Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilotbrist SAS

Tråden startades av FL370

Hur kan det vara pilotbrist på SAS, vad är problemet?

Publicerad den 2021-07-14 12:56
Skriv ett svar
Antal svar: 65

svar

Honken
2021-08-03 22:11

Veuling har ca 85% av sin personal arbetandes ombord på flygplan.
SAS har ca 40%…

Dr. realist
2021-08-02 18:32

@Ann. SAS har stor administration då man har massor av piloter och kabinpersonal med mycket komplicerade avtal och krävande administration anställda i moderbolaget. Dessutom har SAS marktjänster (SGH och tekniskt underhåll) internt i bolaget till skillnad från konkorrenterna som har organiserat alla dessa tjänster utanför sitt moderbolag eller helt enkelt köper tjänsterna externt. Utan dessa tjänster internt kan man minska administrationen med minst 50 % och samtidigt öka effektiviteten.

Ann
2021-08-01 20:34

Till exempel Ryanair och Easyjet. SAS har lika stor admin som dom två tillsammans. Norwegian är också mycket mer trimmat än SAS, Flyr likaså antagligen även BRA nu efter deras rekonstruktion.

@Ann
2021-08-01 16:16

Vilka konkurrenter och hur stor skillnad i overhead?

Ann
2021-07-31 15:28

Kan förstå om ni på Frösundavik är oroliga inför kommande omorganisation Dr Realist. Men det är nödvändigt funkar inte att ni har en dubbelt så stor overhead som konkurrenterna.
Kommer nog bli bra till slut.

Andreas
2021-07-26 21:33

Jag håller med om att Gustafson gjort ett bra jobb inom ett område – det finansiella (som ju passande nog var hans bakgrund). Han, tillsammans med de som varit CFO och de andra anställda på finansavdelningen, har under hans styre lyckats ta företaget ur kriser mer än en gång. Rena rama trolleriet.

När det gäller det övriga inom att driva flygbolag skulle jag betygsätta Gustafson lägre än man skulle önska efter 10 år i branschen. Det är där Anko kommer in i bilden med en helt annan typ av djup i sin erfarenhet genom att ha jobbat sig upp inom branschen. Han kan nu ta tag i andra områden som blivit eftersatta. Och, visst, det kan innebära förändringar i ledningen. Det återstår att se.

Anko får bara se till att finansfolket, som blivit “sedda” av Gustafson, fortsatt får uppmärksamhet och uppskattning så att de inte lämnar företaget.

Dr. realist
2021-07-26 17:26

@Flygare. Nye VD arbetade näst senast på Aeromexico som fick gå i konkurs och senast på Avianca som hamnade i rekonstruktion. Att Gustafsson inte har erfarenhet efter drygt 10 år som VD i ett flygbolag är nonsens. Att driva ett flygbolag är inget som kan jämföras med det arbete proffstyckare och proffsgnällare i cockpit utför. Piloterna i SAS vill att SAS skall bli ett bolag liknande Samhall där staten i första hand ser till att bolaget är ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för att skydda pilotjobben. Föreslår att du tar upp frågan med politikerna i Moderaterna, KD, SD och L. De håller säkert med dig.

Sv Flygare
2021-07-26 11:57

Min erfarenhet av Gustafson är den motsatta.
Han har gjort ett mycket bra jobb. Han var dessutom mycket saklig och trevlig. Har träffat honom och pratat om flygrelaterade frågor ett flertal gånger.

Frekvent resenär aktieägare.

Flygare
2021-07-26 07:53

@Valle
Gustafson, som flertalet av bönräknare,ser bara en väg till framgång, nämligen kostnadsreduktioner och nerskärningar. Gustafson var har flera gångar hävdat att ett framtida SAS mycket väl kunde vara ett resebyrå utan egen produktion. Mannen visste ingenting om flygbranchen när han började som VD, och var aldrig speciellt intresserad av att lära sig nånting om den.
Det ska bli intressant att se vad nya VDn vill.

Morten
2021-07-26 02:35

SAS klarar sig alltid.

Valle
2021-07-25 18:50

Gustafsson vände ju på skutan?

Jasså
2021-07-24 09:55

SAS nya VD har knappt börjat på jobbet, för än alla möjliga självutnämnda ” flyg experter” uttalar sig om vad han kommer att göra. Patetiskt, ingenting annat
Han ska få sin chans exakt som alla andra. Sämre än Gustafson kan han inte vara. Hoppas han mäktar med att städa i bolsagets ledning, det behövs ett nytt lag.

En outsider
2021-07-23 14:28

Just det
Anko kan visst förstår Skandinaviska, han har jo bott här när han var på KLM i Solna.
Han känner till det skandinaviska marknaden och SAS behöver en ’ikke nordisk chef’
För att få de fyrkantiga personal i Frösundavik att tänker på ett annat sätt’ istället för skandinaviska
Jämt, dessutom SAS är inte längre ett kända prestige märke som det har varit.
Rätt man på rätt plats!!!!

Re: AT
2021-07-22 23:35

Vad menar du med att han inte känner kulturen? Har du sett hans CV? Jobbat x antal år för KLM i Sverige tidigare. Tror till och med att han kan en hel del svenska. Vad skulle det göra för skillnad ändå? Han lyckades vända skutan med de anställda i Avianca, så lite hopp om bättring finns det allt.

AT
2021-07-22 13:42

Inget lätt uppdrag att tillträda som ny VD för SAS mitt i en Pandemi. Anko talar inte språket och känner inte till kulturen. Bolaget blöder pengar. Flera länder är inblandade i stora statliga stöd och lån som betalats ut och det kommer behövas mer pengar i SAS.
Undra vem som styr skeppet egentligen?

@Fredrik
2021-07-22 00:42

SAS nya VD har inte varit ute och sagt någonting om vad SAS ska bli. Med det sagt så kanske han tänker det iallafall.
Men det som stod i media var att någon ”flygexpert” trodde en massa saker.

Jankow
2021-07-21 14:33

Med utländska så syftar hen nog på de östeuropeiska piloterna som kommer söka sig till SAIL då SAS magiskt nog förvandlas till ett lågprisbolag likt Wizz Air.

Men vad vet jag. Kanske gillar norrmännen och Danskar taskig lön och fear by management..

Fredrik
2021-07-21 12:41

Problemet med SAS precovid är att de hade en anseenlig mängd affärsresenärer. Nästan alla företag tittar nu på sätt att göra arbetet mer flexibelt . Dvs samma mängd av affärsresor kommer inte vara nödvändiga. Troligtvis varför nya VD n snackar om att göra om SAS till lågkostnadsbolag. Så att SAS skulle se samma trafiksiffror som förr är inte realistiskt de närmsta åren även om Covid dog ut idag. Att kanske hälften återanställs snabbt är mer realistiskt men alla 560…. tveksamt.

Lage D
2021-07-21 11:52

@Trogen Resenär
LH har säkert en eller två svenska piloter så jag förstår dig…..

Törs du verkligen åka utomlands?

@Trogen resenär
2021-07-21 11:46

Jasså, Danska och Norska piloter är inte utländska då?
Vad är syftet med denna patetiska kommentar..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500