen till. Som styrman hade man behövt jobba 5 år minst för att ens komma i närheten av den lön du har om du ens jobbar där
Sen kan man ju tillägga att i CPH där de flesta jobbar för cityjet ligger lönen för en styrare på 64000kr..
SAS har nog krånglat till det lite med begreppen i sin lönehantering.
Hos SAS får man Grundlön + Endagarstraktamente + Traktamente vid övernattning.
SAS “Endagarstraktamente” är en annan utformning av sektor pay och grundas på vilken destination man flyger till. Det räknas och skattas som lön.
Traktamente vid övernattning är skattefritt upp till Skatteverkets belopp och får man över det så skattas överstigande belopp som lön. Vissa bolag har t.ex ett högre belopp inom Sverige.
Cityjet Stockholm har Grundlön + sektor pay + traktamente vid övernattning. (Sektor pay = 210kr per legg, oavsett längd)
Cityjet Danmark har Grundlön + Traktamente vid övernattning. Oavsett hur mycket eller lite man flyger per månad.
Traktamente är väl skattefritt?
Aja hur som helst läs om IGEN. “Tar väl minst 10-15 år att nå CJs nivåer i SAS. En kapten har väl 110 i CJ ungefär”
Ingenting om styrman där MEN med det sagt så når du inte 60tkr som styrman i SAS på många MÅNGA år enligt deras stege?? (På SAS Link 14år)
Sluta försköna lönen den är bara mindre än de flesta bolag dessutom så kan de dra av ca 8% på den lönen som de vill..
Säger inte att det är en dålig arbetsplats att vara på men en arbetsplats där man tjänar betydligt mindre än många andra speciellt CJ. Du måste ha jobbat ungefär 7-10 år på SAS så kommer du upp i ungefär samma men inte som kapten. Där tar det ännu längre tid att nå CJs nivåer.
Sen kan man prata om stegar men deras kollektivavtal förhandlas om ungefär vartannat år vilket då ofta medföljer en ökning på lönen.
Tänk all den lön du tappar de första åren som man kunnat investera dessutom
Traktamente är väl skattefritt?
Aja hur som helst läs om IGEN. “Tar väl minst 10-15 år att nå CJs nivåer i SAS. En kapten har väl 110 i CJ ungefär”
Ingenting om styrman där MEN med det sagt så når du inte 60tkr som styrman i SAS på många MÅNGA år enligt deras stege?? Iaf den jag har fått (den senaste). Sluta försköna lönen den är mindre dessutom så kan de dra av ca 8% på den lönen som de vill..
Säger inte att det är en dålig arbetsplats att vara på men en arbetsplats där man tjänar betydligt mindre än många andra speciellt CJ. Du måste ha jobbat ungefär 7-10 år på SAS så kommer du upp i ungefär samma men inte som kapten. Där ligger de betydligt högre just nu.
Folk pratar om stegar men deras kollektivavtal förhandlas om ungefär vartannat år vilket då ofta medföljer en ökning på lönen.
Traktamente du skattar för hamnar iofs på din årsinkomst. Inte för att det spelar så stor roll eftersom SGI ändå är maxat redan efter ett år bara på grundlönen.
Min poäng är för information bara. Någon skrev att det tar 10-15 år för en styrman på SAS att nå samma nivå som City Jet.
Sanningen är att grundlönen är högre från början och efter två år kommer den vara ca 9000 kr högre på SAS.
Endagarstraktamente jämnar I princip ut Sector pay på City Jet.
Sen får folk göra vad de vill och söka vilka bolag de vill med den informationen. 🙂