Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Lufthansa kompension utbetalning

Tråden startades av Marcus

Lufthansa har godkänt att jag ska få ersättning för försenat flyg enligt EU:s regler. Nu återstår “bara” utbetalningen.

De vill ha kontouppgifter enlgit nedan format. Det är all information som ges. Kundtjänsten finns inte i Sverige vad jag förstår så antagligen är det ett internationellt format som efterfrågas. Jag provade dock med svenskt clearingnummer och kontonummer först men detta kunde de inte validera. Sedan har jag skickat kontonummer enligt IBAN- och SWIFT-format men det har de heller inte accepterat utan hänvisar till nedan utan vidare förklaring. Det går inte heller att ringa dem och nu uppleverar jag att de slutat svara på mina försök att få klarhet i hur de faktiskt vill ha kontouppgifterna. Det känns inte särskilt hjälpsamt av dem.

Är det någon som har fått kompension utbetalt från Lufthansa och kan berätta i vilket format de önskar kontouppgifterna?

? Bank code (always 4 digits long)
? Account number (9-10 digits long)

Publicerad den 2024-07-01 21:05
Skriv ett svar
Antal svar: 3

svar

Marcus
2024-08-15 20:21

Jag tänkte jag skulle återkoppla med hur det gick till slut. Jag skrev ett inlägg på FlyerTalk enligt förslag och det tog skruv. Jag fick direkt hjälp av en av Lufthansas anställda genom den privata chatten på forumet. Det gick inte helt smärtfritt då heller dock. Först skrev de att utbetalningen registrerats och att den skulle landa på mitt konto inom några dagar eller veckor(?!). Efter tre veckor utan skymten av några pengar skrev jag till dem igen. Svar kom då direkt från kundtjänst (som tidigare slutat svara på mitt ärende) där de bad om ursäkt etc och att betalningen nu var genomförd. Ett par dagar senare (igår) hade jag pengarna på kontot och det var IBAN som användes. Det här har tagit alldeles för tid och kraft men det handlade ju om ca 4600 kronor så det var värt det. Det är svårt att inte fundera på om de inte sätter detta i system. Tack för hjälpen!

Danilio
2024-07-02 11:30

Stå på dig, jag fick kompensation utbetalt igår genom IBAN/SWIFT.

Annars kan man kontakta Lufthansa via sociala medier om de slutat svara via mail.

Bank code och Account number-formatet som de ber om gäller bara inom Tyskland.

Hojta till om de inte svarar så ska jag guida dig rätt via andra kanaler.

Danilio
2024-07-02 09:27

Jag fick mina pengar från dom igår, fyra månader efter min inställda flight och de begärde också samma format på kontonumret. Jag skickade mitt IBAN och BIC med följande text, citerat från mitt mailsvar till dom.

Regarding the bank account, Sweden does not use 4 and 9-10 digits for bank account details/account number, this is a thing with german banks according to SÖP and I will provide you my bank account via IBAN and SWIFT/BIC which is widely used all over the world.

Kort: Enligt tyska ARN så är det där det tyska formatet på kontonumret som de frågar om och det är ju oväsentligt för oss svenskar.

Om du inte får svar så finns det en tråd på FlyerTalk där Lufthansa har personal som kan hjälpa till med att påminna kundtjänsten när de slutar svara.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500